حضرت زینب (سلام الله علیها) مظهر عقل عملی است

۱۲ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۲:۱۸ کد : ۱۵۶۸۳ نهاد
تعداد بازدید:۱۱۵۲
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه کاشان ؛ به مناسبت ایام ولادت حضرت زینب (س) الگوی پاکی و صبر پاتوق سبک زندگی زینبی با حضور استاد محمد هادی هدایت برگزار شد.
حضرت زینب (سلام الله علیها) مظهر عقل عملی است

حجت الاسلام والمسلمين محمدهادي هدايت اظهار داشت : ابن عباس مفسر بزرگ قرآن با آن جلالت قدر و علو مرتبه در حدیث و علم، از آن حضرت روایت نموده و از آن حضرت به عقیله تعبیر می كند. ابن عباس خطبه حضرت فاطمه سلام اللّه علیها را از حضرت زینب (سلام اللّه علیها )روایت كرده و می گوید: "حدثتنى عقیلتنا زینب بنت على (علیهالسّلام ) "و ازحضرت زینب (سلام الله علیها) بعنوان عاقله یعنی کسی که محور عقل است یاد می کند .

استاد حوزه و دانشگاه گفت: محور رفتاری حضرت زینب (سلام اللّه علیها) عقل است . ما در بین ائمه اطهار هیچ کسی را با این صفت نداریم و چنانچه این صفت مشهوری بود بایستی برای افراد دیگری هم بکار رفته باشد ولی تنها برای حضرت زینب (سلام الله علیها) بعنوان دختر امام علی (ع) صفت عقیله عنوان شده است .

وی با اشاره به شبهه ای که از خطبه امیرالمومنین (ع) در موضوع ناقص العقل بودن زنان مطرح شده است افزود: ما دونوع عقل داریم که عبارتند از عقل عملی و عقل نظری که منظورحضرت از عقل در این خطبه عقل معاش و حساب است که بدلیل حساسیت های روحی و احساسی زنان این حس در زنان ضعیف تر ودر مردان قوت بیشتری دارد.

کارشناس مذهبی افزود:  حضرت زینب (سلام الله علیها) به عنوان زنی با احساسات فراوان ،خصوصیت عقلانی آنقدر غلبه پیدا می کند که در عصر روز عاشورا با وجود اوج محنت و مصیبتی که به حضرت وارد شده است طوری که نمازواجب و شب خود را شکسته می خواند ولی در همه حال به یتیمان و کودکان رسیدگی می کند .

 

هدایت افزود:همین اسوه ی پاکی وقتی وارد کاخ یزید می شود چنان با صلابت وارد می شود که با وجود اسیر بودن حضرت زینب (سلام الله علیها) یزید با مشاهده ی  عظمت حضرت ، می گوید من هذه المتکبره (این زن مغرورکیست ). و هرچه ابن زیاد خواست با راه انداختن عملیات روانی مانع خطبه خواندن حضرت زینب (سلام الله علیها) شود ولی ایشان با نهایت فصاحت وبلاغت که در پدربزرگوارش به ارث برده بودند خطبه را قرائت و مجلس را متحول کرد .

وی همچنین در ادامه گفت : حضرت زینب (سلام الله علیها) مقدمه عقل است . عقل از عقال گرفته می شود و عقال به زانوبند شتر گفته می شود. آنچه درون انسان رفتار انسان را کنترل می کند قوه ی عقل است .

هدایت اولین مرحله ارتباط انسان با دنیای خارج را شناخت دانست وافزود آنچه ابتدا خوب و بد را می شناسد مرتبه عقل نظری است که خداوند در این مرحله می فرمایند : فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (انسان با عقل مخاطب  از طرف خداوند قرار می گیرد ) .در مرحله بعد عقل سعی می کند شناخت های خوب رابه قلب پیوند زند و قلب که مرکز احساسات آدمی است شناخت را به اعتقاد تبدیل می کند و در مرحله بعد تبدیل به عمل می شود.

 

هدایت تأکید کرد:اگر می خواهیم عقل خود را در تمام مراحل بسنجیم محور آن حیاست . حیا عقل است در رفتار ظاهری و تنها در برخورد با مسائل جنسی بکار نمی رود و بایستی در کل نگاه های ما حاکم باشد و حضرت زینب چه  قبل از کربلا وچه بعدر از کربلا به عنوان الگویی از حیا و عفاف مطرح بوده اند.

پاتوق سبک زندگی زینبی به مناسبت ایام ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها) با حضور استاد محمدهادی هدایت شنبه در فضای آزاد دانشگاه به همت دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد

لينك مرتبط1

 

لينك مرتبط2

 


نظر شما :