برگزاری ویژه برنامه شب وفات حضرت زینب(س) همراه با یاد و خاطره شهدای مدافع حرم در اعتکاف مسجد دانشگاه کاشان

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۶۰۸۸ نهاد
تعداد بازدید:۵۷۰
به گزارش خبرنگار واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد رهبری، ویژه برنامه شب وفات حضرت زینب (س)همراه با بزرگداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم در مسجد دانشگاه کاشان ،در جمع معتکفین دانشجو برگزار شد.
برگزاری ویژه برنامه شب وفات حضرت زینب(س) همراه با یاد و خاطره شهدای مدافع حرم در اعتکاف مسجد دانشگاه کاشان

 

حجت الاسلام والمسلمین حجتی به عنوان سخنران این برنامه اظهار داشت:اگر دقت کنید ،ما هرجا می رویم پای ارتباط با اهلبیت علیهم السلام در میان است ،این ارتباط هم عام است.همین که دور هم جمع می شویم مناقب و فضائل اهلبیت علیهم السلام را می گوئیم، عامل این ارتباط است.از مصادیق دیگر این ارتباط زیارت رفتن است ، در روایات نگاه کنید تا چه اندازه به زیارت و خصوصا زیارت امام حسین علیه السلام تاکید شده است.برای این زیارت هم شرط گذاشته اند ،ازجمله اینکه با معرفت باشد. معرفت ، نه شناخت شناسنامه ای .اگر کسی نسبت به ایشان بی ارتباط باشد بهتر است از اینکه ارتباطی بدون معرفت داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود:ارتباط بدون معرفت انسان را به خدا و اهلبیت علیهم السلام طلبکار می کند و ارتباط با معرفت انسان را به جایی می رساند که خودش را از همه پائین تر بداند.زیارت نامه ها معرفت نامه است.انسان را به فکر فرو می برد که بداند با چه کسی روبرو ست و ارتباط دارد.

وی همچنین یادآور شد:خدا همتا ندارد ولی مثل و شبیه دارد. اهلبیت علیهم السلام کپی برابر اصل خداوند هستند.خداوند نمی توانست در قالب جسم ظهور یابد ، اهلبیت علیهم السلام کپی او هستند و نشانگر صفات او .قرار است اهلبیت علیهم السلام روی زمین خدایی کنند و رشد و هدایت ما را بر عهده گیرند.

 

 

استاد حجتی با اشاره به اینکه یکی از اسماء خداوند رافت و مهربانی است ("و رحمتی وسعت کلشی"رحمت من همه چیز را فرا گرفته)افزود:حال خداوند ،حال رحمت و رافت و مهربانی است ،حتی  نسبت به فرعون که فردی خراب بود.فرعون از چشم او نمی افتد . بعضی از اوقات کار خدا عوض می شود نه حال او.کار خدا عوض می شود یعنی قالب رحمت و مهربانی اش عوض می شود.اگر خداوند غضب می کند ،قالب مهربانی اش عوض شده است ، خداوند اهل کینه نیست .حال خدا ، حال تحویل گرفتن بنده هایش است ،با قالب غضب یا رحمت.قرآن می فرماید:"انا اخذناهم بعذاب  ... لعلهم یرجعون" : حال بنده را می گیریم شاید برگردد.

استاد حوزه در ادامه گفت:رئوف و رحیم یعنی اوج مهربانی خاص ، کسی حق ندارد حال اهلبیت علیهم السلام را با حال خودش مقایسه کند.

معرفت این است که حال خود را درک کنیم .اگر حرف از غضب و عذاب است ، سرچشمه از حال پر مهر خدا می گیرد نه کینه.

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع)که به جابر می گوید:در زندگی حالاتی برای تو پیش می آید که احساس تنهایی می کنی و احساس می کنی هیچ کس تو را دوست ندارد،افزود:آن لحظات را باید قدر بدانی ، لحظه ای است که خداوند کاری کرده است که تو به سویش برگردی ، تو را صدا کرده است و در قرآن کریم آمده است: "حلیم " یعنی  حالتی که خداوند می گوید بنده هایم از من حساب نبرند ولی روی من حساب باز کنند.

 

 

حجت الاسلام حجتی با توصیه به جوانان معتکف که از این ایام بیشتر استفاده کنید برای معرفت به خداوند ، خاطر نشان کرد:

در ادبیات دینی ما ، جوان ناکام  کسی است که محبت خدا را نچشیده باشد ،همین که احساس کنید خدا و اهلبیت علیهم السلام شما را فراموش کرده اند ، گناه معرفتی مرتکب شده اید.

عزاداری و سینه زنی شب وفات حضرت زینب (س) همراه با یاد و خاطره شهدای مدافع حرم پایان بخش این برنامه بود.

لازم به ذکر است اعتکاف سال 95 مسجد دانشگاه کاشان با شرکت بیش از 300 دانشجو توسط دفتر نهاد رهبری در حال برگزاری است.

 


نظر شما :