کارگاه مشاوره اسلامی با حضور ائمه محترم جماعات، مبلغین ومشاورین دانشگاه برگزار شد.

۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۶۱۸۷ نهاد
تعداد بازدید:۴۸۶
به گزارش واحد اطلاع رسانی دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان، کارگاه مشاوره اسلامی با حضور ۴۰ نفر از ائمه محترم جماعات، مبلغین ومشاورین دانشگاه برگزار شد.
کارگاه مشاوره اسلامی با حضور ائمه محترم جماعات، مبلغین ومشاورین دانشگاه برگزار شد.

اولین جلسه کارگاه مشاوره اسلامی با حضور حجت‌الاسلام حسین میرزایی، رییس مؤسسه انشاء برگزار شد.

حجت الاسلام میرزایی در ادامه با طرح سه سوال اظهار داشت: "صاحب هر مکتبی بایست به این سه سوال پاسخ دهد.

1- انسان کامل از نظر شما کیست و چیست؟

2- روش هایی که مختصات تک تک بشر را روی آن مشخص کنید.

3- باید برای اختلالات روانی و رفع آن نسخه داشته و درمان کنید.

استاد میرزایی بیان داشت: اصل حاکم بر روش ما در فضای درمان و رشد از هندسه 4 وجهی" بدن، روح، محیط، ماوراء" تبعیت می کند.

مدیر مؤسسه انشاء در ادامه به تعریف مشاوره پرداخت و ابراز داشت: مشاوره یعنی؛ استخراج الرأی بمراجعة البعض الی البعض.

ایشان در این موضوع با اشاره به یک مثال گفت: من با یک مسئله ای روبرو شده ام نمیدانم باید چه کنم. اینجا چند راه وجود دارد. 1- مطالعه 2-تفکر 3- ریاضت 4- مراجعه به خبره. نظر باید شفاف و روشن باشد باید صریح به فرد بگوییم باید چه کار کند.

وی ادامه داد: صواب در این تعریف دو ویژگی دارد: 1- حق باشد 2- خیر باشد. حق هم یعنی مطابقت با قانون و قرارداد خداوند و به نفع فرد باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اصفهان در پاسخ به سؤال یکی از حضار در رابطه با اینکه به چه کسانی نباید مشاوره داد گفت: امام صادق(ع) می فرماید: به این 5 گروه مشاوره ندهید. لجوج- مستبد به رای-دمدمی مزاج-سست اندیش-دشمن.

وی افزود: راه حل مشاوره به این گروه این است که ابتدا عیبهای فوق را برطرف کنید و بعد سراغ مشورت بروید.

استاد میرزایی با طرح این سوال که چرا زن و مرد به طرف هم جذب می شوند وارد بحث رابطه دختر و پسر شد و ادامه داد: نظریه شخصیت در مورد رابطه دختر و پسر به این دلایل اشاره کرده است: 1- مرتفع شدن روحیه تجربه گرایی 2- تمایل به دوست داشته شدن 3- قوه هیجان گسترده 4- کمبود و نقص 5- افسردگی 6- زمینه ارثی و وراثتی  7-تکیه گاه بودن

ایشان درادامه به این دو سوال پاسخ داد: آیا مرد و زن فطرتا بهم گرایش دارند؟ این از چه قاعده ای تبعیت می کند؟ میرزایی بیان داشت: هر چیزی به اول خودش بر می گردد. حضرت آدم از ادامه گل هوا آفریده شد و هر دو از خاک آفریده شدند برای همین بهم گرایش دارند.

استاد میرزایی زندگی انسان را در 5 کلمه دارایی- دانایی- زیبایی-توانایی-مدیریت خلاصه نمود و اظهار داشت: هر انسانی در خصوص هر یک از این موارد به دنبال ایجاد، گسترش، حفظ و بهره برداری است.

وی افزود: مرد همتش به زمین و قدرت است و زن همتش به مرد. این دو اصل که در فطرت می باشد بدون تربیت امکان ندارد. و بدون تربیت از حد خارج می شود و دین و عقل این حد را مشخص میکند. بر همین اساس است که کارها باید درخانواده تقسیم شود. خانم ها به ترتیب: 1-مواردی که به جمال و زیبایی برمیگردد 2-تعلیم و تربیت 3- اقتصادی 4- مدیریت 5- امنیتی و مردها عکس آن هستند: 1- امنیت 2- مدیریت 3-اقتصاد 4-تعلیم وتربیت 5- جمال

 

استاد میرزایی خاطر نشان کرد: اصل ارتباط یک قانون طبیعی- تکوینی ست. اصل ارتباط زن و مرد و دختر و پسر را نمی توان انکار کرد باید مدیریت کرد و تلاش کرد این هویت سرگردان سر به بالین مناسبی بگذارد و گرنه با سرکوب موفق نمی شوید. مشاور باید در مسیر معقول پاسخ دهد.

لازم به ذکر است کارگاه مشاوره اسلامی به همت واحد خواهران دفتر نهاد رهبری در 5 جلسه برنامه ریزی شده است که اولین جلسه آن، پنجشنبه 25 آذر ماه 95 با حضور 40 نفر از مشاورین و مبلغین و ائمه جماعات دانشگاه برگزار شد.


نظر شما :