حجت‌الاسلام خسروپناه: تحول در فرهنگ لازمه تغییر در ساختار فرهنگ است

۱۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۰:۲۴ کد : ۱۵۹۷۴ نهاد
تعداد بازدید:۷۲۷
به گزارش خبرنگار واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان ، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در جمع اساتید حاضر در طرح ضیافت اندیشه اساتید گفت : دانشگاهی اسلامی است که رابطه دانش با صنعت آن قوی باشد و این همان علم نافع است که در احادیث وآیات قرآن از آن یاد شده است .
حجت‌الاسلام خسروپناه: تحول در فرهنگ لازمه تغییر در ساختار فرهنگ است

وی افزود: سند دانشگاه اسلامی با دو پیش فرض تنظیم شده است . پیش فرض اول : این سند به دنبال این است که دانشگاهها را از لحاظ اسلامی شدن توسعه دهد و پیش فرض دوم اسلامی شدن است نه اسلامی کردن . یعنی مجموعه دانشگاهی باید پذیرش داشته باشند و با امرو اجبار نمی شود محیط را اسلامی کرد.
حجت‌الاسلام خسروپناه نقش حکومت ونظام را زمینه سازی معرفی کرد و گفت : نظام می تواند فضای عمومی جامعه را طوری مدیریت کند که به سمت پذیرش اسلامی شدن بروند .هیئت های عزاداری به صورت مردمی تشکیل می شوند ولی نظام می تواند حمایت کند وبه شکلی برنامه ریزی کند که معنویت در جامعه حاکم شود.

عضو شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد:عده ای از افراد تصور می کنند دانشگاه اسلامی یعنی در اوقات نماز ، اذان پخش شود یا درجلسات وکلاسها خانم ها وآقایان مجزا از هم باشند. اینها نماد هستند در صورتی که منظور ما محتواست .
خسروپناه گفت: در سند دانشگاه اسلامی چهار نظام تعریف شده است که عبارتند از : نظام آموزشی ، پژوهشی،فرهنگی و مدیریتی . اگر دانشگاه از لحاظ آموزش ، پژوهش ومدیریت سیرصعودی دارد بایستی به همان میزان هم از لحاظ فرهنگی سیر صعودی داشته باشد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه  در ادامه با طرح این سوال که به نظر شما کدامیک از نظام هایی که در سند دانشگاه اسلامی ازآن نامبرد شده است اولویت بیشتری دارند افزود : هریک از این چهار نظام یک ساختار باید داشته باشد . ساختار اولویت دارد . یک بحث فلسفی وجود دارد که آیا فرد اصیل است یا جامعه ؟ آیا کارگزار اصیل است یا ساختار؟
وی همچنین افزود: روانشناسان معتقدند : ساختار را فرد می سازد ولی جامعه شناسان ساختار را مقدم بر فرد می دانند.در فلسفه اسلامی هم فرد اصیل است و هم جامعه . هم اراده ما نقش دارد و هم ساختارها. اراده انسان ها وقتی در سیستم قرا می گیرد ساختاری می شود نه شخصی. یعنی تحول در فرهنگ لازمه تغییر در ساختار فرهنگ است .
خسروپناه خاطرنشان کرد : ساختارها را قوانین می سازند . پس نبایدبا تغییرمدیریت ها ،ساختارها تغییر کنند. متأسفانه در کشور ما با روی کارآمدن هریک از احزاب تمام زیرساخت های قبلی نادیده گرفته میشود و هریک از مدیران بفکر پیاده کردن سلایق شخصی خود در مدیریت هستند.
عضو شورای تنظیم سند دانشگاه اسلامی در ادامه گفت : در بحث اصالت فرد و جامعه ،ساختار تأثیرگذاری بیشتری بر کارگذار دارد. البته در اینجا استثنا هم داریم. حرکت انقلابی امام خمینی (ره) یکی از ازاین موارد استثنایی است .
وی با طرح این پرسش که در دانشگاه  ساختار چه تغییری بایستی کند تا با جابه جایی احزاب ساختار مدیریتی دچار تغییر نشود، دو راهکار را مطرح کرد که عبارتند از : 1. اعضای هیئت علمی باید در توسعه ساختاری دانشگاه نقش داشته باشند . 2. وابستگی دانشگاه به دولت از لحاظ اقتصادی بایستی به حداقل ممکن و حتی صفر برسد. هرچه مشارکت کارگزار بیشتر باشد ساختار کارآمدتراست. 
لازم به ذکر است ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان به همت دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه کاشان وباحضور بیش از 100نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه از 7 تا 13شهریور ماه در حال برگزاری است.


 

 


نظر شما :