مبلغ حوزه علمیه قم : فضای مجازی زمانی برای ما فرصت است که استقلال داشته باشیم

۰۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۸:۲۱ کد : ۱۵۹۷۰ نهاد
تعداد بازدید:۵۶۷
به گزارش خبرنگار واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان ،حجت الاسلام محمد کهوند در جمع استادان حاضردر دومین  روز از طرح ضیافت اندیشه  اساتید گفت : فضای مجازی قطعاً برای ما می تواند فرصت باشد، اما در حال حاضر به دلیل اینکه ما استقلال نداریم، بیش از آنکه فرصت باشد ، تهدید است
مبلغ حوزه علمیه قم : فضای مجازی زمانی برای ما فرصت است که استقلال داشته باشیم

مبلغ حوزه علمیه قم با اشاره به عملکرد فضای مجازی و بالاخص شبکه‌های اجتماعی افزود : این شبکه‌ها به وسیله روش‌هایی کاربر را جذب و اطلاعات کاربران را جمع می‌کنند، بعد بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده برای کاربر برنامه‌ها و نیازهای جدیدی پیش‌بینی می‌کنند . در مرحله بعد برای این نیازها برنامه‌ریزی می‌کنند و کاربر به صورت مداوم باید در این چرخه بچرخد.

حجت الاسلام محمد کهوند تصریح کرد : فضای مجازی قطعاً برای ما می تواند فرصت باشد، اما در حال حاضر به دلیل اینکه ما استقلال نداریم، بیش از آنکه فرصت باشد، تهدید است. مثلاً شما اگر جستجوهای گوگل را تحلیل می‌کنید، می‌فهمید که چقدر علیه ما فعالیت می‌کنند و این هم به خاطر همان عدم استقلال ماست.

وی به تحریم‌های همه جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و بیان داشت: حال این سئوال وجود دارد چرا با وجود این تحریم ها در زمینه‌ی رسانه و فضای مجازی نه تنها تحریم نیستیم بلکه به صورت رایگان آن را در خدمت ما قرار می‌دهند.

مبلغ حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که تاکنون هیچ کشوری در تاریخ دنیا تحریم رسانه ای و ارتباطی نشده است یادآورشد: سیستم عامل ویندوز از شرکت آمریکایی مایکروسافت است که این شرکت برای بروز رسانی ویندوز به دلیل تحریم ها اجازه نمی دهد، اما همین شرکت یک شبکه اجتماعی دارد به نام اسکایپ که نه تنها ما را تحریم نمی کند بلکه از ایرانی ها با دادن فضایی رایگان برای ثبت اطلاعات خود استقبال می‌کند.

وی با اشاره به یکی دیگر از نمونه های تحریم فضای مجازی یاد آورشد: در ابتدای ورود به اینترنت  اولین سایتی که مراجعه می شود گوگل است، گوگل بیش از 200 سرویس دارد که یکی از آن ها  سیستم عامل اندروید است اما اگر بخواهی این نرم افزار را از فروشگاه گوگل خریدکنید متوجه می شوید تحریم هستید اما همین گوگل در گوگل پلاس تحریم نمی کند.

مبلغ حوزه علمیه قم یاد آورشد: امروزه ، اینترنت، ماهواره وشبکه های اجتماعی ابزاری برای جهانی سازی آمریکا است و استکبار جهانی در این طرح با جذب کاربران زیادی از سراسر دنیا از جمله ایران به اهداف خود رسیده اند .   

کهوند همچنین تأکید کرد : مقام معظم رهبری سخنانی به این مضامین دارند که اگر زمانی در نقش رهبری نبودم حتما مسئولیت اداره بخش فضای مجازی کشور را عهده دار میشدم . پس، باید گفت که این فضا می‌تواند بستر ترویج فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سلامت، امنیت و چیزهای دیگر شود.
وی جوهره قدرت ها را در داشتن اطلاعات و رسانه ها دانست و افزود:بر اساس همین تفکر در مورد اطلاعات بود که بنده به این نتیجه رسیده‌ام که علت اصلی عوض شدن روند پخش سریال های ماهواره ای از سریالهای کره ای به ترکیه ای به این دلیل است که بر مبنای اطلاعات تحلیل شده از موتورهای جستجو، ایمیلها، شبکه های اجتماعی و ... فهمیدند فرهنگ ما و ترکیه به هم نزدیک است. بر همین اساس برای القای تمامی مطالب خود به ما، از طریق فیلمهای ترکیه ای وارد می شوند که تاثیرگذاری بیشتر بر کاربر ایرانی دارد تا فیلم و سریال سایر کشورها.ودر اکثر موراد بعد از پخش این سریالها شاهد تغییرات بسیاری در نوع پوشش و سبک زندگی خانواده ها و زنان هستیم.

ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان به همت دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه کاشان وباحضور بیش از 100نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه از 7 تا 13شهریور ماه در حال برگزاری است

 


نظر شما :