حجت الاسلام و المسلمین هاشمی "هر کس رسانه دارد حکومت و قدرت در اختیار اوست، مبنای ابر قدرتی حکومتها رسانه ها هستند".

۲۷ تیر ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۴ کد : ۱۶۴۵۶ نهاد
تعداد بازدید:۳۰۹
به گزارش واحد خبری دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان در روز دوم طرح ضیافت اندیشه اساتید، هم اندیشی اساتید با موضوع سلب اعتماد اجتماعی در پیام رسانها و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز برگزار شد.  
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی "هر کس رسانه دارد حکومت و قدرت در اختیار اوست، مبنای ابر قدرتی حکومتها رسانه ها هستند".

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در ابتدا با اشاره به اینکه بحث رسانه موضوعی است که جهان به عنوان پایه به آن نگاه می کند بیان داشت: هر کس رسانه دارد حکومت و قدرت در اختیار اوست، مبنای ابر قدرتی حکومتها رسانه ها هستند.

ایشان اعتماد را پایه و اصل رسانه دانست و گفت:  اگر مخاطب به رسانه اعتماد نکرد هرگز برای توضیح هم پای آن نمی نشینند.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه البرز با اشاره به آیه 4 سوره ابراهیم" ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه" بیان داشت: شرط اول در رسانه، شناخت زبان است. راجع به کلیت رسانه ها، یک قاعده کلی داریم و آن این است که، هیچ پیامبری ارسال نکردیم مگر با زبان خودش؛ هر رسانه ای که می خواهد نفوذ پیدا کند باید با زبان مردم صحبت کند.

وی تصریح کرد: اصلی ترین موضوعی که اعتماد را دچار خدشه می کند بحث اعتبار داده است. اعتماد و اطمینان در واژها لازم هستند. تا اطمینان نداشته باشیم اعتماد نمی کنیم. میزان اعتماد مردم به رسانه ها تا  میزان زیادی وابسته به پایبندی رسانه ها به شاخصه های اعتبار فعالیت های حرفه ای رسانه ها است. اعتماد مخاطب به رسانه ها وابسته به پذیرش قواعد بازی، صداقت ، تعهد مشترک، اعتبار اعتماد است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی، رسانه را اینگونه معرفی کرد: ابزار رسانه یک داده از جایی به جایی دیگر را می گویند.

 

وی در ادامه بیان داشت: رادیو مناسب ترین لفظ است هر نوع داده ای را نمیتوان گفت پیام . عکس باشد، کد باشد و... ممکن است هیچ مقصدی نداشته باشد.

ایشان عوامل موثر بر افزایش اعتبار رسانه را شامل: واسطه ای صادق بین واقعیت و مردم/توجه به عینیت /سازگاری با مخاطب/توجه به مخاطب تاثیرگذار/توجه به نیازهای مردم/پر کردن خلا های اطلاعاتی مخاطب/نقد و تفسیر توام با بینش/صداقت درارائه پیام/رفع ابهام/تازگی دانست.

 

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در پایان به  به بررسی مولفه های موثر بر افزایش اعتماد به رسانه ها پرداخت و 8 مورد از آن را شامل: بی طرفی /دورری از تفاسیر یک سویه/ پرداختن به رویدادها از زوایای مختلف/ تغییر در نوع دروازه بانی /دوری از مبالغه ، اغتراق و تناقض گویی/موثق بودن منبع پیام/پرهیز از انعکاس ابهام آمیز موضوعات/عدم تحریف و سانسور را دلیل اعتماد بیشتر مخاطب دانست.

 

لازم به ذکر است ، ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان با حضور 100 نفر از استادان و هیئت علمی دانشگاه  از 23 تیرماه آغاز و تا 28 تیرماه ادامه است.


نظر شما :