باید در کنار ربانی کردن، وزنه هایی از استعداد ها و قابلیت های جدید به متربی اضافه کنیم

۱۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۶۱۴۴ نهاد
تعداد بازدید:۵۱۰
به گزارش واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان حجت الاسلام حریزاوی در نشست استادان شرکت کننده در طرح ضیافت اساتید دانشگاه کاشان اظهار داشت: برای شاگرد پروری ۳ ماموریت رشد عقلانی، رشد اخلاق معنوی،انقلاب اجتماعی متصور است
باید در کنار ربانی کردن، وزنه هایی از استعداد ها و قابلیت های جدید به متربی اضافه کنیم

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با اشاره به کلمه تربیت و پژوهش های انجام شده با محوریت تربیت در قرآن گفت: 2 ریشه و معنا در قرآن وجود دارد که رَبَوَ به معنی منسوب به رب شدن در سوره ال عمران آیه 79 و رَبَوَ به معنی فزونی و زیادت در سوره های اسراء آیه 24 و شعراء آیه 18 از آن جمله است.
وی افزود: زیادت در اینجا به این معنی ست که هم دانشجو را ربانی کنیم و هم وزنه هایی از استعداد و قابلیت های جدید به او اضافه کنیم.
ایشان در ادامه راه های زمینه سازی برای رشد و تربیت را شامل:1. استفاده از عوامل محیطی 2. رشد و شکوفایی استعدادهای متربی3. ایجاد تعادل 4.جهت دهی حرکت ارادی عنوان کرد.
حجت الاسلام حریزاوی با تاکید بر ساحت شناسی تربیتی عنوان کرد: ساحت وجود، ساحت حیات و ساحت کمال که همان مراتب قرب الهی است را باید در تربیت مورد توجه قرار داد.
وی مراحل تحقق فعل اختیاری از انسان را به ترتیب دانش، بینش، نگرش،انگیزش،کنش و منش نام برد و افزود: منش به معنای ملکه شدن در زندگی فرد است.
ایشان در پایان به بررسی 3 واقعیت در زندگی فرد پرداخت و ابراز داشت رشد عقلانی، اخلاق معنوی و انقلاب اجتماعی در شاگرد پروری نقش مهمی دارد و باید رویکردی را با نام رویکرد تربیتی در دانشگاه مورد توجه قرار داد.
لازم به ذکر است طرح ضیافت اساتید دانشگاه کاشان با حضور 100 نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه از 13 تا 18 شهریور ماه در دانشگاه کاشان حال برگزاری است.

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :