فرایند طی شده شرایط اقتصادی امروز، طبیعت جامعه بشری نیست بلکه اقتصاد دنیا اقتصاد متعارف و سرمایه گذاری است.

۱۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۶۱۴۲ نهاد
تعداد بازدید:۳۷۹
به گزارش خبرنگار واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان، دکتر هادی آجیلی در جمع استادان حاضر در ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان، بحث اقتصاد سیاسی را به ۵ مرحله تقسیم کرد و در ابتدا به بررسی تاریخ و مبانی اقتصاد سرمایه گذاری از نظر تئوری های غربی پرداخت.
فرایند طی شده شرایط اقتصادی امروز، طبیعت جامعه بشری نیست بلکه اقتصاد دنیا  اقتصاد متعارف و سرمایه گذاری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاریخ اقتصاد در جوامع بشری گفت: ظرفیت اداره جامعه در دین مسیحیت و مبانی آن وجود نداشت و به نوعی بیشتر مباحث اخلاقی مورد بحث بود، به همین دلیل مجبور بودند از فلسفه یونان باستان استفاده کنند؛ آموزه هایی که انسان را بی اختیار در سرنوشت معرفی و رهبانیت را ترویج می کرد.

 

دکتر هادی آجیلی در ادامه بیان داشت: اگر در آثار تاریخی غرب دقت کنید خواهید دید اثری از فرش وحمام و دستشویی نیست حتی چیزی تحت عنوان آن هم در کاخ های آنها وجود ندارد، غربی ها بعد از جنگ های صلیبی و
آشنایی با تمدن اسلامی دیدند و اجرا کردند.

دکتر آجیلی افزود: مسئله ی دیگری که باعث شد اروپا با تمدن آشنا شود نهضت ترجمه و ترجمه آثار تمدن اسلامی به لاتین بود و این خود راهی شد برای آشنایی با مفاهیم آزادی، تجربه، عقل، آزمایش و اینکه نسبت به آنچه ارائه می شود تقلیدی نباشند و از عقل خود استفاده کنند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه با بیان اینکه اروپا به دلیل سیستم فئودالی و نداشتن صنعت، کالایی برای عرضه نداشت سفر به  سرزمین های که معادن طلا و سنگ های قیمتی داشتند را راهکار اروپایی ها برای داشتن ثروت بیشتر عنوان کرد.

هادی آجیلی در ادامه افزود: بعدها اروپایی ها به امریکا مهاجرت کردند؛ امریکایی که به دلیل نداشتن قانون، به آن غرب وحشی یا سرزمین آزادی می گفتند.

استاد آجیلی در پایان این مبحث از موضوع اندیشه سیاسی گفت:  انقلاب صنعتی دلیل دیگر آشنایی اروپا با تمدن اقتصادی و شروع آن با  اختراع ماشین بخار در لندن است.

گفتنی ست که دکتر هادی آجیلی در طرح ضیافت اساتید دانشگاه کاشان  از 13 شهریور ماه به بررسی موضوع اندیشه سیاسی با محوریت اقتصاد مقاومتی  پرداخته است و این مبحث تا 18 شهریور ماه ادامه دارد.

 

 


نظر شما :