حجت‌الاسلام سید مهدی ساداتی‌نژاد : تربیت فرهنگی لازمه رسیدن به سبک زندگی اسلامی است

۲۱ دی ۱۳۹۲ | ۱۰:۰۱ کد : ۱۵۶۳۲ نهاد
تعداد بازدید:۷۶۴
رئیس مرکز هم‌اندیشی نخبگان دانشگاه‌های کشور بر لزوم آموزش و تربیت فرهنگی، برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی در کشور تأکید کرد.
حجت‌الاسلام سید مهدی ساداتی‌نژاد :  تربیت فرهنگی لازمه رسیدن به سبک زندگی اسلامی است

به گزارش ماوا، حجت‌الاسلام سید مهدی ساداتی‌نژاد در مراسم هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر ایجاد سبک زندگی اسلامی در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: در بحث زندگی اسلامی دارای کتاب‌های ارزشمندی از جمله حلیةالمتقین علامه مجلسی، محجةالبیضاء فیض کاشانی، آداب‌المتعلمین خواجه نصیرالدین طوسی و... هستیم که سبک زندگی اسلامی را ساده بیان می‌کند اما این نوع سبک زندگی اسلامی تاکنون پیاده نشده است.

وی بر آسیب‌شناسی سبک زندگی ایرانی تأکید کرد و افزود: ملت ایران بر خلاف برخی از ملت‌های  تازه تأسیس و تازه به دوران رسیده جهان دارای پیشینه با اقتدار بیش از دو هزار و پانصد ساله صاحب امپراتوری و با ویژگی‌های ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، حق‌طلبی، علم‌دوستی، وفاداری، مهربانی، زیرکی، و با استعداد بودن هستند که نمونه بارز آن حضور قدرتمندانه جوانان آن در المپیادهای جهانی است.

رئیس مرکز هم‌اندیشی نخبگان دانشگاه‌های کشور از دروغ به عنوان یکی از آفات در زندگی و سبک زندگی نام برد و ابراز داشت: ترویج دروغ به عنوان یک آفت انکارناپذیر در جامعه اسلامی ما بروز و ظهور دارد و این یکی از آسیب‌های سبک زندگی است.

حجت الاسلام ساداتی‌نژاد با تأکید بر لزوم آموزش و تربیت فرهنگی، برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، گفت: آموزش در جامعه اسلامی وجود دارد اما آموزش‌های ما متناسب با فرهنگ جامعه اسلامی نیست.

وی با اشاره به وجود برخی خلأهای موجود در سیستم آموزش و پرورش از جمله آموزش‌های علمی، بیان داشت: عدم ثبات در کار آموزش یکی از مهم‌ترین خلأها و کمبودهای موجود در این عرصه است.

حجت الاسلام ساداتی‌نژاد عنوان کرد: سیستم آموزشی را باید به سمتی ببریم که ایرانی را مسئولیت‌پذیر، خودشناس، پرکار، متدین، بدون هیاهو، قدرشناس، انتقادپذیر، جو ناپذیر، مطمئن از خود ، خود متکی، کم‌سخن و کم‌ادعا تربیت کند.

رئیس مرکز هم‌اندیشی نخبگان دانشگاه‌های کشور در ادامه بر توسعه مبتنی بر ارزش‌های دینی در جامعه تأکید و عنوان کرد: یکی از مؤلفه‌های این توسعه  تقوای دینی است، چراکه اگر جامعه‌ای عاری از تقوا و ایمان باشد نمی‌تواند به توسعه و پیشرفت برسد.

حجت الاسلام ساداتی‌نژاد در عین حال یکی از مشکلات موجود جامعه دینی را کلیشه‌ای بودن مفهوم تقوای دینی در لایه‌های مختلف جامعه قلمداد و خاطرنشان کرد: در زمینه بحث زندگی اسلامی بسیار غنی هستیم اما به آن عمل نمی‌کنیم.

وی همچنین از عدم اجماع بین نخبگان در سیستم کشور به عنوان یک ضعف در این بخش نام برد و افزود: در زمینه اجماع گروهی با مشکلاتی روبرو هستیم و در بخش استراتژی ملی نیز تعریف درستی نداریم.


نظر شما :