رئیس حوزه علمیه کاشان: علم وقتی دارای ارزش است که توأم با اندیشه باشد

۱۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۵۸۰۲ نهاد
تعداد بازدید:۷۸۰
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان، حضرت آیت الله  "سید محمد یثربی" در جمع اساتید دانشگاه های کاشان اظهار داشت : علم به معنای تعمق ، تدبیر، اندیشیدن و نوآوری در هر مشکلی است نه جمع آوری مطالب .
رئیس حوزه علمیه کاشان: علم وقتی دارای ارزش است که توأم با اندیشه باشد

رئیس حوزه علمیه کاشان گفت : علم و عالم در هر رشته ای دارای ارزشند و ارزش آن ها عقلائی و عقلانی است . شرع مقدس ما برای علم و عالم حرمت و کرامت بیان می کند واین یک امر ابداعی و تاسیسی نیست بلکه امری تقدیری و الزامی است .

حضرت آیت الله یثربی با اشاره به خطبه اول نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) در بیان اسراربعثت انبیا افزود : بعثت انبیا کار نو و جدیدی نیست . رسالت انبیا برانگیختن دفینه های عقلانی بشر است . همه انسان ها از نظر فطری دانا هستند ولی فراموش کارندو نیاز به یادآوری دارند.

وی احکام اقتصادی اسلام را احکام امضایی دانست وبیان داشت : بسیاری از احکام شرع امضایی است نه تأسیسی . از جمله این احکام، احکام اقتصادی است . آن چه بعنوان داد و ستد و هر نوع معامله از نوع بیع، مضاربه، مساقات و ... وجود دارد  این ها مسائل عرفی هستند و شرع مقدس همه این معاملات را امضا کرده است . البته خط قرمز هایی هم هست از جمله زورگویی ،اجحاف، ربا و ...

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در ادامه گفت : مباحث اخلاقی نیاز امروز جامعه است که آنها هم عقلانی هستند . مباحث اخلاقی چیزی نیست که فقط در اسلام آمده است ، در هر جامعه انسانی ، بداخلاقی ها شامل بد زبانی، درشت خویی ، دروغ ، تهمت زدن ، هتک حرمت و بسیاری از موارد دیگر مورد تأیید نیست . جامعه ما روزبروز از مباحث اعتقادی فاصله می گیرد که منشا های مختلفی دارد و بخش عمده آن برمی گردد به مسائل معیشتی و اقتصادی.

ایشان با تأکید به مسئله علم آموزی افزود: علم به معنای تعمق ، تدبیر، اندیشیدن و نوآوری در هر مشکلی است نه جمع آوری مطالب . غیر از این باشد علم نیست و تقلید است . علم باید توام با اندیشه باشد .

آیت الله یثربی داشتن صفا و یکرنگی با مردم را نشانه ارزش انسانی دانست و افزود : این ارزش در باطن همه نهفته است وهمه باید در هرجایگاه ومقامی قرار داریم خود را پایبند به رعایت این فریضه اخلاقی کنیم .

وی خطاب به اساتید گفت : مسئولیت شما مسئولیت سنگینی است. جوان علاوه بر تدریس دروس علمی نیازمند بیان  مسائل اخلاقی هم هست و اساتید می توانند الگویی مناسب و شایسته از ارزش های اخلاقی را به او نشان دهند. رفتار استاد با شاگرد ، با اساتید دیگر ، با مسئولین دانشگاه اثر مستقیمی درالگوپذیری دانشجو دارد.

رئیس حوزه علمیه کاشان افراط گری و تندروی ها در مباحث اعتقادی را بسیار خطرناک دانست و افزود: طالبان ، داعش و النصره محصول افراط گری و جهل در دین هستندو عده ای از این جهل در دنیا به نفع خود بهره برداری کرده اند . رفتارهای وحشیانه این گروه های تروریستی در امروز نشات گرفته از تفکر خوارج صدر اسلام است .


نظر شما :