برگزاری هم اندیشی اساتید خانم دانشگاه کاشان با موضوع اخلاق در سیره اهل بیت

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۱:۲۴ کد : ۱۵۷۲۶ نهاد
تعداد بازدید:۲۲۴۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ؛ جلسه هم اندیشی اساتید با موضوع  اخلاق در سیره اهل بیت با حضور سرکار خانم طیبی مدرس جامعه الزهرا (س) برگزار شد.
برگزاری هم اندیشی اساتید خانم دانشگاه کاشان با موضوع اخلاق در سیره اهل بیت

عضو هیئت مدیره انجمن تاریخ پژوهان قم دراین نشست اظهار داشت:هر انسانی سه عنصر دارد؛ نگرش (عقاید و اعتقادات ) ،گرایش (از طریق اخلاق خوراک داده می شود) و کنش (براساس رفتار صحیح ) . نگرش و گرایش مبتنی بر عقل و نقل و فطرت است .

مولف و پژوهشگر در سیره اهل بیت بیان داشت : نگرش صحیح هندسی معرفتی است. خدا، ‌انسان ،‌ جهان هستی . دین می گوید خودت را بشناس خدا را بشناس، جهان را بشناس اما هندسه معرفتی رابطه خود و خداست.بین «خود و خود»و «خود و خدا»ست.

 

 

طیبی افزود : انسان یک نظام فکری دارد که شخصیت من و شما را تشکیل می دهد . شناخت مهارت های فردی ورفتاری می تواند در شکل گیری شخصیت دینی واخلاقی انسان بسیار موثرباشد، به عنوان مثال کسی که خدا را حاکم و ناظر بداند خسیس نیست چون همه چیز از آن خداست.

مدرس جامعه الزهرای قم خاطرنشان کرد: هركس خدا را در زندگی اش جاری کند زندگی پربارتری دارد. " دروغ ممکن است کار تو را جلو ببرد اما خود تو را عقب می برد " ، این جمله زیبایی است که نشان می دهد تو از انسانیت خودت عقب می افتی چون برای برگشت از خطا انگیزه نیست پس سعی کنيد درست انتخاب و رفتار کنید.

 

 

وی همچنین افزود : خداوند برای برای هدایت ما دو چراغ قرار داده است.چراغ درونی(عقل) و چراغ بیرونی(انبیا) . انسان ها نیاز به الگو دارند چون عقل انسان برای شناخت ناکافی است . برای رسیدن به مقصد تابلو و نقشه می خواهد . در قرآن کریم پيامبر بعنوان  الگوی کامل واستاندارد (اسوه حسنه) معرفي شده است .حال اگر پیامبر را آنقدر معراجی بکنیم که دست نیافتنی باشد در حق ایشان ظلم کرده ایم چون ایشان یک موجود مادی بودند که به کمال رسیدند.

در پایان با اشاره به جامعیت اسلام افزود: اسلام در رابطه با تمام لحظات شخصی و خصوصی ما برنامه دارد و با مطالعه در سیره اهل بیت و انجام عبادات توصیه شده در این راه مي توانيم در رسيدن به اهداف متعالي شخصيت انسان موفق باشیم .

تبادل نظر و پرسش و پاسخ ، بخش پاياني اين نشست بود.

لازم بذکر است سومین جلسه از جلسات هم اندیشی اساتید خانم با حضور سركار خانم طيبي  و15 نفر از اساتید خانم ؛ به همت واحد خواهران نهاد نمایندگی رهبری و با همکاری دبیر هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان يكشنبه 14/2/ 93در سالن کنفرانس ریاست برگزارشد.


نظر شما :