حجت الاسلام محمدیان در مراسم تجلیل از اساتید : استاد شهید مطهری به معنای واقعی "مرزبان دین" بود

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۹:۲۱ کد : ۱۵۷۲۱ اینترنت
تعداد بازدید:۶۶۲
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مراسم تجلیل از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی که به مناسبت سالروز شهادت استاد آیت الله مطهری و روز معلم برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.
حجت الاسلام محمدیان در مراسم تجلیل از اساتید : استاد شهید مطهری به معنای واقعی "مرزبان دین" بود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (مأوا)، حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مراسم تجلیل از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مقام استاد در اثر بخشی بر روی دانشجو گفت: خدا را باید شکر کرد که توفیق استادی را به شما استادان عنایات کرده است.

وی افزود: برخی تمام عمر خود را با خاک به سر می برند، انسان های زیادی این عمر را با نباتات و گیاهان می گذرانند، تعدادی با چوب و سنگ و آهن و برخی نیز با حیوانات گذر عمر می کنند، اما خداوند به عده ای عنایت کرده تا عمر خود را با انسان ها به سر برند. آن هم انسان هایی که در بهار زندگی خود یعنی جوانی حضور دارند.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به این نوع ارتباط استاد با جامعه پیرامون خود گفت: استاد یعنی کسی که تمام سرمایه زندگی خود را به پای سرمایه های ملت می ریزد و مانند باغبانی پای نهال های خود که دانشجویان هستند، می نشیند تا این نهال رشد کرده و جوانه زده و از خود میوه دهد.

وی افزود: خداوند در قرآن اشاره دارد که ما هفت آسمان و زمین را آفریدیم و در میان آنها نعمت های فراوانی را فرو فرستادیم تا شما عالم شوید که خدا به همه چیز تواناست و به تمام علم بشر احاطه دارد.

حجت الاسلام محمدیان به ارتباط عالم شدن و فلسفه آفرینش اشاره کرد و گفت: عالم شدن مقدمه بندگی و بندگی هم مقدمه عالم شدن است. بدون عالم شدن بندگی حاصل نمی شود.

وی ادامه داد: خداوند انسان را خلق کرده برای کسب معرفت، لذا کسب علم و عالم شدن مقدمه عبودیت است و کسانی که بندگان خوب خدا هستند که عالم باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به نام گذاری روز شهادت استاد آیت الله مطهری به نام روز استاد و معلم گفت: اگر بخواهیم یک عبارت جامع در وصف استاد مطهری بگوییم عبارت "مرزبانی" عبارت به جایی است چرا که ایشان "مرزبان دین" بودند.

وی گفت: هزینه هایی که ملت ها برای حفظ مرزها در نظر می گیرند که نظام حقوقی مفصلی هم برای تعیین مرزها مشخص شده است، از طرفی اندیشه های ناب دین هم دارای مرز است که عالمان دینی مرزبانان ان محسوب می شوند.

حجت الاسلام محمدیان گفت: در خصوص مرزبانی از دین دو نکته وجود دارد که حائز اهمیت است. نکته اول تعریف دقیق از مرزهای دینی که حقیقتا اسلام شناس ناب می خواهد تا تعریف درستی و جامعی از آن مشخص شود. نکته دوم هم حفاظت و پاسداری از این مرزهای دینی است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به تفاوت مرزهای فیزیکی و مرزهای دینی و عقیدتی، 4 مشکل اساسی را در تشخیص و حفظ مرزهای دینی نام برده و گفت: مرزهای فیزیکی به راحتی قابل تفکیک و تشخیص هستند اما مرزهای دینی و ارزشی به راحتی قابل تفکیک نیستند.

وی افزود: مشکل دوم مرزهای دینی این است که برخلاف اینکه در مرزهای فیزیکی، ورود دشمن قابل مشاهده است و به راحتی از ورود دشمن به این مرزها متوجه می شویم، در مرزهای دینی و اندیشه اغلب مردم ورود دشمن به این مرزها را متوجه نمی شوند.

حجت الاسلام محمدیان گفت: مشکل بعدی مرزهای دینی و اندیشه ای این است که در مرزهای فیزیکی انگیزه ای برای به هم ریختن آن وجود ندارد اما در مرزهای اندیشه ای و دینی به علت منفعت طلبی و قدرت طلبی انگیزه های بسیار زیادی برای به هم ریختن و جابجا کردن مرزهای ان وجود دارد.

وی افزود: تجاوز به مرزهای فیزیکی بدون پرده و در فضای آشکار رخ می دهد در صورتیکه در مرزهای اندیشه ای و دینی دشمن در خفا حمله ور شده تا جاییکه حتی خودیهای نادان نیز با پشتوانه دشمن اصلی اندیشه و دین به مرزهای ان حمله می کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به استقامت و ایستادگی مطهری و شناخت درست او از دین در زمانی که مبارزات به صورت علنی بود گفت: در آن زمان مبارزه با دین به صورت علنی وجود داشت تا جاییکه تفکرات الهای و چپ مارکسیستی با دین مبارزه می کردند، در این زمان نیز برخی از متدینین مرعوب دشمن بودند و برخی نقش دشمن را ایفا می کردند. حتی در آن زمان کم نبود عالمانی که متأثر از فضای به وجود آمده بودند و در زمین دشمن بازی می کردند.

وی تأکید کرد: در این زمان بود که مطهری با استقامت و عالمانه و به طور منطقی از دین دفاع کرد و با اندیشه های انحرافی به مقابله پرداخت و مرعوب هجمه های دشمن نشد. در این بین نیز زخم زبان های افراد ناآگاه را تحمل می کرد ولی از جو عمومی نهراسید و نفوذ دشمنان را با دقت پیگیری کرده و علیه آنان فریاد برمی آورد.

حجت الاسلام محمدیان گفت: امروز شرایط فر ق کرده است و به دلیل رونق دین در جامعه پیروزی های چشم گیری بر اثر انقلاب اسلامی به دست آمده است. روحیه متدینین تقویت شده و بیداری ملت ها، جلوی نفوذ اندیشه های دشمن را گرفته است.

وی افزود: شرایط امروز متفاوت است، امروز دشمن به طور علنی مبارزه نمی کند و حتی افکار دینی را تمجید هم می کنند!

وی تأکید کرد: شکل گیری بحث های پلورالیسم و تکثر گرایی، تساهل و تسامح اگر چه از اصول اخلاقی و اجتماعی است و در بحث های اخلاقی به آن تأکید هم شده است اما نه در اصول دین. این جابجایی از اخلاق به اصول و مبانی دین یک انحراف است که می تواند دین را منحرف کند.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: ترویج نظریه سکولاریسم که امروز در بیانات مختلف دیده می شود، دین سازی قلابی، عرفان های کاذب می تواند مرزهای اصلی دین را مورد آسیب قرار دهد.

وی گفت: همانطور که استاد شهید مطهری در مقابل اینها ایستاد و از دین دفاع کرد، همه دلسوزان چه در حوزه و چه در دانشگاه می توانند مرزبان های خوبی برای دین و اندیشه های ناب باشند و این مرزبانی می تواند به یک موضوع مهم تبدیل شود که چگونه می شود در قبال این تحولات از مرزهای دین حفاظت کرد.

حجت الاسلام محمدیان دانشگاه علامه طباطبایی را یکی از امیدهای تحول در علوم انسانی برشمردند و تأکید کردند: این دانشگاه تنها دانشگاهی است که در حوزه علوم انسانی تمرکز داشته و می توان با برنامه ریزی درست و پروژه های مشخص برای حفاظت از اندیشه های دینی نقش آفرینی کرد.


نظر شما :