جلسه هم اندیشی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاهها و حوزه های علمیه کاشان برگزار گردید.

۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۶۱۸۹ اینترنت
تعداد بازدید:۸۸۳
به مناسبت  ۲۷ آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه جلسه هم اندیشی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاهها و حوزه های علمیه کاشان با حضور پژوهشگر و استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب دکتر سید حسن اسلامی و با موضوع علم و سنت علمی در ایران معاصر  برگزار گردید.
جلسه هم اندیشی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاهها و حوزه های علمیه کاشان برگزار گردید.

دكتر سيد حسن اسلامي  در ابتداي سخنان خود به  نمونه هايي از سنت علمي اشاره نمودند و بيان نمودند ما اصولا علم پردازي مي كنيم ترويج و توليد و بسط علم را داريم .علم از درون سنت شكل مي گيرد .علم را به تنهايي  يكنفر نمي تواند ايجاد كند و رشد دهد .مفهوم سنت در طول تاريخ براي علم تغيير مي كند اما پيوندش را با گذشته از دست نمي دهد.

ايشان در ادامه به مفهوم علم در ايران پرداختند: علم ديني و سنتي كه همان علوم ديني و سنتي است .علم طبيعي كه با تاسيس دارالفنون در ايران پديد آمد.علمي كه با تاسيس دانشگاه تهران در سال 1313 زاده شد و علم به معناي فهم و كشف و توليد علم . دانش افزايي

امروزه منظور از علم گسترش علم است .علم هميشه در دل سنت شكل مي گيرد.به تنهايي نمي توان علم را آفريد.

ما وامدار سنت هستيم .سنت ها  در تمام دنيا بوده اند و يك شبه شكل نگرفته اند.ما دو نوع سنت علمي داريم : يكي سنت 1000ساله حوزووي و ديگري 80 ساله دانشگاهي . اينها نتوانستند با هم تعامل ايجاد كنند جنگ سنت و تجدد را داريم در حالي كه در اروپا اين مساله نيست هر چند علم با تعارض پيش مي رود.

 

 

 

علم ورزي در دانشگاههاي ما شكل نمي گيرد.يكي از مهارتهاي علم  توانمند سازي عمومي علم است ما مقالاتي داريم كه علم توليد نمي كنند علمي پژوهشي است . به دليل گسست از سنت هاي خودمان نتوانسته ايم علم ورزي كنيم ما از ابعاد دانشي غافل هستيم. رها شدن از سنت باعث مي شود نتوانيم علم ورزي كنيم ما نيازمند بازانديشي مجدد در علم ورزي هستيم.خواه ناخواه حامل سنت هستيم راوي و ناقل سنت هستيم  و بايد ناقد آن هم باشيم . متد علمي بخشي از سنت علمي است .امروزه دنياي علم بر مقاله مي چرخد ما  بايد بتوانيم علم را به زبان روز بنويسيم.

در انتهاي جلسه دكتر سيد حسن اسلامي به سوالات  اساتيد حوزه و دانشگاه پاسخ دادند.


نظر شما :