استاد فلسفه واخلاق:شکل گیری تمدن اسلامی نیازمند یک آسیب شناسی جدی درباورهای متولیان حوزه های مختلف است

۱۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۰:۰۷ کد : ۱۵۹۷۳ بدون دسته‌بندی
تعداد بازدید:۴۹۹
به گزارش خبرنگار واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان ،جلسه هم اندیشی اساتید با موضوع راهبرد۴و ۱۷چشم‌اندازفرهنگى- تربیتى  ازسند دانشگاه اسلامی در سومین روز از طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان برگزار شد.
استاد فلسفه واخلاق:شکل گیری تمدن اسلامی نیازمند یک  آسیب شناسی جدی درباورهای متولیان حوزه های مختلف است

در نظام فرهنگى- تربيتی از بین راهبردهای عنوان شده ، راهبرد 4 با موضوع تبيين نقش تربيتى و اخلاقى استادان و راهبرد 17 شامل تبيين و ترويج سبک زندگی اسلامی ایرانی با رویکرد تمدنسازي نوين اسلامي انتخاب واین موضوعات در ابتدای دوره دراختیار اساتید شرکت کننده در طرح ضیافت قرار گرفت ،که استادان  طرح ضیافت اندیشه اساتید همزمان در سه جلسه مجزا به بحث و تبادل نظر پرداختند .

یکی از اساتید در رابطه با راهبرد 17 یادآورشد : هر سیستمی  دارای هدف ، اجزا و روابطی است که  درجهت این هدف هستند . اجزای اصلی دانشگاه به عنوان یک سیستم دردرجه اول نیروی انسانی است که شامل کارمندان،اساتید و دانشجویان است که خود نمونه کوچکی از یک جامعه  است و اگر بتواند اسلامی شود می تواند زمینه ساز شکل گیری  نهاد بزرگتری مثل جامعه  اسلامی و درسطح بالاتر تمدن اسلامی باشد.

یکی از اساتید دیگر شرکت کننده در جلسه هم اندیشی افزود: سبک زندگی ما در چند سال اخیر ناشی از رسانه است . رسانه ملی با پخش پیام های بازرگانی  سبک زندگی مصرف گرایی  را تبلیغ و با پخش کارتون ها و انیمیشین های غربی به فرزندان ما ازابتدا سبک زندگی  غربی را آموزش می دهد. از یکطرف تبلیغات ما مربوط به بانک ها با سود دهی بالاست و ازطرفی میخواهیم که بانکداری اسلامی را پیاده کنیم.

استادی دیگرنقش دانشگاه را در شکل گیری تمدن اسلامی نقش موثری دانست و خاطرنشان کرد :  درعلوم اجتماعی  می توان  تئوری های اسلامی را تولید و در اختیار کارگزاران و متولیان امر قرارداد و درصورت برقراری تعامل بین دولتمردان ، کارشناسان وصاحبنظران حوزه های  مختلف  می توان در شکل گیری زیرساخت های تمدن اسلامی گامهای موثری برداشت .

یکی دیگراز اساتید شرکت کننده در این جلسه  سبک زندگی وزمینه سازی برای شکل گیری تمدن اسلامی را محدود به دانشگاه نکرد  وگفت : نباید فکر کنیم اگر دانشگاه اسلامی شود جامعه و به تبع آن تمدن اسلامی رخ می دهد. شکل گیری تمدن اسلامی همانند یک تسبیح است که هرکدام از نهادها بعنوان یکی از مهره های آن بحساب می آیند.

دکتر امیر خواص کارشناس این جلسه هم اندیشی در ادامه سخنان  اساتید بیان کرد : تمدن یک ساختار عظیم وکلی است که مبتنی بر چندین پایه مهم است . اساس هر تمدن را نوع نگاهی که افراد درون تمدن به  عالم وآدم دارند تشکیل می دهدکه ساختار عظیم وکلی است که مجموعه فعالیت های انسانی درآن شکل می گیرد.

وی خاطرنشان کرد : یکی از پایه های مهم تمدن ، پایه های معرفت شناسانه است . اینکه نوع نگاهشان به علم و معرفت چیست و این منابع معرفت از کجاست ؟ اگر فقط نوع نگاه ما این بود که بگوئیم منابع معرفت فقط حس و تجربه است و بر اساس آن  یک ساختار وچارچوب کلی بسازیم که درآن  سبک زندگی ما که میتواند  شامل رفتار،تفریح ،پوشش و ... باشد را تحت تأثیر قرار می دهد و بقیه علوم کاربردی ندارد و قطعا تمدنی که براین اساس ساخته می شود نشأت گرفته از یک فرهنگ مادی است و در تمام حوزه های اقتصاد،سیاست،فرهنگ مبنای ما سود و مصرف می شود . وتمام فعالیت های ما در جهت رفاه مادی خواهد شد.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر بگوییم یک پایه مهم تمدن عقل  است، افزود : با این نگاه نوع تمدن سازی ما متفاوت می شود ولی اگر بگوئیم علاوه برحس وتجربه و عقل ، وحی هم هست چگونه زیستن  و تفسیر عالم به ماده را به ما می آموزد . ویکی از مهم ترین منابع معرفت وحی است .

خواص در ادامه گفت : پایه دوم تمدن ، هستی شناختی است . اینکه چه نگاه و تفسیری از عالم و ماده داریم. آیا نگاه ما مکانیکی است واینکه عالم وطبیعت  خود به خود به وجود آمده  است که این نگاه درنوع تمدن سازی و و سبک زندگی ما خیلی متفاوت است با اینکه بدانیم که این عالم خلقت است نه طبیعت و خالقی دارد که آن را بی هدف نیافریده است .

ایشان  پایه سوم  تمدن  را مباحث انسان شناسی دانست و افزود :  آیا انسان جدا از عالم بالاست یا وابسته است ؟ در این دیدگاه  ممکن است انسان مسلمان و معتقد به خدا باشد ولی نوع نگاه او سکولار است ومعتقد است عالم خالق دارد ولی رها شده است . و دین را فقط محدود به حوزه فردی می داند واجازه ورود به حوزه های دیگر مانند سیاست ،فرهنگ و اقتصاد و ... را ندارد. و پایه چهارم  پایه های ارزش شناختی است . اینکه چه چیزی ارزش است . آیا ارزش در سود ،قدرت ، رفاه مادی، لذت و معرفت است

کارشناس فلسفه واخلاق تصریح کرد : همه ادیان آمده اند تا یک چیز بگویند وآن این است که انسان رابه آنچه شایسته اوست راهنمایی کنند واز آنچه هست به آنچه بایسته است ببرد. بایسته ها را تمدن ها وفرهنگ ها تعریف می کنند. در نگاه مادی انسان جسم است و تمام تمدن باید دراختیار جسم انسان باشد ولی در نگاه الهی که یک نگاه ارزشی به انسان است ،انسان علاوه بر جسم ، روح هم دارد و نیاز به پرورش و تزکیه دارد.

وی همچنین در ادامه گفت : با آسیب شناسی هایی  که صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که زمانی میتوان رفتار یک انسان را تغییر داد که باورهایش تغییر کند . و با تغییر این باورها به شکل های مختلف توانستند فرهنگ خود را القا کنند . کارگزاران ما در باورها دچار مشکل هستند و بعنوان متولیان فرهنگ باید نگاهشان اصلاح شود. باید در تمام حوزه ها آسیب شناسی جدی اتفاق بیافتد . باید ببینیم چه بودیم ،چه هستیم و میخواهیم به کجا برسیم ؟ درتمام حوزه ها اهداف را بازخوانی کنیم .

دکتر خواص در پایان  افزود : متولیان فرهنگ ،اقتصاد و... باور قلبی بر اسلامی شدن حوزه های خود ندارند و فکر می کنند که دانشگاه اسلامی به عنوان نمونه با ساخت مسجد و برپایی نماز جماعت، اسلامی می شود . ما باید نگاهمان در حوزه های مختلف تولیدی شود و باید بپذیریم که دین برای تمامی رفتارهای ما برنامه دارد. دراینصورت  میتوانیم  برنامه ریزی کنیم و در یک جهت وهدف واحد حرکت کنیم وامید داشته باشیم که به نتیجه برسیم .

لازم به ذکر است ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان به همت دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه کاشان وباحضور بیش از 100نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه از 7 تا 13شهریور ماه در حال برگزاری است.

 


نظر شما :