برگزاری کرسی آزاد اندیشی " حضور اجتماعی زنان فرصت ها و تهدید ها " در دانشگاه کاشان

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۵۷۲۹ نهاد
تعداد بازدید:۲۱۲۹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ؛ کرسی آزاد اندیشی با موضوع " حضور اجتماعی زنان فرصت ها و تهدید ها "با حضور جمع کثیری از دانشجویان و مهمان ویژه جناب آقای دکتر میثم لطیفی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و عضو بنیاد ملی نخبگان در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد .
برگزاری کرسی آزاد اندیشی " حضور اجتماعی زنان فرصت ها و تهدید ها " در دانشگاه کاشان

دکتر لطیفی ابتدا به تعاریفی از حضور اجتماعی زنان  وتاریخچه ای از طرح این موضوع پرداخت و اظهار داشت: پدیده حضور اجتماعی زنان سابقه طولانی در تاریخ بشریت ندارد و قابل بحث است که چرا از این دوره این موضوع مطرح شده است ؟

 عضو بنیاد ملی نخبگان گفت : خارج از نگاه تاریخی ، حضور اجتماعی زنان را می توان از چند زاویه روانشناختی ، اجتماعی ،اقتصادی ، تاریخی ،دینی ، قانونی ، ملی و بین المللی  هم مورد بررسی قرار داد . حتی یک رشته در دانشگاه به نام مطالعات زنان وجود دارد .

 

 

وی همچنین افزود : نیمی از جمعیت کشور خانم ها هستند و اگر منکر حضور آنها شویم در واقع این تعداد را حذف کرده ایم . یک سوال اساسی در این رابطه وجو دارد که می توان آن را محورصحبت ها در این کرسی قرار گیرد وآن عبارت است از اینکه آیا حضور اجتماعی برای زنان حق است یا خیر؟

خانم ف.ز به عنوان موافق حضور اجتماعی زنان در این کرسی گفت : در فرهنگ اسلام، ارزش های انسانی که ملاک سنجش انسان هاست؛ برای زن و مرد بطور یکسان، ترسیم شده است؛ چون خاستگاه ارزش ها، جسم آدمی نیست؛ بلکه نفس بشر است. و زن و مرد در این خصوص تفاوتی ندارند.
وی همچنین افزود : در آیات متعددی از قرآن کریم، بر یکسانی زن و مرد، جهت دستیابی به مقامات معنوی تأکید شده، و این که تفاوت های تشریعی، ریشه در اختلاف جنسیت و تفاوت های تکوینی دارد، هرگز دلیل بر تفاوت این دو صنف از نظر کسب کمالات انسانی نمی باشد؛ بلکه هر دو از این نظر در یک سطح قرار دارند .

ف .ز همچنین افزود :  در مسئله حضور اجتماعی زنان بایدعوامل سَلب آرامش و سکینهی روحی زن در خانواده چه چیزهایی است؟ بای به دنبال این باشیم که با قانون، با روشهای تبلیغی، با روشها و شیوههای گوناگون، اینها را برطرف کنیم.. زن در خانه مایهی آرامش است؛ مایهی آرامش مرد، و مایهی آرامش فرزندان؛ دختر و پسر. اگر خود زن برخوردار از آرامش روانی و روحی نباشد، نمیتواند این آرامش را به خانواده بدهد.

 

 

ر.ا  به عنوان یکی از افراد مخالف حضور اجتماعی زنان با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا (س) که می فرمایند : آن لحظه که زن در خانه خود می ماند و به امور تربیت فرزندش می پردازد، به خدا نزدیک تر است. افزود : اگر بخواهیم اشتغال خانم ها به سه دسته شغل های جمادی، شغل های مالی و سوری تقسیم می شوند .

مخالف حضور اجتماعی زنان درادامه تصریح کرد : شغل های جمادی آن دسته از شغل هایی اند که باید خانم ها بر عهده بگیرند. ما در جامعه به پرستار خانم، معلم خانم و پزشک خانم و ... و از این قبیل نیاز داریم و باید خانم متخصص در این امور وجود داشته باشد و به طبع نیازمند کسب تجربه وتحصیلات آکادمیک هست و آن هم با حفظ شئونات اسلامی. اما حتی در این شغل ها هم بحث اولویت بندی مطرح است اولویت برای زن نقش وی در خانواده است و بعد شغل.

وی در ادامه افزود : از دیدگاه مالی ؛ خانم منبع مالی ندارد برای گذران زندگی باید کارکند و این خودش بحث میاورد که امکان دارد این مشاغل در خور شأن این خانم ها فراهم بشودو خود خانم هم باید تاحدتوان در انتخابش دقت کند. یکسری مشاغل هستند که با عنوان شغل سوری ازشون یاد می کنیم. خانم هیچ جهادی انجام نمی دهد، از لحاظ مالی هم تامین و این شغل را آقایون هم می تونند انجام بدهند.

 

 

ر.ا اشتغال را عامل به تاخیر افتادن ازدواج دانست و گفت :  اشتغال زنان فرصت بچه داری را به تاخیر می اندازد. تربیت را دچار خلل می کند میزان گرایش به تک فرزندی را افزایش می دهد. افزایش جهت کار و اشتغال مانع فرزند آوری و این مغایر با مطالبات رهبری است . مادر وسیع ترین دنیای روانی و اجتماعی کودک است وقتی مادر شاغل باشه مراقبت از کودک از حالت انفرادی به حالت گروهی درمی آورد. و این سیر، تربیت کودک را از حالت عادی خارج می کند .

 در ادامه تعدادی از موافقین و مخالفین به اعلام نظرات و دیدگاههای خود پرداختند .

در پایان دکتر لطیفی مدرس دانشگاه تربیت مدرس در جواب به سوالات و شبهات در این موضوع گفت: باید توجه داشته باشیم که حضوراجتماعی با ظهور اجتماعی فرق دارد. گاهی اوقات حضور را با اشتغال اشتباه گرفته ایم . طبق تحقیقاتی که از زنان حاضر در جامعه در عرصه های مختلف شغلی انجام شده ، درصد بالایی از زنان دلیل حضور خود در جامعه را نفرت از خانواده دانسته اند.

لازم بذکر است کرسی آزاد اندیشی با موضوع " حضور اجتماعی زنان فرصت ها و تهدید ها " به همت واحد خواهران  دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان سه شنبه  مورخ  16 اردیبهشت ماه با حضور حدود 100 نفر از دانشجویان دانشگاه کاشان برگزار شد .


نظر شما :