برگزاری پاتوق کوچه باغ خوشبختی با موضوع تأثیر مزاج در انتخاب همسر در پردیس خواهران

۰۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۹:۰۵ کد : ۱۶۰۹۹ نهاد
تعداد بازدید:۵۹۲
به گزارش خبرنگار واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد رهبری، پاتوق کوچه باغ خوشبختی با موضوع تأثیر مزاج در انتخاب همسر با حضور خانم دکتر شیروانی در پردیس خواهران دانشگاه کاشان برگزار شد
برگزاری پاتوق کوچه باغ خوشبختی با موضوع تأثیر مزاج در انتخاب همسر در پردیس خواهران

 

مشاور و متخصص تغذیه و طب سنتی در ابتدا گفت : در طب سنتی مزاج شناسی اصول و درمان تشخیص می باشد و اگر مزاج خود را بشناسید و در انتخاب همسر به مزاج او هم توجه کنید و سعی کنید فردی که مزاج مشابه دارد را انتخاب کنید زندگی موفق تری خواهید داشت . ممکن است این سوال پیش بیاید که این به چه معناست؟ و مگر چه مشکلی پیش می آید اگر یکسان نباشند و یا متضاد باشند؟

 خانم دکتر شیروانی در ابتدا به بیان کلیاتی از مزاج شناسی پرداخت و افزود : در طب سنتی ما چهار نوع مزاج داریم: صفرا، دم، سودا و بلغم. و چهار رکن داریم: گرما، سرما، تری و خشکی می باشند که ترکیب این عناصر با یکدیگر خلط های ما را تشکیل می دهند. مثلاً خلط صفرا کسانی هستند که گرم و خشک هستند. خلط های بلغم سرد و تر،خلط های دم گرم و تر و خلط سودا سرد و خشک هستند.

وی درادامه بیان داشت : بر حسب اینکه کدام عناصر در وجود هر کسی هست همه ما این چهار خلط را داریم. تمام اندام های بدن ما از این چهار خلط تشکیل شده است. استخوان و مو سوداست، خون از دم است، چربی و مغز بلغم هستند و صفرایی که در بدن ما جریان دارد از صفراست و مولد گرما و آتش در بدن است.

منتها یک انسان متعادل انسانی است که چهار نوع خلط را با هم به تناسب داشته باشد. عواملی که روی مزاج ها تاثیر می گذارند و آنها را متفاوت می کنند عبارتند از: آب و هوا، وراثت، تربیت خانوادگی و تغذیه. افراد بر اساس این فاکتورها به سمت یکی از این مزاج ها می روند. ولی امروزه کمتر کسی پیدا می شود که متعادل باشد چون شرایط محیطی متفاوت است مثلاً یک فرد شمالی از خرمای جنوب می خورد چون امکان تردد بین شهری در قدیم کمتر بوده و هر کسی در تغذیه از محصولات آب و هوایی منطقه خود استفاده می کرد و همه تقریباً در یک منطقه مزاج یکسانی داشتند ولی امروزه به خاطر امکانات حمل و نقل ، محصولات تمام مناطق در دسترس مناطق مختلف است.

متخصص تغذیه همچنین گفت : براساس یک طبقه بندی دیگر ما سه نوع مزاج داریم: 1.جبلّی یا سرشتی: این مزاجی است که با آن به دنیا می آییم. 2.عارضی: در طول زندگی به آن دست پیدا می کنیم. 3. مزاج بیماری: پیدا شدن موهای موهای زائد در نقاطی از بدن یک بیماری در طب سنتی تلقی می شود.

ایشان برای تشخیص مزاج افراد چند فاکتور را نام برد که عبارتند از : 1. ملمّس (لمس افراد): از گرمی و سردی دست و بدن 2.گوشت و چربی: دموی مزاج ها چاق اند و بلغمی ها لاغرند . 3. مو : دلیل رشد زیاد مو گرمی است 4. رنگ بدن: رنگ سفید بیشتر نشانه بلغم است 5. خواب و بیداری:  بدن فرد بلغم و دم به خواب بیشتری نیاز دارند  6. چگونگی افعال صادر شده از بدن: انسان های پرتحرک گرمند و کم تحرک سرد.  بعضی از مردان که دموی هستند در غالب یک کار اداری نمی گنجند و بسیار پرتحرکند ولی بعضی وقتها خانمها به دلیل عدم شناخت مزاجی از آنها به آنها اصرار دارند که مشغول یک شغل کارمندی شوند و این عامل اختلاف آنها در آینده می شود. سودایی مزاج ها در شغل های پلیسی، کاراگاهی و حقوقی بسیار موفق هستند. بلغمی مزاج ها علاقه زیادی به حل مسائل مهندسی و ریاضی دارند و می توانند مدتها برای حل یک مسئله وقت بگذارند. صفراوی مزاج ها به درد کارهای معلمی نمی خورند، چون انعطاف ناپذیرند و زود خشمگین می شوند. 7. کیفیت مواد دفعی از بدن 8. بزرگی و کوچکی اعضای بدن: افرادی که گرم و دموی هستند چهار شانه و بلند هستند و سودایی ها و بلغمی ها لاغر اندام اند. 9. چگونگی تاثیر پذیری از عناصر چهار گانه: انسان ها از فصل مخالف مزاجشان لذت می برند.

دکتر شیروانی همچنین افزود : حال با توجه به شناختی که از مزاج خود پیدا کردید می توانید در انتخاب همسر آن را به کار ببندید. یک فرد بلغمی پایین ترین تمایلات را در برقراری رابطه جنسی دارند. و دموی ها تمایلات بالاتری و نیز انرژی بالاتری دارند. صفراوی ها تمایلات بالا ولی انرژی شان به خاطر خشکی که دارند کمتر است و سودایی ها هم تقریباً همین طورند. یک مرد دموی با یک خانم بلغمی نمی تواند ازدواج خوبی داشته باشد چون اصلاً نمی توانند جوابگوی تمایلات جنسی همسر خود باشند و دچار افسردگی می شوند ولی در صورت بروز چنین مشکلی می توانند با طب سنتی تحت درمان قرار بگیرند. همین طور یک فرد صفراوی مزاج نمی تواند همسر مناسبی برای یک بلغمی مزاج باشد.فرد دموی به خاطر رطوبتی که دارد و باعث ایجاد نقش مدیریتی برای اوست حوصله و صبر خوبی دارد ولی یک فرد صفراوی به چیزی که برخلاف تمایلش باشد زود واکنش نشان می دهد و عصبانی می شود و به خاطر همین است که در هنگام عصبانیت بهترین چیز برای آنها خوردن یک چیز خنک مثل آب سرد و شربت خاکشیر است.

وی گفت : دموی ها افرادی اند که بی حساب و کتاب خرج می کنند. افرادی که ورشکست می شوند دموی اند. سودایی ها در کار و خرج کردن انسانهای دقیقی هستند. از یک فرد سودایی مزاج نباید انتظار بخشندگی زیادی داشت و مدام او را سرزنش کرد که چرا دست و دلباز نیستی. باید بدانیم اینهاجز خصوصیات مزاجی آنهاست. سودایی مزاج ها افرادی شکاک و بدبینی هستند، عاشق پیشه های خوبی هستند ولی فقط دوست دارند زنانشان برای خودشان باشند و با کسی رفت و آمد نکنند و در زندگی همسر خود را بسیار محدود می کنند. سودایی ها آدمهای وسواسی هستند. اضطراب و افسردگی هم تظاهر سوداست. چون سودا باعث خشکی مغز می شود اکثر بیماری های روانی در این مزاج وجود دارد و به خاط بدبینی که دارند قبول نمی کنند به پزشک مراجعه کنند.

متخصص تغذیه و طب سنتی در پایان تأکید کرد : بهترین حالت این است که در انتخاب همسر آینده دقت کافی را داشته باشیم که با فردی با مزاج شبیه یا نزدیک به خود ازدواج کنیم و در صورت ازدواج با یک مزاج متفاوت باید تحت درمان قرار گیرید تا بتوانید به یک مزاج متعادل و در حد امکان نزدیک به هم برسید.

لازم بذکراست پاتوق کوچه باغ خوشبختی با موضوع تأثیر مزاج در انتخاب همسر به همت دفتر نهاد رهبری در پردیس خواهران یکشنبه ساعت 20:30 در خوابگاه معصومیه وبا حضور خانم دکتر شیروانی با شرکت حدود 60 نفر از دانشجویان برگزار شد.

 

 


نظر شما :