آیت الله نمازی:معرفت شناسی اولویت نخست آموزشی است

۱۷ تیر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۹ کد : ۱۶۲۷۹ نهاد
تعداد بازدید:۴۲۳
نماینده ولی فقیه در کاشان یکی از اولویت های آموزشی را معرفت شناسی دانست و گفت: امروز که معرفت های کاذب و شبهات آفرینش و خلقت و جهان ابدی در جامعه مطرح شده است، یکی از اولویت‌های اول معرفت شناسی است.
آیت الله نمازی:معرفت شناسی اولویت نخست آموزشی است

آیت الله عبدالنبی نمازی در دیدار مدیر و اعضای حوزه علوم اسلامی دانشگاه کاشان، گفت: مسائل معرفتی و تربیتی از جمله مسائلی است که خلأ آن در جامعه بشری و جامعه اسلامی احساس می شود.

وی، از مبدأ شناسی، ولایت، عالم بقاء و امامت شناسی بعنوان مسائل معرفتی نام برد و افزود: در تفکر مادی چیزی بعنوان عالم بقاء وجود ندارد، بنابر این انسان چه بخواهد و نخواهد همانگونه که یک روزی نبوده و آمده است و یک روزی هم خواهد آمد که نخواهد بود و این مسأله معاد و مرگ، مسأله غیرقابل انکاری است و چیزی نیست که نیاز به برهان داشته باشد.

به گفته وی نخستین مسأله ای که برای انسان باید شفاف و روشن شود و به آن باور داشته باشد، معرفت هستی است که این نظام چیست و از آن چه کسی است.

آیت الله نمازی خاطر نشان کرد: اگر جامعه و جوانان ما امروز مسأله ربوبیت و وحدانیت ذات اقدس و صفات ربوبی را می شناخت، مشکل بشر حل می شد و گروه های سیاسی با یکدیگر بر سر اینکه چه کسی سفیر و چه کسی کبیر باشد دعوا نداشتند و در محیط خانواده نیز زوج و زوجه به دلیل شناخت از شرح وظایف یکدیگر با هم اختلاف و درگیری نداشتند.

نماینده ولی فقیه در کاشان بحث معرفت شناسی را برای بشر، بحث شیرین و جذابی خواند و خاطرنشان کرد: همه می خواهند بدانند بعد از مرگ چه اتفاقی خواهد افتاد و چه خبر است و این بحث مهمی است که جای آن در نظام آموزشی کشور خالی است.

آیت الله نمازی، باور به معاد را عامل بازدارنده از گناهان دانست و گفت: وقتی انسانها باور داشته باشند که بعد از مرگ، حساب و کتابی است، این باور مهمترین عامل بازدارنده از گناه خواهد بود.   

وی یکی از مباحث مهم جامعه را، سبک زندگی دانست و با اشاره به اینکه داشتن مهارت برای انجام هرکاری در زندگی انسان ضروری است، اظهار داشت: متأسفانه یکی از کارهایی که در زندگی نیاز به مجوز و مدرک تخصصی ندارد خانواه است و بیشترین اختلافات خانوادگی نیز جهل به شرح وظایف زوج و زوجه است.

درادامه حجت الاسلام عباس ابن علی مدیرحوزه  علوم اسلامی دانشگاهیان کاشان ، گفت: حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با هدف تعلیم و تربیت دانشگاهیان مشتاق و مومن به اسلام و انقلاب، بر پایه نظام اندیشه و علوم اسلامی، برای اثرگذاری در عرصه های جهاد علمی فرهنگی جهت تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی و  اندیشه های متفکرانی، همچون شهید مطهری و شهید بهشتی در دانشگاه تأسیس شده است.

وی، شناخت نظام اندیشه اسلام ناب در قالب ‹‹ایمان تعهد آفرین، توحید تمدن ساز، سنن تربیتی خداوند›› و شناخت نظام اندیشه باطل در قالب ‹‹ اسلام تحجر، اسلام التقاط و معنویت های نوظهور›› و آشنایی دانشجویان با مأموریت های الهی خود در دانشگاه و همچنین تربیت و رشد اخلاقی نیروهای انقلابی با روحیه مدیریت جهادی را از جمله اهداف تأسیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ذکر کرد.

حجت الاسلام ابن علی، حضور برترین اساتید حوزه و دانشگاه، گام نهادن در مسیر رشد و تربیت اخلاقی با حضور اساتید اخلاق، ارائه کارگاه ها و آموزش های فن بیان، دشمن شناسی، سواد رسانه ای، شناخت از معارف الهی در فضای صمیمی و به دور از مدرک گرایی، تمرین کار تیمی و تشکیلاتی منظم برای رسیدن به دانشگاه اسلامی و حضور در گروه های جهاد علمی و فرهنگی از جمله هنر و رسانه، فضای مجازی، علمی، پژوهشی و عفاف و حجاب را از جمله مزایای  حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برشمرد.

به گفته وی، دانشجویان با گذارندن مراحل ثبت نام و مصاحبه ، در کنار فراگیری دروس اصلی رشته دانشگاهی، با وظایف الهی خود در دانشگاه و مفاهیم اسلام ناب محمدی نیز آشنا می شوند.


نظر شما :