جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان با موضوع مذاکرات هسته ای ژنو

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۵۶۱۷ نهاد
تعداد بازدید:۳۷۴۰
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ؛ جلسه هم اندیشی اساتید با موضوع بررسی مذاکرات هسته ای ژنو به همت بسیج اساتید دانشگاه و باهمکاری دفتر نهاد رهبری برگزار شد.
جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان با موضوع  مذاکرات هسته ای ژنو

آقای صنعتکار به عنوان سخنران این جلسه درابتدا با بیان تاریخچه ای از پرونده ی هسته ای از سال 82 و83 تا کنون اظهار داشت : پرونده هسته ای در ده ساله اخیر با تیم های جدید ومسئولین جدید که به ترتیب آقای خاتمی ، لاریجانی و جلیلی بوده دنبال شده و اکنون به تیم جدید با سرپرستی آقای ظریف واگذار شده است .


وی با اشاره به طرح موضوع نرمش قهرمانانه توسط مقام معظم رهبری بعد از روی کارآمدن دولت جدید افزود: وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریکائی ها در مقابل پیشرفت هسته ای ایران از یکطرف وقدرت بازدارندگی دفاعی ایران ومعامله ناپذیری حقوق هسته ای ایران از طرف دیگرباعث شد تا دوطرف مجبور شوند پای میز مذاکره بیایند و این نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی دروهله اول می باشد.


کارشناس مسائل سیاسی تحلیل های موجود بعد از توافقنامه ژنو را شامل سه دسته دانست که عبارتند از : 1. توافقنامه  خیلی بزرگ جلوه داده شده و به عنوان یک قرارداد بزرگ بین ایران وآمریکا نامبرده می شود.  2. یادآور شکست کامل ترکمنچای است و  3 . تلفیقی از دو مورد قبل است یعنی نه فتح الفتوح و نه شکست ترکمنچای .


وی تأکید کرد : تعابیر مخالفی که از این توافق می‌شود، بیانگر آن است که توافق، قابل تفاسیر مختلف است و لذا قطعا می‌توان ابهاماتی را در آن شناسایی کرد و توافق مزبور باید از منظر حقوقی و سیاسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.


استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ضمن تشکر از تلاشها وپیگیری های تیم مذاکره کننده،  به خیانت های توافقنامه های قبلی تهران و بروکسل توسط غربی ها اشاره کرد و افزود: در ابتدای توافقنامه، به صراحت به قطعنامه‌های شورای امنیت اشاره شده است و فاصله میان گام‌های اولیه و گام آخر و خواسته ای آنها مبهم است .


صنعتکار در پایان تصریح کرد: ابهاماتی دراین توافقنامه وجود دارد از جمله اینکه بعضی کلمات و جملات بندهای این توافقنامه دو پهلو است وآمریکائی ها در این قضایا هم در در حال زیرپاگذاشتن موارد قبول شده توسط خود هستند. به نظر می رسد این کلمات مبهم و قابل سوء استفاده به طرف غربی اجازه می دهد اقدامات آینده خود را توجیه نمایند. شاید بهتر بود بخشی از ذخایر بیست‌درصدی ایران در دوره‌ی شش‌ماهه کاهش یابد و بخش دیگر به‌ عنوان ابزار چانه‌زنی باقی بماند.


لازم به ذکر است جلسه هم اندیشی اساتید در روز دوشنبه 25/9/92 با حضور حدود 40نفر از اساتید دانشگاه کاشان در سالن کنفرانس دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.


نظر شما :