رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب : استکبار به شدت به دنبال ایجاد جنگ و اختلاف بین شیعه و سنی است

۱۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۳ کد : ۱۵۷۹۴ نهاد
تعداد بازدید:۱۰۶۹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ؛ حجت‌الاسلام دکترمهدی فرمانیان در چهارمین روز از طرح ضیافت اندیشه  به بحث درباره جریان شناسی سلفی گری معاصر با تأکید بر مسأله داعش پرداخت.
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب : استکبار به شدت به دنبال ایجاد جنگ و اختلاف بین شیعه و سنی است

حجت‌الاسلام فرمانیان درابتدا یادآور شد: اسلام دارای سه بخش اعتقادات ، احکام و اخلاق است که از اختلاف در هرکدام از این سه بخش مذاهب گوناگونی در جهان اسلام رشد کرده اند. از اختلاف در بخش اعتقادات مذاهب کلامی به وجود آمده اند که حدود 50 فرقه کلامی امروزه وجود دارند و از اختلاف در احکام و فقه مذاهب فقهی که حدود 10 عدد می باشند واز اختلاف در اخلاق مذاهب  عرفانی که از جمله آن مذاهب سوفی هستند که تعداد آن به 100فرقه می رسد.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت : برای این که جریان‌شناسی سلفیت را بشناسید، لازم است مقداری از فرق اهل سنت سخن گفته شود. ما امروز در جهان اسلام حدود 1میلیارد و100 میلیون سنی داریم که حدود 450 میلیون از این ها اشعری هستند از نظر کلامی. شمال افریقا و جنوب شرق آسیا و کردستان ما اشعری‌اند و اشاعره با سلفی‌ها در تضادند.

وی در ادامه گفت :400  میلیون نفر از نظر کلامی، ماتریدی‌اند. ماتریدی‌ها در شرق جهان اسلامند؛ در شبه قاره هند، آسیای میانه و ترکیه.ماتریدی مذهب‌ها اختلافشان شدیدتر است با سلفی‌ها. اکثر شافعیان و مالکی ها اشعری‌اند. اکثر حنفی‌ها ماتریدی هستند. یک طیف دیگر فقهی بوده به نام اصحاب حدیث.  از دل اصحاب حدیث، تفکر سلفی‌گری بیرون آمده است. 500 میلیون صوفی سنی داریم که این ها هم مخالف سلفیت و وهابیتند.

حجت الاسلام فرمانیان در پاسخ به سوالی که کدام اهل سنت به شیعه نزدیک تر است گفت : پاسخ یک کلمه‌ای نیست، یعنی در اخلاق، صوفی‌ها، از نظر کلامی، ماتریدی ها و از نظر فقهی، حنفی ها به شیعه نزدیکتر هستند

.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در تشریح جریان‌شناسی سلفیت گفت:از دویست سال پیش، 4  جریان سلفی شروع شد که عبارتند از : جریان اول، سلفی وهابی تکفیری است. این که می‌گوییم تکفیری، چون اکثر وهابیون تکفیری اند. تکفیری یعنی همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی و خصوصا صوفی‌ها را مشرک و کافر جلی می‌دانند که یا باید دوباره اسلام بیاورند یا کشته شوند.

ایشان افزود: طیف دوم سلفی ها دیوبندی‌ها هستند. دیوبندی‌ها عموما تکفیری نیستند ولی افراطی‌اند به خصوص نسبت به شیعه. همه علمای دیوبندیه کتاب علیه شیعه نوشته‌اند. جریان دیوبندیه که رشد کرد از دل آن سازمان جماعة التبلیغ بیرون آمد. یکی از فارغ التحصیلان دیوبندی آمد روی منبر و گفت آی جوانها، هر جا که هستید، مهم این نیست که چه کاره اید مهم این است که هر کاره ای هستید در طول سال سه روز برای خدا بروید تبلیغ. جماعة التبلیغ در میان مردم عادی رشد کرد و گسترش یافت.

فرمانیان یادآور شد:دو جریان از قسمت افراطی بیرون آمده است. یکی سپاه صحابه که یک گروه شبه نظامی از علمای اهل سنتند که مستقیما شیعه می‌کشند و با شیعه در تضادند. جریان دومی که از همان اقلیت دیوبندی‌ها در آمد، طالبان بود. طالبان اصلا وهابی نیستند و تاکنون بیست سی کتاب دیو بندی‌ها علیه وهابی‌ها نوشته اند و برعکسش هم هست. 

وی جریان سوم را جریان اخوان المسلمین نام برد و افزود: اخوان المسلمین، سلفی معتدل تقریبی است، با رویکرد سیاسی یعنی دنبال حکومت اسلامی است. اخوانی‌ها در طول تاریخ معتدل بوده اند. اما یک گروهی از دل اینها بیرون آمده اندکه جریان چهارم راتشکیل می داد  به نام سلفیه جهادی. از دل این ها هم القاعده در آمد.

عضو هیئت علمی دانشکده ادیان ومذاهب تصریح کرد : بعد از حادثه 11 سپتامبر اسامه بن لادن مجبور شد در مخفیگاه به سر برد و به همین خاط 4 گروه القاعده را در کشورهای یمن ،عراق ،سوریه و لیبی تشکیل داد که القاعده عراق ،داعش نام گرفت .

ایشان خاطرنشان کرد : امروز تمام صوفی‌ها در جهان اسلام به نوعی از تفکر خود در مقابل سلفی‌های تکفیری و سلفی‌های وهابی دفاع می‌کنند. تاکنون اهل ‌سنت نزدیک به هزار کتاب در نقد وهابیت نوشته‌اند. در جهان اسلام حدود ۸۰۰ میلیون نفر سنّی مخالف وهابیت وجود دارد که یا اشعری هستند یا ماتریدی یا صوفی.

متاسفانه وقایع امروز جهان اسلام باعث شده که رسانه های وهابی به تحریک احساسات اهل سنت و شبکه های ماهواره ای شیعیان تندرو به تحریک احساسات شیعه اقدام ورزند در حالی که استکبار جهانی و علی الخصوص آمریکا به شدت به دنبال ایجاد همین جنگ طائفه ای و مذهبی است. بنابراین باید از ورود به جنگ شیعه و سنی و بازی در زمین دشمن به شدت جلوگیری کرد.

باید جلوی کسانی که به هر نحوی در مجالس عزاداری و غیره با توهین به اعتقادات اهل سنت به تحریک احساسات آنها می پردازند یا شیعیانی که با تندروی دامن به این جریان می زنند گرفت و با تاکید با مشترکات شیعه و سنی از افراط دوری کرد تا بهانه از دست فرصت طلبان و استکبار جهانی گرفته شود.

لازم بذکر است طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان با حضور 100 نفر از اساتید و اعضای هیات علمی تا 13 شهریور ماه ادامه دارد.


نظر شما :