هشتمین دوره ضیافت اندیشه استادان دانشگاه کاشان آغاز شد.

۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۹ کد : ۱۶۴۵۵ نهاد
تعداد بازدید:۲۹۷
به گزارش خبرنگار واحد روابط عمومی دفتر نهاد رهبری، هشتمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان با حضور ۱۰۰ نفر از استادان دانشگاه آغاز به کار کرد.
هشتمین دوره ضیافت اندیشه استادان دانشگاه کاشان آغاز شد.

در افتتاحیه این مراسم مسئول دفتر نهاد رهبری ،حجت الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به آیه ما اوتیتم من العام الا قلیلا گفت: وقتی معلومات در مقابل مجهولات قرار گرفت می بینیم که عددی نیست، معلومات به منزله قطر دایره و مجهولات مساحت آن است. اگر معلومات کم باشد مجهولات را هم کم می بینیم.


وی افزود: بوعلی اواخر عمرش گفت: من در حال مرگ هستم و حالا یک چیزی را خوب می دانم که چیزی نمی دانم، مترلینگ هم عین این سخن را آورده است، برخی کتابهای مترلینگ در فرانسه 15 مرتبه چاپ شده است.

 

حجت الاسلام روحانی در ادامه بیان داشت: معلومات که در برابر مجهولات واقع شود، معلومات عددی نیست. به همین جهت هر چه در راه فراگیری علم تلاش کنیم کم تلاش کرده ایم.


مسئول دفتر نهاد رهبری با اشاره به روایت امام صادق (ع) در باب فراگیری علم گفت: کسی که حرکت کند به سوی علم(انتقال ،فراگیری) یک قدم بردارد خداوند قدمی به سوی بهشت برای او بر میدارد. پس ما تحت هیچ عنوانی حق نداریم علم خودمان را بفروشیم و رزق وروزی درآوریم. همانطور که امام صادق(ع) فرمود:  کسی که دنبال علم حرکت کند یقین داشته باشد همه موجودات برای او طلب مغفرت می کنند. نباید خسته و افسرده شویم، ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم.
 

وی بیان داشت: در اسلام در رابطه با با فراگیری علم بازنشستگی نداریم، اگر بخواهیم کشورمان مترقی باشد راهی بجز تلاش و کوشش علمی وجود ندارد. چون دنیا لحظه به لحظه تغییر علمی دارد. از خدا بخواهیم خداوند به ما انگیزه ای بدهد در این صورت پاداش ما نزد خداوند، پاداش ارزشمندی خواهد بود.


حجت الاسلام روحانی با اشاره به سخن حضرت آقای جوادی آملی، اظهار داشت: دانشگاه و حوزه از نظر علمی تفاوتی ندارند و هر دو علم دینی است. حوزه در رابطه با سخن خدا بحث می کند دانشگاه در رابطه با فعل خدا بحث می کند. دانشگاه در مورد مخلوقات است که فعل خداست و از این راه به توحید می رسد.|


ریاست دانشگاه کاشان ضمن خیر مقدم از حضور اساتید در این دوره  بیان داشت: ضیافت اندیشه در صورتی موفق خواهد بود که ضیافت روح و روان باشد.

دکتر زراعت  به رسالت معلم و استاد در دانشگاه و دیگری رسالت دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این سالها به این دو موضوع کمتر پرداخته شده است، ما رسالت خود را منحصر در همین می دانیم، در حالی که رسالت اصلی دیگری هم داریم؛ به قول افلاطون معلم باید اعتماد انگیز باشد نه ترس آمیز.

وی ادامه داد: معلم در سه زمینه باید مطالعه کند. یک زمینه مطالعه کتابها و مقالات و آثاری که برای امرار معاش انجام می دهیم. نوع دیگرمطالعه، مطالعه برای لذت است، شعر می خوانیم ، قرآن می خوانیم تا روحمان سیراب شود.سومین محور که از محورهای دیگر مهم تر است، مطالعه برای سبک زندگی است. چگونه با افراد برخورد کنیم ،این خیلی مهم است، معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است معلم اگر سبک زندگی را بلد نباشد چطور به دانشجو سبک زندگی را یاد دهد.
 

ریاست دانشگاه کاشان تصریح کرد: معلمی سه شان دارد، تعلیم ، پژوهش و پرورش. که ما معمولا به دو قسم اول توجهی نداریم. هر دو قسم باید یک چیز داشته باشند و آن جنبه پرورش است. باید از جنبه تربیتی آموخته های زیادی داشته باشیم.

دکتر زاعت افزود: گاهی ما معلمی را شغل خود قرار می دهیم، نباید به این کار به عنوان شغل نگاه کرد. استادی شغل نیست، قانون اساسی به ما می گوید استادی شغل نیست، نباید از دانشگاه اعتبار بگیریم باید اعتبار بدهیم. انتخاب این کار برای تولید فکر و اصلاح فرهنگ جامعه است.
 

وی با اشاره به بیان امام علی(ع) گفت: خدایا نفس مرا اولین چیز ارزشمندی قرار ده که از من خواهی گرفت.این سخن یعنی ارزشهای انسانیت را از من مگیر قبل از مردن. اولین نعمتی که از من خواهی گرفت نعمت جان باشد.

ایشان در ادامه بیان داشت: دانشگاه ها در یک دوره حساسی قرار دارند، اگر یک موضوع مورد پرسش قرار گرفت ، یعنی مرگ آن موضوع، وقتی چیستی موضوع بررسی شود یعنی پایه ای از آن را می خواهیم فرو بریزیم. الان کشور ما زمزمه اینکه دانشگاه برای چه تشکیل شده است شکل گرفته است. ما سالها ترجمه کردیم وبه داشته های خودمان توجهی نکردیم.
 

دکتر زراعت با اشاره به ماده یک قانون احکام دائمی کشوری گفت: استقلال دانشگاه ها در این ماده آمده است، بر طبق این ماده دانشگاه ها از تمام قوانین دولت مستثنی است. استقلال یعنی انجمن های علمی شکل بگیرد و برای خودشان نقشه راه و سیاست تدوین کنند و خودشان را نقد کنند.
 

ایشان در پایان تصریح کرد: دانشگاه ها همواره برای تربیت متخصص برای دولت بوده است. نگاه ما باید به آینده باشد، گذشته نباید مرجع باشد، باید منبع باشد.

لازم به ذکر است ضیافت اندیشه اساتید از شنبه 23 تیرماه آغاز و تا  پنجشنبه 28 ادامه دارد.


نظر شما :