کشف و کاوش دانشجو در شاگردپروری نقش مهم و اساسی دارد.

۲۰ تیر ۱۳۹۶ | ۰۹:۲۷ کد : ۱۶۲۸۳ نهاد
تعداد بازدید:۴۸۱
به گزارش روابط عمومی دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان، اساتید شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه در سومین روز از ضیافت اساتید، میزبان دکتر سروقامت بودند.
کشف و کاوش دانشجو در شاگردپروری نقش مهم و اساسی دارد.

مدیر فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها بیان داشت: از سال 1318 و تاسیس دانشگاه در ایران بسیاری از گروه ها جزء گروه ها مرجع گاه بوده اند و گاه نبوده اند. مثل پدر و مادر، مهد و روحانیت ولی در این 80 سال  زندگی دانشگاه هیچ وقت نداشته ایم اساتید و معلمین جزء گروه های مرجع نبوده باشند.

وی افزود: بحث معلمی از استادی بالاتر و حیطه گسترده تری دارد. اگر این را قبول کرده باشیم که شاگردها در کلاس ها ی ما پرورده می شوند.باید برای پرورش شاگردان ابعاد مختلف را بررسی و اقدام کنیم.

دکتر سروقامت ضمن بیان اینکه 15 مورد از این ابعاد را بررسی قرار داده است گفت: بعد اول در پرورش دانشجوآگاهی دادن به شاگرد و بالابردن سطح آگاهی و افزایش دسترسی به آن است.

وی ادامه داد: اقدامات راجع به این بعد شامل: 1- بالا بردن سطح سواد(سواد امروز به کلی متفاوت شده است و تنها خواندن و نوشتن نیست). بعدها سواد پیشرفت کرد و امروز ویژگی های یونسکو برای فرد با سواد اینگونه است:1- سواد عاطفی داشته باشد.(در ایجاد روابط عاطفی با افراد کوشا باشد).2- سواد ارتباطی(غیر از خانواده و دوستان با غریبه ها ارتباط بگیرد).3- سواد مالی(درآمد خود را بتواند مدیریت کند از لحاظ اقتصادی)4- سواد رسانه ای ادمها را بشناسد و پشت پرده جریانات را بشناسد.که این مهمترین سواد در جهان امروز است.5- سواد آموزش و پرورش(از بچه های کوچک تا بزرگان اموزش های مادام العمر داشته باشند) 6- سواد رایانه (مهارت های گوناگون کامپیوتر و رایانه) داشته باشد.

دکتر سروقامت تصریح داشت: اقدام دوم در مسیر شاگردپروری ایجاد ارتباط بین دانشجو و سازمان ها و مراکز مختلف است.به این دلیل که ما درکلاس های درس، فرصت کافی برای اموزش دادن نداریم. گاهی شما پل ارتباطی میزنید بین دانشجویان و گروه ها و بنیادهای مختلف و اینگونه کلاس شما مستمر میشود.

سروقامت در ادامه گفت: اقدام سوم در شاگردپروری بحث مسئولیت شناسی است که دانشجو را مسئول بار بیاوریم و ثمرات آن را سالهای بعد ببینیم.

وی افزود:مسئولیت سپاری 3 رکن دارد: بسپاریم، بخواهیم و یاد بدهیم افراد در مقابل مسئولیت پاسخگو باشند.

دکتر سرو قامت در پایان اظهار داشت: کشف و کاوش دانشجو در شاگردپروری نقش مهم و اساسی دارد و اگر شما کمتر از 6 واحد درس داشته باشید اتفاق نمی افتد، شما باید ارتباط مستمر با دانشجو داشته باشید تا استعداد ها کشف شود.

لازم به ذکر است ضیافت اساتید دانشگاه کاشان با حضور بیش از 100 نفر از اساتید و هیئت علمی از 17 تیرماه آغاز و تا 22 تیرماه ادامه دارد.


نظر شما :