آیت‌الله امامی‌کاشانی در نمازجمعه تهران:اینکه‌آمریکامی‌گویدبایدتأسیسات‌هسته‌ای‌برچیده شود خلاف‌ توافقنامه‌ است/ تحمیل دشمن‌ را نمی‌پذیریم

۰۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۰:۲۴ کد : ۱۵۶۴۲ اینترنت
تعداد بازدید:۷۹۹
خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: آنچه آمریکا می‌گوید که باید کجا برچیده شود به طور کلی برخلاف قرارداد است.
آیت‌الله امامی‌کاشانی در نمازجمعه تهران:اینکه‌آمریکامی‌گویدبایدتأسیسات‌هسته‌ای‌برچیده شود خلاف‌ توافقنامه‌ است/ تحمیل دشمن‌ را نمی‌پذیریم

به گزارش جهان به نقل از  تسنیم، آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نمازجمعه، به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: حرکتی که امروز دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسئله هسته‌ای و مذاکره با ۱+۵ و مواضعی که وزارت خارجه دارد، مواضع محکمی بوده و ملت ایران و مقام معظم رهبری بر این پایه ایستاده‌اند و آنچه آمریکا می‌گوید که باید کجا برچیده شود، این به طور کلی برخلاف قرارداد است.

وی افزود: همان‌طور که وزیر امورخارجه گفته‌ قرار بر همان است که دولت جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که تمام آنچه که هست به جای خودش خواهد بود و هیچ چیزی از جایش تکان نمی‌خورد. آنچه هست محدودیت‌های غنی‌سازی ۵ به بالاست و آنچه ۲۰ است بخشی از آن اکسید می‌شود و این یک نقطه‌ای است که باید دنیا و آمریکا به آن توجه کنند که مواضع جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه موضع تمام ملت ایران است و با استحکام و قدرت تمام از این موضع حمایت می‌کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: به هیچ وجه مواضعی که دشمن به ما تحمیل کند نمی‌پذیریم.

امامی‌کاشانی به موضوع جهان اسلام اشاره کرد و گفت: امروز جهان اسلام با مشکلاتی روبروست که همان مشکل تکفیری‌هاست که این مشکل یک ریشه دینی دارد که به عصر امیرالمومنین علی(ع)‌ باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان دو عنصر دینی و سیاسی حاکم بود که عنصر سیاسی همان جنگ صفین بین کوفه و شام و جنگ جمل بود که در برابر این حرکت سیاسی، حرکت مذهبی به وجود آمد که خوارج نهروان انجام دادند و هر آنچه را که خود برداشت می‌کردند می‌گفتند که امام علی(ع) در برابر آنها می‌فرمایند خوارج نهروان مثل قاسدین و ناکسین نیستند. آنها به غلط افتاده‌اند. آنها به خیال خودشان فکر می‌کنند حق هستند اما در اصل آنها گمراه بودند و نمی‌فهمیدند و شعور دینی نداشتند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه هم‌اکنون در قرن اخیر نیز موضوع تکفیری‌ها و سلفی‌ها با اقداماتی که در گذشته عبدالوهاب انجام داده بود، دوباره جان گرفته است، تصریح کرد: امروز عده‌ای افرادی را تربیت می‌کنند و از اسلام یک چهره خشن می‌سازند و با دست‌های سیاسی که پشت سر خود می‌بینند به جنایت‌های فراوانی در دنیا دست می‌زنند.

امامی کاشانی ادامه داد: در متن تکفیری‌ها عده‌ای قرار دارند که انسان‌های بی‌شعور، بی‌اطلاع و متعصبی هستند که آیات قرآن را به غلط معنا می‌کنند و جهان اسلام را به این وضعیت رسانده‌اند و حقیقت مطلب این است که جهان اسلام در یک اختلافی قرار دارد که اگر به مشترکات شیعه و سنی توجه شود اختلافات برچیده می‌شود. مشترکات فراوانی بین شیعه و سنی وجود دارد و جایگاه شیعه، اسلام شیعه ناب محمدی(ص) بر این نکته تاکید دارد.

وی با بیان اینکه بحث صدر اسلام و اختلافات آن یک موضوع مدرسه‌ای و علمی است و علمای بزرگ چون مرحوم آیت‌الله بروجردی، امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بارها بیاناتی را داشته‌اند و حتی رهبر معظم انقلاب نیز در سالروز ولادت پیامبر(ص) بر این نکته بحث جدی داشته‌اند که مشترکات زیادی میان جهان اسلام وجود دارد و گفتن جمله‌ای که موجب اختلاف شود جایز نیست و گفتنش حرام است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران افزود: مسئله وحدت اسلامی و جهان اسلام یک مسئله بسیار مهم است و دشمن از همان وزنه‌ای که خوارج نهروان داشتند و عده‌ای افراطی نیز آن راه را ادامه دادند به دنبال ایجاد اختلاف بین مسلمین هستند و به دروغ می‌گویند که ما راه سلف را می‌رویم، اما سلف این نبود.

آیت‌الله امامی‌کاشانی با بیان اینکه امروز در سوریه و عراق ما شاهد خونریزی‌های بسیار به اسم اسلام هستیم، به موضوع نشست ژنو ۲ و عدم حضور ایران در این نشست اشاره کرد و گفت: متاسفانه با آنکه ایران را به این نشست دعوت کردند اما همان‌گونه که وزیرخارجه اعلام کرد برای پس گرفتن این دعوت اظهار تاسف می‌کنیم و همان‌گونه که آقای ظریف اعلام کرد آنها زیاد هم طالب حضور ما در این نشست نبودند، اما بالاخره دعوت کردند.

وی افزود:‌ دنیا متوجه این معناست که ایران نقش مهمی در خاورمیانه دارد و با فشار آمریکا معارضین و عربستان آمدند دعوت را پس گرفتند و این حقیقتا جای تاسف دارد و تاسف آن این است که سازمان ملل با این عظمت که باید مسائل بشریت را در نظر بگیرد کشتارها را رها کرده، خون‌های ریخته شده مظلومان را رها کرده، خون‌های ریخته شده در سوریه و عراق را نادیده می‌گیرد و برای اینکه سیاست قدرتمندان و مستکبرانی که چند نفر در روی زمین بیشتر نیستند شهوتشان را در مقام تامین کند و این واقعا تاسف دارد. یک سازمان با عظمت با این کارها خودش را توخالی و پوچ کرده است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران تصریح کرد: مسئله سوریه گرفتاری است که با آن روبرو هستیم که امیدوارم با لطف خداوند متعال و دست حضرت ولی‌عصر(عج) جهان اسلام را حفظ کند و شر تکفیری که دست‌های جنایتکار سیاسی هستند و یک مشت احمق و نادان را به عنوان متعصب خشونت راه انداخته‌اند و اسلام را به این شکل معرفی کرده‌اند و چهره اسلام را کریه نشان داده‌اند خداوند شرشان را و پشتیبان کنندگانشان را از سر جهان اسلام قطع کند.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه اول نمازجمعه تهران با تاکید بر پرهیز از غضب و شهوت حیوانی، خاطرنشان کرد:‌ اعتدال شهوت و غضب عفت است که همان نقطه‌ای برای سیر انسان دیده شده است. اگر شهوت از اعتدال به دور باشد همان شهوت حیوانی می‌شود و اگر غضب از اعتدال خارج شد می‌شود غضب حیوانی.

وی افزود: آن غریضه‌ای که در انسان وجود دارد شخصیت آدمی را تشکیل می‌دهد که اگر انسان این غریضه را مهار کند و مالک شود قدرتش می‌شود قدرت انسانی.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه در بحث لذت نیز اگر لذتی مهار نشد آن لذت انسانی می‌شود. لذت حیوانی و این یعنی اینکه او همه انسان نیست یعنی فقط آن حرکت‌های نباتی و حیوانی را دارد و آنچه انسان را می‌سازد ارزش‌های انسانی است.

امامی کاشانی بر لزوم توجه به مبانی دقیق آیات قرآنی برای مقابله با راه‌های ورودی شیطان به جسم انسان اشاره کرد و اظهار داشت: شیطان پیک‌های مختلفی در انسان دارد. گوش، چشم، شکم، دست و زبان پیک‌هایی است که بر شیطان راه دارد اما در این بین هیچ پیکی تیزتر و سریع‌تر از چشم نیست که شیطان با همان چشم کار خود را می‌کند و از طریق آن به قیافه یک زن نگاه می‌کند و یا با شهوت به فیلم‌ها و تصاویر تلویزیونی نگاه می‌کند که این نگاه‌ها آدم‌ها را از بین می‌برد و فطرت را از بین می‌برد و دستور عقل را نادیده می‌گیرد.

وی با تاکید بر درک حقیقت ناب اسلام خاطرنشان کرد: این گناه است که فضا را آلوده می‌کند و تنفس را از بین می‌برد. نگاه نمی‌گذارد انسان در فضا نفس بکشد و نفس کشیده شده همان نفس سگی، خوکی و خنزیری است. گناه انسان را به قعر چاه می‌برد که با هیچ طنابی نمی‌توان بالا کشید.


نظر شما :