پنجمین اعتکاف دانشجویی دانشگاه کاشان میزبان حجت الاسلام محمد رضایی بود.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۵۷۳۶ نهاد
تعداد بازدید:۲۶۳۹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان، پنجمین اعتکاف دانشجویی دانشگاه کاشان میزبان حجت الاسلام محمد رضایی عضو بنیاد ملی مهدویت قم با موضوع گام های عملی سیر و سلوک و عرفان بود
پنجمین اعتکاف دانشجویی دانشگاه کاشان میزبان حجت الاسلام محمد رضایی بود.

حاج آقا رضايي در سه جلسه در مورد رسيدن به تعالي و طريقه سير و سلوك اظهار كرد: خدا هدف است و خود شخص و شناخت خود و استعدادها، اهل بيت (ع) و ... وسيله هستند.

ايشان حداقل بسته بندي براي سير و سلوك را دعاهاي مفاتيح الجنان معرفي كردند و همچنين تظاهر به عبادت را در مقابل خداوند كار خوبي بر شمردند و تفاوت آن با ريا كاري را (تظاهر در مقابل ديگران) بيان كردند.

وي به عظمت اسماء الهي از جمله الله كه تمامي خوبي ها و زيبايي ها در آن جمع شده و به رحمانيت و رحيم بودن خداوند اشاره كردند و  این که این اسماء و صفات را ما در مسير سير و سلوك نياز داريم...

ما دعا هاي مختلفي داريم كه متناسب با زمان، مكان و حالات روانشناسي تنوع دارند و برنامه ي سير و سلوكي به ما مي دهند.

رضايي در ادامه افزودند: در اصل اول سير و سلوك بايد بدانيم که از خدا چه مي خواهيم و در اين مسير شناخت الفاظ و اسماء و صفات خداوند و قرار گرفتن در اين مسير مهم است.

براي شناخت خداوند بايد از معبر آيات (خودمان و برترين آيه كه ولي زمان است) وارد بشوييم.

وي در ارتباط با خود شناسي تأكيد كردند: ابعاد خودشناسي به سه دسته (خود شناسي ذاتي، تاريخي، جغرافيايي) تقسيم مي شود.خودشناسي ذاتي كه شامل جسم و روح، جنسيت و رشد مي باشد.

در ارتباط با جسم از نظر علمي چشم خيلي مهم است و دريافت اطلاعات با چشم است ولي از نظر ديني گوش مهم تر است. در ارتباط با روح كاركردش مهم تر از حقيقت خود روح است يعني شناخت خود روح سخت است ولي آثار و نشانه هاي آن را مي توان شناخت.

حس عبوديت، حسن تعلق، حس خير و شرشناسي، حسن جمال شناسي كاركرد هاي روح هستند كه بايد آنها را رشد دهيم...

عضو بنياد ملي مهدويت همچنين يك سوال مطرح كردند كه آيا همانگونه كه جسم زنانگي و مردانگي دارد روح نيز زنانگي و مردانگي دارد؟

در پاسخ گفته شد روح از خدا آمده و نزديكترين چيز در انسان به خداست كه همه صفات را با خود حمل مي كند.

صفات خدا شامل صفات سلبي، ذاتي و صفاتي در مقام خلق كردن (جمال و جلال) است.

ايشان برترين روح را روح پيامبر بر شمردند و افزودند: در مرد صفات مديريتي تدبير و جلال پر رنگ تر است و در زن صفات جمال و زيبايي پر رنگ تر است و اين تفاوت از جهت كيفيت است. پس زن و مرد مي توانند مكمل يكديگر باشند و با ازدواج به تكامل برسند.

رضايي در جمع بندي بحث سير و سلوك گفت: انسان به يك خود شناسي فردي كه همان شناخت استعداد ها، قابليت ها و ... است نياز دارد كه بايد خود را با انسان كامل كه همان ولي زمان است مقايسه كند، رشد كند و خود را به او برساند و بعد از ازدواج نيز تكامل انسان شكل مي گيرد كه ازدواج پايه زندگي ديني است.

در حالت فردي رشد بايد در همه جهات به صورت هماهنگ صورت گيرد و خود را در مسير صفات خداوند قرار مي دهيم.

ايشان تأكيد كردند: بسته به استعداد ها،خانواده، زماني كه زندگي ميكنيم، مكاني كه هستيم و ... برنامه سير و سلوكي ما فرق مي كند.

در پايان حضرت زينب (س) را به عنوان وجه جمالي حضرت اميرالمومنين (ع) بر شمردند و افزودند: انسان هر چه رشد يافته تر باشد، متعالي تر است حتي در عواطف كه نمونه آن را در حضرت زينب (س) مي توان معرفي كرد.

 

لازم به ذکر است اعتگاف دانشجویی دانشگاه کاشان با حضور 300 نفر از دانشجویان دانشگاه از سحر گاه روز سه شنبه 13 رجب در مسجد دانشگاه در حال برگزاری است.


نظر شما :