کارگاههای آموزشی قبل از ازدواج برگزار شد.

۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۶۲۶۷ نهاد
تعداد بازدید:۴۶۴
به همت واحد مشاوره و ازدواج حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار شد : کارگاههای آموزشی قبل از ازدواج
کارگاههای آموزشی قبل از ازدواج برگزار شد.

به گزارش خبرنگارواحد اطلاع رساني حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان ،سلسله جلسات کارگاهی توانمندسازی قبل از ازدواج در سالن اجتماعات دانشکده زبان وادبیات خارجه برگزار شد .

در این کارگاهها  که با استقبال گسترده و حضور چشمگیر دانشجویان دانشگاه ومعرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مواجه شد، در راستای ارتقای آگاهی دانشجویان در رابطه با مهارتها و شناخت قبل از ازدواج طی مدت 3 جلسه مباحث  1. بررسی موانع مادی سرعت گیرهای مادی قبل از ازدواج 2. مزایا و معایب ازدواج راه دور و 3. عشق قبل از ازدواج  از سوی کارشناسان مرکز مشاوره دانشگاه و حوزه به بحث گذاشته شد .

حجت الاسلام فرجی در سومین روز از این کارگاه با موضوع عشق قبل از ازدواج اظهارداشت : سوالی که مطرح است درقبل از ازدواج این است که آیا روابط میتواند مثبت باشد و ما میگوییم این روابط در چه حد باشد ،در حد یک آشنایی صورت بگیرد یا روابط تبدیل به یک ارتباط عاطفی بشود که رابطه در حد آشنایی اولیه باشد خوب است و مطبوع، ولی اگر رابطه عاطفی باشد انسان یک آسیب عاطفی میخورد و به راحتی قابل جبران نیست .

مدیر مرکز حوزه های علمیه کاشان افزود : سه مرحله برای عشق وجود دارد : عشق، مودت ومحبت. عشق به هرچیزی امکان دارد مثلا عشق به فلان ماشین یا چیزهای دیگر ولی محبت ،عشق به یک جاندار است مانند محبت به یک حیوان مثلا  دادن دانه به گنجشگ . ولی مودت ، محبت و عشق دو طرفه است وبه عشقی میگویند که به عینه خودش جواب میگیرد . هدف ما عشقی است که تبدیل به مودت باشد ونظرقرآن کریم نیز همین است.

کارشناس و مشاوره خانواده و ازدواج همچنین بیان داشت : انسانها عاشق یکدیگر نمیشود مگر با صفات الهی . مثل اینکه طرف مقابل مهربان یا بخشنده است پس او را دوست داریم، در واقع این مهربانی ازصفات خدا است . این عشق هایی که ما تنظیم میکنیم همه از صفات خداوند است که در وجود انسان تجلی پیدا میکند و ما درواقع عاشق خود انسان ها نمیشویم بلکه عاشق صفات آنها میشویم .

وی  در ادامه گفت : معیار هایی که قبل از ازدواج داریم سنخیت و آمادگی هاو طلب هایی که در انسان هست مارا ناخواسته به سمت گزینه هایی که ما برای خود انتخاب کنیم میبرد . مانند نیاز درونی که احساس میشود و کسی که احساس نیاز درونی دارد برای خودش برنامه ریزی می کند که به آن آرمان می گوییم. آرمان های قبل از ازدواج، لذا اگر منجر شود به عشق کاذبی که از لحاظ عاطفی ضربه می زند به دختر و پسرچیز مطلوبی نیست. ولی اگر ارتباط در بحث آشنایی بیشتر و ارتباط بیشتر باشد و منجر به ارتباط عاطفی شودکه دلی گرفته شود اینجا نیز آسیب میباشد و لذا ارتباط اولی در این حد که شناخت اولیه باشد مطلوب است.

خانم قربانی کارشناس مشاور جلسه در این برنامه هم بیان داشت : در رابطه با تعریفی که آقای فرجی از عشقی که نباید باشدودانشجوها دارند با یکدیگر متفاوت است وافزود : عشق را اگر بخواهیم تعریف کنیم این است که برای هرشخصی متفاوت است .ودربحث روانشناسی گزینه ای داریم بنام جذابیت که تعریف های زیادی برای آن شده است و این جذابیت سبب میشود به ارتباط اولیه و اینکه  به عشق تبدیل شود نیاز به زمان زیادی دارد.

مشاور دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد : عشق یک یافته درونی است که نمی شود منکر آن شد ، اما انتخاب عشق و معیار عشق وهمچنین عاشق شدن گزینه های جامع و کاملی می خواهد. عشق واقعی همان نیاز درونی است که انسان پیدا میکند برای تشکیل یک زندگی پایدار و ارتباط اولیه بخشی از حقایق تشکیل زندگی است و انسان برای تشکیل زندگی موفق خود نیاز به تحقیقات میدانی و ارتباط بیشتر با خانوادها دارد تا منجر به شناخت کامل شود.

دانشجویان و معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاه کاشان درادامه به بیان دیدگاهها و نظرات خود در در قالب پرسش های کتبی و شفاهی از کارشناسان و مشاورین حوزه ودانشگاه پرداختند.

در این جلسات شرکت کنندگان از حضور خانم یزدانپرستی (دوجلسه)، حجت الاسلام والمسلمین ابن علی (دوجلسه) ، آقای اسماعیلی و آقای پوران،خانم قربانی وحجت الاسلام و المسلمین فرجی (یک جلسه) بهره مند شدند.همچنین در جلسه دوم از دو زوج دانشجویی که ازدواج راه دور داشتند و جلسه سوم از خانواده آقای مهدی سعیدی که موفق به کسب رتبه نخست کتاب دانشجوی دانشگاه کاشان در جشنواره کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور شدند دعوت وبعد از شنیدن تجربیات این زوج های موفق ، از ایشان تقدیر شد . 

لازم بذکر است کارگاههای آموزشی ازدواج به همت مرکز مشاوره و ازدواج حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و در راستای طرح همسان گزینی برگزار می شود.


نظر شما :