برگزاری نشست هم اندیشی جذب مهرماه حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کاشان

۰۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۱:۲۲ کد : ۱۶۲۹۳ نهاد
تعداد بازدید:۳۶۸
به گزارش خبرنگارواحد اطلاع رسانی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کاشان ، نشست هم اندیشی و ارائه راهکارجهت جذب دانشجویان دانشگاههای کاشان به حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار شد .
برگزاری نشست هم اندیشی جذب مهرماه حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کاشان

در این نشست که به هدف شيوه هاي جذب حداكثري دانشجويان شهرستان كاشان و راهكارهاي انگيزه بخشي و حفظ دانشجويان جذب شده به راهكارهاي ارتقاء و تعالي برنامه هاي علمي ، آموزشي و فرهنگي حوزه دانشجویی برگزارشد از مسئولین و کارشناسان فرهنگی دانشگاههای کاشان و شهر کاشان دعوت شد تا در این جلسه شرکت و ضمن معرفی کامل با حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ، نظرات خود را اعلام نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و همچنین مسئول حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در ابتدای جلسه اظهارداشت:  در قرآن خداوند می فرماید : انسان را ازنطفه مختلط آفریدم. یک بعد انسان عقل و خرد است که این جنبهملکوتی است و یک بعدش هم نفس اوست این بعد حیوانی است، هر کدام از این طرف ها تقویت شود همان طرف گرایش پیدا خواهد کرد. اگر بعد ملکوتی را تقویت کردیم که ما به دنبال همین هستیم و اصلا هدف تشکیل از حوزه همین است . بعد خداوند ابزار شناخت در اختیار ما قرار داد چشم و گوش ابزار شناخت شماست اما این ابزار شناخت به تنهایی نمیشود کار کرد و خداوند می فرماید ما برای شما راهنما فرستادیم انا هدیناه السبیل : ما راه را نشان دادیم.

وی در ادامه گفت : اعتقاد بنده این است که برای پذیرش معرفت جو اصلا گزینشی عمل نکنیم و هرکس آمد وارد حوزه اش شود وبعدا کلاس ها را به گونه ای  قرار بدهیم که خروجی آنها عالی باشد. ( انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا )راهنما فرستادیم اجبار نکردیم هرکس خواست بپذیرد هرکس خواست نپذیرد.

ایشان با اشاره به اینکه هدف از تشکیل جلسه این است که بنحوی برنامه ریزی کنید وتبلیغات حوزه را داشته باشید تا دانشجویان تازه وارد دانشگاه می شوند بتوانند در حوزه حضور فعال داشته باشند افزود : از نظر کمی هم برای ما خیلی مهم است هریک نفر بیشتر آشنا به مسائل اسلام بهتر؛ متاسفانه دانشجویان و اساتید ابتدایی ترین مسائل شرعی شان را نمی دانند. شبهاتی که الان ایجاد می شود و متوجه می شوند از فضای مجازی؛ رسانه های ضد شیعه شبهه را ایجاد میکند  ولی استاد پاسخ را نمی داند . ما در عصری قرار گرفته ایم که بر همه واجب است که به دنبال پاسخ شبهات برویم. خطر اگر مربوط به دنیایی ما باشد مهم نیست خطر آنجاست که آخرت ما را تهدید کند و ما به عنوان وظیفه شرعی و الهی ؛ وظیفه خود می دانیم حوزه را تقویت کنیم و نیازهای حوزه را در حد توانمان برطرف کنیم.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کاشان در ادامه ضمن معرفی کامل حوزه دانشجویی و رسالت ها و اهداف و برنامه های آینده گفت :حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با مأموریت تعلیم وتربیت دانشگاهیان مشتاق و مؤمن به اسلام وانقلاب برپایه نظام اندیشه و علوم اسلامی برای اثرگذاری در عرصه جهاد علمی و فرهنگی در جهت تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی  از سال 88  در دانشگاه کاشان تاسیس شد .

نظام تعلیم وتربیت حوزه در دو مرحله یک ساله و سه ساله تدوین شده است . دوره عمومی یکساله برای سایر دانشجویان و اعضای هیئت علمی علاقه مند به تحصیل معارف اسلامی در سه شاخه جهاد اکبر با موضوع اخلاق اسلامی ، رسالت الهی با موضوع تبیین وظایف دانشجوی مؤمن انقلابی و نظام اندیشه اسلامی با محوریت اندیشه اسلام ناب و شناخت جریان معارض در دو بازه چهارشنبه ها بعدازظهر و پنجشنبه ها صبح برقرار می باشد . به دلیل استقبال روزافزون داشنجویان به علوم و معارف اسلامی تمامی دروس حوزه به صورت مجازی در فضای سایبری با آدرس اینترنتی http://el.hodat.ir ارائه می شود .

حجت الاسلام ابن علی بیان داشت : ما به عنوان نیروی فرهنگی در دانشگاه تا فهم درستی از سند دانشگاه اسلامی نداشته باشیم نمی توانیم استدلال کنیم و  برای برنامه فرهنگی دانشگاه کار موثری انجام دهیم . سند چند محور دارد یک محور فرهنگی تربیتی یک محور پژو هشی و محور دیگر آموزشی ویک محور فناوری و مدیریتی روی این پنج محور می توانیم به شیوه های مختلف کار کرد.

 وی در ادامه به کمبود بودجه برای اجرای برنامه های علمی و فرهنگی در حوزه اشاره کرد و افزود: با توجه به تمام تاییداتی که از سوی مسئولین دانشگاه دررابطه با عملکرد و لزوم حضور حوزه در کنار دروس دانشگاهی برای دانشجویان وجود دارد ولی در عمل هیچ حمایت مالی از سوی مسئولین دیده نمی شود . ادامه کار و تقویت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و بهره مندی اکثریت دانشجویان در جهت فهم دین و معارف الهی نیازمند حمایت های همه جانبه از سوی مسئولین شهری ودانشگاهی در شهر کاشان دارد.

 در ادامه هریک از مدعوین و نمایندگان دانشگاههای کاشان به اعلام نظرات و پیشنهادات و نوع همکاری خود برای جذب مهرماه سال 96 برای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان داشتند.

لازم بذکر است این نشست که به همت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزارشد تعداد 20 نفر از کارشناسان و مسئولین فرهنگی دانشگاههای کاشان و شهر کاشان حضور داشتند .


نظر شما :