اولین جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان در سال ۹۴ برگزار شد.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۹:۰۳ کد : ۱۵۹۳۳ نهاد
تعداد بازدید:۶۰۳
اولین جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه و همکاری دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه برگزار گردید.
اولین جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان در سال ۹۴ برگزار شد.

در این جلسه که مورخ سه شنبه 94/2/22 و با حضور مسئول محترم نهاد رهبری دانشگاه و جمعی از اساتید و مدیر کانون بسیج اساتید بر گزار شد ، حجت الاسلام و المسلمین میرزا محمدی استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در خصوص بصیرت در دین به ایراد سخنرانی پرداختند .

میرزا محمدی هدف مبعث پیامبررا توسعه اخلاق بیان کرد و با توجه به  تعریف اخلاق در اسلام افزود: واژه اخلاق از خلق می آید. در نظام ارزشی ما رفتارهایی خوب نامیده میشود که منشاء آن یک سرشت خوب باشد.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشات علامه طباطبایی  (ره) در زمینه اخلاق گفت : روح مثل مومی است که ما با اخلاق خود بدان شکل می دهیم .پاداش و جزا تکوینی است نه قرار دادی.ساختن بهشت وجهنم هر فردی حاصل تولید خود اوست .

وی به آیه 53 سوره نحل و 164 سوره آل عمران اشارهکرد و افزود : خداوند نعمتهای زیادی به شریعت عرضه کرده است ، اما در میان سه نعمت را مهم تر از بقیه یادآور می شود که عبارتند از :

1- امامت (آیه 5 سوره قصص)

2- هدایت (آیه 17 سوره حجرات )

3-ولایت (آیه 164 سوره آل عمران)

وی در ادامه با تآکید براینکه قرآن یکی از صفات پیامبر را دعوتگری بیان می کند یادآورشد : البته نه بر مبنای زرو سیم و نه بر مبنایزور و تزویر.از آن جمله است که  در آیه 108 سوره یوسف ویژگیهای داعی الی الله را اینچنین می فرماید :

1- راهش مبهم نباشد

2-دعوت به خدا کند نه به خود

3-برای مردم شعار ندهد

4-دعوت او بر مبنای بصیرت باشد

وی همچنین خاطرنشان کرد :پیامبر در 82 غزوه و سریه حضورداشتند ولی در هیچیک به زور شمشیر ، کسی را وادار به قبول اسلام نکرد.  باطل ماندگارنیست ، شریعت نبوی حق است و خداوند بشارت داده که آینده بشریت متعلق به دین محمدی است که جهانشمول است .

میرزا محمدی باتوجه با اینکه خداوند متعال ابزار درک بشر را بصیرت قرار داده است افزود :معنای لغوی و اصطلاحی بصیرت عبارت است از : از روی آگاهی سخن گفتن، باور قلبی ، زرهی که پوشیده می شود و شما را از گناه دور نگه می دار دو بصیرت در همه چیزکاربرد دارد: اقتصاد ،فرهنگ ، تربیت ،سیاست و...

وی نمونه بارز بصیرت دینی رابه فرموده حضرت زهرا (س) ، امیر المومنین (ع) دانست و بیان داشت که اینجا سوالی مطرح می شود که چه کنیم تا اهل بصیرت باشیم ؟

پژوهشگر حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال گفت :1-محکم بودن در دینداری  2-اعتدال (عدم افراط و تفریط ) . شهید مطهری می فرماید جامعه ما غالبا از خروج از اعتدال است که ضربه می خورد و دچار فساد و تباهی می شود .راه رسیدن به این اعتدال فهم کامل دین  است .

لازم بذکراست جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان به همت کانون بسیج اساتید وهمکاری دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه در روز سه شنبه 22/2/94 و با حضور حدود 80 نفر از اساتید در سالن کنفرانس ریاست دانشگاه کاشان برگزار شد .


نظر شما :