متخصص طب سنتی : هدف ما اصلاح سبک زندگی به روش طب اسلامی است .

۱۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۵۹۷۸ نهاد
تعداد بازدید:۹۲۴
به گزارش خبرنگار واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان ، سید محمد مواظب متخصص طب سنتی هدف از شکل گیری طب سنتی را کاهش هزینه های مردم ،کاهش مصرف داروهای طب جدید و دسترسی آسان به داروها و موادی است که مردم هر منطقه با توجه به اقلیم خود به آن دسترسی دارند.
متخصص طب سنتی : هدف ما اصلاح سبک زندگی به روش طب اسلامی است .

ایشان آرزوی طب سنتی را پیاده شدن طب اسلامی به جای طب جدید دانست و گفت : طب اسلامی از طب سنتی بخاطر تکیه ای که به آیات و روایت دارد قویتر است و هدف آن اصلاح سبک زندگی به روش طب اسلامی است .

دکتر مواظب علل بیماری ها را از نظر طب اسلامی به 4 دلیل عنوان کرد که عبارتند از :  1. عدم رعایت قانونمندی های طبیعت 2. تذکری برای سپاسگذاری از سلامتی ، مثلا تب باعث سوزاندن بیماری و تب قبل از مرگ باعث  سوزاندن مقدار زیادی از گناهان می شود. 3.کفاره گناهان شخص 4.صبر بر سختی بیماری که نتیجه این صبر، اجر الهی است .

متخصص حوزه طب سنتی افزود : حوزه کار طبیب شامل 1. درک قانونمندی های کامل طبیعی بدن انسان که درطب کلاسیک ، شناخت فیزیک جسم و در طب اسلامی ، شناخت قوانین حاکم بر جسم از طریق ارتباطات الهی و قانون خلقت است . 2. درک نقش قانونمندی های غیر طبیعی حاکم بر انسان  و 3. تقدیر و اینکه تا کجا می توان تقدیر را تغییر داد.

وی در ادامه یادآور شد : طب، تدبیر و دعا تقدیر است. دعای طبیب، دعای مستجاب است.امام رضا (ع) می فرمایند :  دعا، داروی مرگ است.ولی همیشه یک اصل رابخاطر داشته باشیم که، تا زمانیکه مقدّر نباشد، دارو اثربخش نیست.

مواظب علم حفظ سلامتی (حفظه الصحه) را شامل دو قسمت دانست وافزود : قسمت اول تدبیر برای بدن های صحیح که منظور، حفظ سلامتی و پیشگیری مقدم بر درمان است و قسمت دوم ، تدبیر برای بدن های مریض که در طب سنتی به این مقوله پرداخته می شود . چنانچه شخص بیمار در حفظ سلامتی کوتاهی کرده باشند طبق آیه قرآن به اجل معلق و مرگ غیرطبیعی گرفتار می شود. چنانچه خداوند متعال در قران مجيد مي فرمايد:« هُوَ الَّذي خَلَقَکُم مِن طينٍ ثُمَّ قَضي اَجَلأ وَ اَجَلّ مُسَمًّي عندَه » (انعام 2)

متخصص طب سنتی همچنین گفت : تکليف طبيب در حفظ صحت دو امر است  .اول، رساندن مدت زمان اجل و حیات زندگانی به اندازه حيات خود که عمر طبيعي نامیده می شود. ودوم ، حفظ صحت هر سني به قدر لايق آن .

وی در پایان خاطرنشان کرد : برای تندرستی و حفظ سلامت باید این نکات مورد توجه قرار گیرد : 1.خوردن غذاي پاکيزه و حلال 2. غذاي معتدل و سريع الهضم  3.شيريني ها مطبوع کبد باشند. 4. در بلاد خشک از ميوه هاي تر ( انجير و انگور پيش از غذا و انار ملس بعد از غذا و خربزه بين دو غذا ) و در بلاد تر از اغذيه و فواکه خشک بيشتر استفاده شود . 5. فواکه غير بلاد خود را کمتر استفاده نمايد .

در پایان نمایشگاهی از آثار و تألیفات ایشان که شامل آبزن ها ومروری مختصر بر طب سنتی ، عملکرد و اصول تغذیه و پاکسازی ارگانها و DVDسخنرانی های ایشان  درباره سبزیجات، ادویه، گوشت ها، سکنجبین و  حبوبات بود ، در اختیار اساتید طرح ضیافت قرار گرفت . 

لازم به ذکر است ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان به همت دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه کاشان وباحضور بیش از 100نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه از 7 تا 13شهریور ماه در حال برگزاری است.

 


نظر شما :