کارگاه آموزشی"مضمار" ویژه فعالین فرهنگی دانشگاه کاشان برگزارشد.

۱۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۵۸۵۷ نهاد
تعداد بازدید:۱۲۲۲
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفترنهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان، کارگاه آموزشی "مضمار" ویژه فعالین فرهنگی دانشگاه کاشان در راستای توانمندسازی فعالین فرهنگی و انسجام بیشتر کانون های فرهنگی در شهر مقدس قم برگزارشد.
کارگاه آموزشی"مضمار" ویژه فعالین فرهنگی دانشگاه کاشان برگزارشد.

کارگاه سه روزه مضمار با حضور دکتر عرب اسدی و استاد ظاهری از اساتید فعال در حوزه فرهنگی و با زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)افتتاح شد.

روز اول کارگاه مضمار، با موضوع ضرورت کار تشکیلاتی و اصول و مبانی کار تشکیلاتی توسط دکترعرب اسدی آغاز شد.

دکترای مدیریت دولتی در بحث ضرورت کار تشکیلاتی اظهار داشت: توجه به قالب و محتوا باید در کار فرهنگی با هم همراه باشد. بعضی مواقع به دلیل توجه به محتوا، فرم و قالب در کار فرهنگی ضعیف اجرا می شود.

مدرس دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه به بیان محورهای تشکیلات فرهنگی پرداخت و تصریح کرد: محورهای تشکیلات در کار فرهنگی شامل 1- رهبر2- هدف3- آدمها می باشد و اعضاء با  انعکاس هدف در عمل رهبر حرکت می کنند.

عرب اسدی خاطر نشان کرد: هدف، تربیت کردن است  و تشکیلات بستر تربیت است و برای همین است که آدمهای تشکیلاتی  هستند که می توانند انقلاب کنند.

بخش دوم کارگاه در نوبت صبح، اصول و روشهای کار تشکیلاتی مورد بحث قرار گرفت که در آن به مسئله عزم پرداخته شد.

دکتر عرب اسدی بزنگاه های فردی و جمعی را یکی ازمصادیق سنجش عزم نام برد و  یکی از بهترین مصادیق آن را نماز صبح معرفی کرد. داشتن سیر مطالعاتی و مداومت در مطالعه و دوره کردن قرآن، حفظ قرآن و نهج البلاغه از دیگر مواردی بود که استاد جهت رسیدن به عزم راسخ نام برد.

وی افزود کوهنوردی از جمله بهترین تمرین ها برای داشتن عزم در شماست، به دلیل برنامه ریزی و هدف گزاری برای رسیدن به قله و نقطه ی هدف.

در نوبت عصر دکتر عرب اسدی به بحث در رابطه با اخلاق و احکام تشکیلاتی پرداخت و عامل تقوا را بهترین بستر تمرین و تقویت تشکیلات عنوان کرد و افزود: مراقبه ی رهبر تشکیلات، باعث جذب نیرو وعدم ریزش در تشکیلات می شود.

در پایان کلاس های نوبت عصر، دانشجویان در دعای کمیل حرم مطهر حضرت معصومه(س) شرکت کردند و بخش چهارم کارگاه روز پنجشنبه با تحلیل مسائل سیاسی اجتماعی توسط استاد عرب اسدی پایان یافت.

کارگاه مضمار در روز جمعه بعد از برگزاری دعای ندبه با نوای گرم مجتبی کرمی، میزبان استاد ظاهری از اساتید موسسه طلوع حق  با موضوع پیگیری مطالبات رهبری در دانشگاه بود،

استاد ظاهری در ابتدا مأموریت جوان مومن انقلابی برای پیشرفت را مورد بررسی قرار داد و گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که مقام معظم رهبری مطرح کردند شامل 4 عرصه ی تفکر، علم ، زندگی و معنویت می باشد که روح حاکم بر تمام این عرصه ها معنویت است.

وی جوان مومن انقلابی را معرفی و وظایف افسر جوان جنگ نرم را در 11 مورد خلاصه کرد که عبارتند از : 1- تأثیرگذاری بر محیط با تقویت ارتباط با خدا2- امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکردن3- مطالع تاریخ معاصر4- جدی گرفتن کار فرهنگی5- تحلیل نظام سلطه6- ظلم نکردن 7- بالا نگه داشتن پرچم عدالت خواهی8- زود رنجی ممنوع 9- تقویت بنیه اعتقادی10- مراقبه در بت پرستی11- کم کردن فاصله ها

وی افزود: دنبال گفتگوی استدلالی بودن، تدبر در قرآن ، حضور قلب در نماز و تبعیت از رهبری و همچنین داشتن ایمان و تقوا  از جمله راه های کسب بصیرت در زندگی است.

مدرس موسسه طلوع حق گفت: عنوان کشورهای در حال توسعه یک طرفند است برای اینکه کشورهای در حال پیشرفت را در حال غربی شدن معرفی کنند در این زمینه  ما  برای رسیدن به پیشرفت، نیاز به یک سیستم عامل وطنی داریم.

استاد ظاهری در بخش دوم کارگاه که بعد از حضور در نماز جمعه شهر مقدس قم به امامت آیت الله سعیدی برگزار شد به ادامه ی مباحث پرداخت و  گفت: دلیل شکست ناپذیری انقلاب اسلامی تفکر بسیج است و احساس مسئولیت الهی با منشاء جهاد ، امر به معروف و بصیرت از پایه ها ی تفکر بسیج  است.

وی تصریح کرد: بصیرت در چند شناخت تجلی پیدا می کند1- زمان 2- نیاز 3- اولویت 4- دوست5 - ابزار مقابله با دشمن و برای رسیدن به این شناخت ها باید دنبال فرمایشات رهبری باشید و صحبت های ایشان را مرور کنید.

کارشناس اقتصاد نفت افزود: به گفته ی رهبری در هر جا و هر کاری هستید باید نگاه حداکثری داشته باشید و آنجا را مرکز دنیا بدانید و اگاه باشید. استاد ظاهری با تقدیم حدیث«رَحِمَاللّهُ اِمْرَاًعَلِمَ مِنأینَ وَفی أینَ وَ إلی أینَ»از امیرالمومنین(ع) به عنوان هدیه استراتژیک، داشتن استراتژی را برای رسیدن به هدف لازم دانست و افزود: استراتژی یعنی: چگونگی رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب.

 ظاهری با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به معرفی  مومن پرداخت و نشانه مومن را در 5 مورد معرفی کرد که عبارتند از: ترس از خدا- با تلاوت آیات قرآن بر ایمانش افزوده شود- توکل- اقامه صلاه- انفاق.

استاد ظاهری در پایان با معرفی کتاب طرح کلی اندیشه در قران کریم که در سال 53 به قلم رهبر معظم انقلاب نگاشته شده است و مجموعه همان پلی‌کپی‌هایی بود که در جلسات روزانه ماه رمضان مسجد امام حسن در سال ۱۳۵۳در اختیار حاضران قرار داده میشد؛ از فعالین فرهنگی حاضر در کارگاه خواست حتما به مطالعه و گفتمان روی مباحث آن بپردازند.

کارگاه آموزشی مضمار جمعه بعداز ظهر میهمان موسسه جوادالائمه به مدیریت حضرت آیت الله احدی بود و نماز مغرب و عشاء را به امامت ایشان اقامه کرد.

حضرت آیت الله مهدی احدی اظهار داشت: انسان باید تحت ولایت الله زندگی کند ، مجاهدت کند و انفاس ربوبی را بشناسد و اگر پیرو شیطان شود میزان و درجه و مدت آن تعیین می شود و حد ان معلوم است که جهنم است.

وی افزود: فردی که تحت ولایت شیطان شد، سخن خدا با او توبیخی می شود . حال اینکه تحت ولایت خدا رفتن هم هزینه دارد؛مثل تنهایی و تمسخر ولی عاقبت به خیری نتیجه ان است.

ایت الله احدی  جاهلیت امروز را جاهلیت مدرن معرفی کرد و گفت: هنر خداوند، انسان کامل است. ما تشنه بهشت می شویم،چرا تشنه رسیدن به آفریدگار بهشت نمی شویم! علاقه مند به هنر می شویم ولی چرا علاقه مند به خالق هنر نمی شویم.

کارگاه مضمار با حضور در مسجد مقدس جمکران و تجدید پیمان با امام عصر(عج) به دوره 3 روزه خود پایان داد.

لازم به ذکر است کارگاه اموزشی مضمار(فعالین فرهنگی) در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه 12 و 13و 14 آذر ماه به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با حضور 35 نفر از دانشجویان فعال فرهنگی کانون ها و تشکل های فرهنگی دانشگاه برگزار شد.


نظر شما :