نگاه پسران در برقرای ارتباط دوستانه برخلاف خلآ عاطفی دختران ، خلأ غریزی است .

۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۶۰۶۶ نهاد
تعداد بازدید:۷۷۸
به گزارش خبرنگار واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه کاشان، برنامه  "  تا مطلع عشق " با موضوع آسیب شناسی روابط دختر و پسر با حضور دکتر امیر حسین بانکی پور در دانشگاه کاشان برگزار شد.
نگاه پسران در برقرای ارتباط دوستانه برخلاف خلآ عاطفی دختران ، خلأ غریزی است .

رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان در ابتدا اظهار داشت: در رابطه با این موضوع  نظریات مختلفی است که اصلا روابط باید چگونه باشد؟ چی میشه که جوان های ما به سمت برقراری ارتباط با جنس  مقابل میروند؟  جواب این سوال احساس نیازبه ارتباط با جنس مقابل است ، حال این ارتباط می تواند با هم جنس باشد یا جنس مخالف.
دکتر امیرحسین بانکی پور گفت : برقراری این ارتباط جنبه های مختلفی دارد از جمله 1. کنجکاوی  2 . تفنن و سرگرمی  3.گاهی به قصد شناخت و ازدواج .با نگاهی به جامعه می بینیم که هرچه این روابط گسترده تر شود پیامدهایی را هم به دنبال دارد . یکی از دلایل این است که وقتی دختر وپسر از هم دور نگه داشته میشوند و جنس مقابل را نمی شناسند ، با یک جلسه صوری خواستگاری و بدون شناخت از جنس مخالف تن به ازدواج می دهند و در اکثر مواقع به شکست منجر می شود . 
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: پیامد و آسیب دیگر این است که نظراتی هست که می گوید : جدایی دختر و پسر در جامعه باعث میشود ازدواجی صورت نگیرد .کجا دختر وپسر باید همدیگر را ببینند و بشناسند ؟ بعضا تاکید می کنند که این فضا را تبلیغ کنید تا شناخت های صحیح اتفاق بیافتد و ازدواج بیشتر شود . ولی آنچه در جامعه مشاهده میشود خلاف آن است ، وجود این ارتباط دوستانه  باعث شده تا تن دادن به ازدواج دائم کمتر ،  ازدواج های احساسی و سطحی بیشتر ، ضریب طلاق بیشتر و حتی سن ازدواج بالاتر رود .  
وی آسیب سوم را اختصاص به دختران دانست و افزود : سن طلایی ازدواج در دختران 18 تا 22 سال است . دوره سنی که قدرت انتخاب بالاتری نسبت به قبل و بعد دارند . این دوره طلایی در پسران از 23 تا 27 سالگی است . دراین سن طلایی دختر و پسر در دانشگاه باهم درگیر، وابسته و علاقه مند می شوند و در این شرایط دختران آمادگی ازدواج دارند ولی پسرها بخاطر تحصیل و سربازی و نداشتن شغل ، به این آمادگی نرسیده اند و این منجر میشود که جدای از وابستگی دوطرف ، دختران در انتظار فراهم شدن شرایط برای پسران بمانند و از این دوران طلایی خارج شوند. 
دکتر بانکی پور در ادامه افزود : آمارها نشان می دهد که 95 درصد از این رابطه ها به ازدواج منجر نمی شود  وباعث نگاه تنفر دختران نسبت به پسران و بدببینی به ازدواج میشود . نتیجه این شده که طبق سرشماری سال 90 یک میلیون دختر مجرد بالای 30 سال وجود دارد که با اضافه کردن 600 هزار نفر ازدواج هایی که  احساسی بوده و منجر به طلاق شده ، الان یک میلیون و 600 هزار نفر دختر مجرد داشته باشیم . 
این محقق و جامعه شناس افزود : آسیب چهارم عبارت است از اینکه نوع نگاه در فضای ارتباطی بین دختر و پسر نگاههای متفاوتی است . اصلا زاویه دیدشان متفاوت است . پسر وقتی که تصمیم می گیرد با یک دختری ارتباط برقرار کند خلأیی اورا به این سمت می کشاند و این خلأ غریزی است .گاها عاطفه هم وجود دارد ولی احساس لذت غلبه بیشتری دارد ولی این خلأ در دختران عاطفی است نه غریزی. و این باعث ایجاد تفاوت های ماهوی می شود ، ازجمله اینکه عاطفه انتقال پذیر نیست ولی لذت انتقال پذیراست . عاطفه هرچه جلوتر می رود عمیق تر و وابستگی بیشتر میشود ولی لذت زود تمام میشود. وقتی این ارتباط می خواهد قطع شود ضربه ای که به دختر می خورد بخاطر درگیری عاطفی به مراتب بیشتر از پسر است . 


آسیب بعدی که این رابطه دارد این است که نوع انگیزه و هدف از ارتباط بین دختر و پسر متفاوت است . دختر وقتی پسری را بعنوان دوست انتخاب می کند تلقی او از این ارتباط یک نامزدی غیر رسمی است . این دخترتفسیرش از ارتباط ،ازدواج در آینده است و دوستی را مقدمه ازدواج می داند  ولی پسرها دوستی را جایگزین ازدواج می دانند و این ، دونگاه متفاوت است . با توجیهاتی که پسران دارند که مثلا الان شرایط ازدواج ندارم و راه ازدواج مسدود است ولی راه دوستی مفتوح است ، 90 درصد پسران این نگاه رادارند . و بقیه پسران هم نگاهشان خام است به ازدواج ووقتی وارد میدان عمل شدند منصرف می شوند .   
یکی دیگر از آسیب ها این است که اگر غریزه را تحریک کردیم ولی پاسخ شایسته ندادیم داغون می شود . در فضای ارتباطی غریزه شروع به بیدارشدن و درگیرشدن می کند و اگر فضای ارتباطی حتی در قالب یک فضای رسمی ،علمی و فعالیت دانشجویی، مذهبی هم باشد خواه ناخواه آسیب ایجاد شده است و این بدلیل این است که ما یک ضمیرخودآگاه داریم و یک ضمیر ناخودآگاه . خودآگاه ارتباط دختر وپسر این است که دلیل ارتباط، یک بحث علمی ، قرآنی و دینی  است ولی ضمیر ناخودآگاه در حال ردوبدل کردن یکسری داده هایی است که احساس وابستگی ایجاد می کند و بعد از مدتی از گذشت این رابطه حتی اگر خودشان هم بخواهند این رابطه را مدیریت کنند بخاطر وابستگی که اتفاق افتاده نمی توانند و حتی اگر این رابطه بخاطر شناخت اولیه از یکدیگر به منظور ازدواج باشد. بدون اینکه خانواده ها در جریان باشند و درصورت تفاهم بعدا بخواهند در جریان قرار بگیرند . 
بانکی پور یکی دیگر از این آسیب ها را امکان قطع این رابطه به هردلیلی دانست و گفت : در صورت جدایی و ازدواج با شخص دیگری ، خواه ناخواه همسرمان را با فردی که با او ارتباط داشتیم مقایسه می کنیم . واین منجر به بروز اختلاف بسیاری خواهدشد. 
وی در پایان افزود : یکی از محاسن ازدواج های سنتی این است که کل پروسه ازدواج گاهی یک روز،یک هفته و یک ماه تمام می شود و روح درگیر نمی شود ولی در شیوه های جدید ، مدت بیشتری طول می کشد وجز احساس وابستگی پیامدی ندارد . 
ایشان در پایان به دانشجویان توصیه کردند که نگاه درست و واقع بینانه ای به این موضوع داشته باشند و سعی کنند ازدواج را آسان ولی تحقیق را سخت بگیرند . واگر امکان ازدواج وجود ندارد نباید غریزه را تحریک کرد و با مدیریت نگاه ،پوشش و حتی غذا این غریزه را مدیریت کرد . 

 


جلسه با پرسش و پاسخ به پایان رسید . 
لازم بذکر است جلسه آسیب شناسی روابط دختر و پسر به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ، با حضور 200 نفر از دانشجویان، دوشنبه 26 بهمن  ماه در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.
 


نظر شما :