کچویان: تغییر جهان، هدف بلندپروازانه سند ۲۰۳۰ است.

۱۹ تیر ۱۳۹۶ | ۰۸:۵۱ کد : ۱۶۲۸۲ نهاد
تعداد بازدید:۴۳۳
به گزارش روابط عمومی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، کچویان در دو بخش تبیین سند و پاسخ به پرسش های پیرامون آن مهمان روز دوم ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان بود.
کچویان: تغییر جهان، هدف بلندپروازانه سند ۲۰۳۰ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سند ۲۰۳۰ گفت: سند 2030 همان طور که می دانید بخشی از سند عام تری ست به عنوان توسعه پایدار که یک عنوان ابتدایی دارد و آن هم دگرگون سازی جهان است.

وی در مورد اشکالات معطوف به سند ۲۰۳۰ گفت: دو نگاه نسبت به این مقوله وجود دارد؛ یک نگاه بررسی بندبند سند است و نگاه دیگر این است که مسئله را کلان‌تر ببینیم و جایگاه این سند را از منظر تاریخی بررسی کنیم.

دکتر کچویان بیان داشت: سند 2030 از توسعه پایدار، سندی است که بعد از سند دیگری به اسم توسعه هزاره که در سال 2000 تصویب شده بود مطرح شد. سازمان بین المللی و سازمان ملل بعد از جنگ، دوره های مختلفی را برای اهداف، مقاصد و کارکردهای سازمان تشکیل داد تا به مرحله تنظیم سند رسید که هدف آن نظم بخشی و تنظیم اوضاع و احوال جهان به شکل قابل قبول نظام تمدنی جدید باشد. آخرین فعالیت آنها تدوین برنامه توسعه پایدار بود که متعاقب آن در سال 2500 سند 2030،سندی که برنامه ی اصلی این آموزش است، تصویب شد.

وی ادامه داد: سند توسعه در واقع 17 هدف را دنبال می کند که هدف 4 آن مربوط به آموزش است. تغییر جهان که یک هدف بلند پروازانه است با کنفرانس های مختلف پیش رفت که خروجی یکی از این جلسات و کنفرانس ها 2030 است. این سند برنامه عمل هدف 4، سند توسعه است که همان چهار چوب اجرایی آن است.

کچویان گفت: روند هنجارسازی در سطح جهانی وجود دارد به این شکل که در مرحله بدوی الزام آور نیست بعد از هنجارسازی و جهت دهی به مرحله ای می رسد که این اسناد ابتدایی حالت حقوقی و الزام آور پیدا میکند. مسئله ی اصلی این است که در مورد سند آموزشی خودمان که تحول بنیادین آموزش و پرورش است و سند اصلی و راهبردی این حوزه، در مرود آن بعد از چندین سال هیچ اتفاقی نیفتاده است ولی سندی که تنها یکسال از تصویب آن می گذرد بلافاصله متعهد به اجرای آن می شویم. حتی در آذر ماه در حضور مقامات سازمان ملل به شکل عملی تر این کار را انجام دادیم و از آن رونمایی کردیم، که کمتر کشوری این کار را کرده است. ما اولین کشوری هستیم که الزامات را پذیرفته ایم به نحوی که حتی از ما تمجید هم شده است.

دکترای جامعه شناسی در ادامه اظهار داشت: تغییر محتوای کتب درسی و آموزش‌های چند زبانه هم موضوع دیگر این سند است. آنها می‌گویند شما باید زبان بومی هر منطقه را به افراد یاد دهید. ما هم مُنکر این امر نیستیم، ما معتقدیم که باید زبان واحدی داشته باشیم و در کنار آن زبان بومی هر منطقه آموزش داده شود، اما آنها می‌خواهند زبان محلی هر منطقه اصالت داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در اداره دنیا مطرح بود، مفاهیمی بود که مانع بسط سلطه بیگانگان می‌شد که یکی از آنها ضدیت با بیگانگان بود که در فرهنگ ما وجود داشت. آنچه در این سند ذیل فرهنگ تساهل و تسامح قرار گرفته است، این است که کشورها را به تمکین در برابر کل سیستم موجود جهان مجبور کند. این در حالی است که مبارزه ما متوجه به سلطه غربی است و این امر تحت شعاع قرار می گیرد.

کچویان در پایان گفت: این سند از مصادیق بارز نفوذ است برای همین به تنها موردی که اهمیت دارد و آن تفاوت مشکلات جهان است توجه نشان داده نشده است .

لازم به ذکر است، ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان از 17 تیرماه آغاز و تا 22 تیرماه ادامه دارد.

 


نظر شما :