افتتاحیه پنجمین دوره طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان

۱۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۲ کد : ۱۵۷۸۹ نهاد
تعداد بازدید:۱۶۱۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ؛ افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید صبح امروز (شنبه) با حضور دکتر زراعت ریاست دانشگاه ، حجت الاسلام والمسلمین روحانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه و اساتید و اعضای هیات علمی شرکت کننده در این طرح برگزار شد.
افتتاحیه پنجمین دوره طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام علیروحانی در سخنانی ضمن خیرمقدم گویی به اساتید و مهمانان حاضر  در این مراسم اظهار امیدواری کرد؛ همه اساتید بتوانند از این طرح و برنامه های مربوط بهره کافی را ببرند .

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان در ادامه با اشاره به آیات 27 و28 سوره فاطر تصریح کرد : آیات نامبرده بسیار مشهور هستند و هرگاه قرائت می شوند گمان می شود که مراد از علمایی که در برابر عظمت پروردگار خاشع اند علمای خاص و علمای حوزوی اند.در صورتی که مراد از علوم در این آیه علومی است که در دانشگاهها متداول است .

حجت الاسلام علی روحانی در ادامه گفت : بوعلی سینا(ره) در اواخر عمر خود می گفت : ما داریم می میریم حالا فهمیدیم که چیزی نمی دانیم . ایشان نمی گویدبی سوادم بلکه منظورش این است که معلومات ما در مقابل مجهولات مان عددی نیست .هرچه به معلومات اضافه شود چشم انداز مجهولات بیشتر نمایان می شود .

وی خاطرنشان کرد : وقتی انسان به این مرحله از علم برسد حالت خشوع وخضوعی که در آیه آمده به او دست می دهد . ولی وقتی سطح معلومات پایین باشد و دریچه های علم بسته باشد انسان به تعبیر قرآن گرفتار "مختال"  یعنی کسی که خیال پردازی می کند می شود ودر ادامه می گوید" فخور "است و دچار فخر فروشی می شود. ولی وقتی در زمینه های مختلف علمی رشد کرد به این خشیت و خشوع دست پیدا می کند.

ایشان منظور از علومی که درآیه 27 و 28 سوره فاطر ذکر شده است را گیاه شناسی ،زمین شناسی،معدن،انسان شناسی ،حیوان شناسی وسایر علومی دانست که در دانشگاهها متداول است و سایر علوم اعم از پزشکی و غیره را شامل می شود.

روحانی در ضمن این آیه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که از ایشان پرسیدند این خشیت چیست و مراد از علمایی که به این مرحله از خشیت می رسند کیانند گفت: عالمی است که رفتارش،گفتارش راتصدیق می کند و اگر اینچنین نباشد عالم نیست.

دکتر عباس زراعت به عنوان سخنران دوم این مراسم اظهار داشت :فرهنگ دانشگاهی با میزان رشد وتوسعه علمی دانشگاه ارتباط دارد . هرچقدر فرهنگ دانشگاهی بالاتر باشد بایستی توسعه علم هم بیشتر باشد . اما شاخص هایی که برای توسعه علم وپژوهش وجود دارد بیانگر آنست که متأسفانه میزان تولیدات علمی در تمامی دانشگاهها توسعه قابل قبولی نداشته و هنوز هم به نقطه مطلوبی نرسیده است.

ایشان بحث خود را باچند سوال آغاز کرد : 1.چرا در این وضعیت هستیم که بالاترین مقام کشور ودیگر مقامات از وضعیت علمی اظهار گله می کنند. 2. راه برون رفت از این وضعیت چیست 3. دانشگاه بایستی دارای چه هویتی باشدو4.از این دانشگاه چه انتظاری وجود دارد.

سرپرست دانشگاه کاشان پاسخ به این پرسش ها را باتوجه به فرمایشات بنیانگذار انقلاب امام خمینی (ره) ،بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ، سند اسلامی شدن دانشگاهها ،سند جامعه فرهنگی کشورو برنامه های توسعه پنجم وششم عنوان کرد وافزود: در بین این اسناد از نظر الگو ورفتار چیزی کم نداریم وراه برون رفت عمل به این شاخص هاست وآن موقع می توانیم بگوییم دانشگاه اسلامی داریم.

وی با اشاره به شاخص هایی که امام خمینی (ره) که برای دانشگاهها عنوان کرده اندافزود ؛ این شاخص ها عبارتند از :  1.استقلال فکری  (دانشگاه باید مستقل باشدو وابسته به شرق وغرب نباشد) 2.کارآمدی دانشگاه(دانشگاه باید برای ملت مفید باشد ونیاز یک ملت را درتمام شئون برطرف کند) 3.تعهد وتخصص(کوشش درراه علم وتخصص باید اساس فعالیت های دانشجویان قراگیرد)4.دانشگاه نیاز محور باشد (دانشگاهی که برای ملت باشد) 5. دانشگاه جامعه محور (تمام عقب ماندگی های ما به خاطر شناخت روشنفکران از جامعه اسلامی است) 6.حاکمیت نگرش توحیدی (فرق دانشگاه غربی و اسلایم باید طرحی باشد که اسلام راپیاده کند)

 

دکتر زراعت در ادامه ضمن اشاره به شاخص های دیگراز بیانات مقام معظم رهبری و منابع دیگر خاطر نشان کرد:  هدف از برگزاری چنین جلساتی بایستی تقویت روحیه خودباوری و نیل به اهداف یاد شده باشدواساتید دراین راستا نقش بسیار مهم وتأثیرگذاری را دارند.

در ادامه جناب دکتر مدنی دبیر هم اندیشی اساتید دانشگاه توضیحاتی را در رابطه با گروه بندی اساتید با توجه به دانشکده ، زمان بندی برنامه های آموزشی (دروس اندیشه اسلامی و اصول تعلیم وتربیت در اسلام) و فوق برنامه های فرهنگی(شامل سخنرانی های علمی ، هم اندیشی اساتید ، دیدار با علما ، بازدید از اماکن زیارتی ،کارگاه رسانه ونقد فیلم وبرگزاری مسابقات ورزشی )، معرفی اساتید آموزشی عنوان کرد و افزود: فوق برنامه های فرهنگی جزء ساعات اصلی کلاس به حساب می آیندو صدورگواهی پایان دوره منوط به شرکت در تمامی برنامه هاست .

 لازم بذکر است طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان با حضور 100 نفر از اساتید و اعضای هیات علمی از امروز تا 13 شهریور ماه ادامه دارد.


نظر شما :