نشست شبکه های اجتماعی با حضور استاد کهوند برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین کهوند از اساتید حوزه و دانشگاه با اشاره به تناسب موتورهای جستجو و سایر ارکان مجازی، 4 نوع نگاه را مورد بررسی قرار داد:
1-ذاتِ ابزار جهت دارد، چه بخواهید و چه نخواهید جهت دارد و شما به سوی همان جهت می روید. پس ذاتِ ابزار، گرایش به سمت خاصی دارد که قابل تغییر نیست.
2-نگاهی دیگر معتقد است ابزارها جهت ندارند و ما می توانیم خودمان به آن جهت دهیم.
3-نگاهی دیگر معتقد است باید دید مدیریت ابزار با چه کسانی است.
4-نگاهی دیگر معتقد است هر سه صحیح می گویند ولی نتبجه کامل نیست.
ایشان در ادامه با توجه به نگاه دوم اشاره به 10 جستجوی اول ایران در دنیا کرد و افزود: از مجموع 10 جستجوی اول ایران 10 گزینه اول موسیقی و آهنگ است، 5 گزینه ی بعد شبکه های اجتماعی است. برخلاف تصور همه، هیچ واژه جنسی در 10جستجوی اول ایران وجود ندارد، پس رفتار در شبکه های اجتماعی بیشتر به سمت موسیقی و رسانه و سرگرمی است و این خود نشان می دهد همه از یک ابزار استفاده می کنند و فرقی میان افراد نیست.
این کارشناس مسائل جنگ نرم با اشاره به این که این برنامه ها به راحتی به ضبط دائمی صدا می پردازند، خاطر نشان کرد: گوشی های هوشمند حتی اگر به اینترنت متصل نباشد، می تواند با امکان « بک دور » جاسوسی کند؛ لذا درآلمان استفاده نمایندگان از گوشی اپل ممنوع است، این در حالی است که بسیاری از نمایندگان ما از این گوشی ها استفاده می کنند؛ لذا در جلسات غیر علنی که شرکت می کنند، هر چند جلسه برای مردم ایران غیر علنی است، اما برای صهیونیست ها کاملا علنی و واضح است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر دشمنان، با شناخت روحیات و افکار ، شیوه های مؤثر در جنگ نرم را پیش می گیرند. به عنوان نمونه بر اساس همین اطلاعاتی که از شبکه های اجتماعی به دست آوردند روششان در ماهواره در خصوص پخش فیلم عوض شد. چون فهمیدند ایرانی با فیلم ترکیه ای بهتر مورد تأثیر قرار می گیرد و نوعی همذات پنداری بین ایرانی با ترکیه ای به وجود می آورد که در فیلم های کره ای چنین حسی وجود ندارد و اثر آن هم همین شد که تنها در طول دو سال توانستند زنان و دختران ایرانی را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، ساپورت پوش کنند.
این کارشناس مسائل جنگ نرم با طرح این سئوال که چرا این سرویس ها ( وایبر، واتس آپ ونرم افزارهای مشابه ) با این همه هزینه به صورت رایگان در اختیار ایران قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: شرکت مایکروسافت، واتس اپ را 19 میلیون دلار یعنی 60 هزار میلیارد تومان خرید و هم اکنون 53 کارمند در آن مشغول کار هستند که سالانه 200 هزار دلار در سال به آن ها حقوق می دهد؛ از طرفی حدود 700 میلیون کاربر فعال دارد که سرویس دهی با این حجم عظیم نیاز به بستر عظیمی از امکانات هم دارد. واقعا چرا این همه هزینه می کنند، بدون اینکه تبلیغات کرده یا مطالبه وجه کنند؟
حجت الاسلام والمسلمین کهوند در ادامه گفت: هر چیز در دولت ها تغییر کند این بحث فضای مجازی است که بدون تغییر می ماند.
استاد حوزه و دانشگاه شبکه های بیسفون، اترک، افسران، لنزور، فیس نما و کلوب، آپارات و سلام را نمونه ای بهتر برای استفاده نام برد. حجت الاسلام والمسلمین کهوند در پایان این نشست به سئوالات دانشجویان با موضوع شبکه های اجتماعی پاسخ داد.
لازم بذکر است نشست "اگر اهل لایک هستی ... " به همت واحد خواهران دفتر نهاد رهبری در روز یکشنبه 8 آذر ماه با حضور حدود 70 نفر از دانشجویان در سالن آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.
نظر شما :