پنجمین جلسه تفسیر مسئول دفتر نهاد رهبری و اساتید دانشگاه برگزار شد.

۱۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۲ کد : ۱۶۵۰۲ نهاد
تعداد بازدید:۳۲۷
به گزارش روابط عمومی دفتر نهاد رهبری پنجمین جلسه تفسیر با حضور مسئول دفتر نهاد رهبری و جمعی از اساتید برگزار شد.
پنجمین جلسه تفسیر مسئول دفتر نهاد رهبری و اساتید دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در ادامه بحث خلقت در این جلسه به هدف خلقت اشاره کرد و گفت: امروز هدف از خلقت انسان چیست؟ هدف از خلقت انسان به دو صورت در قرآن بیان شده است که هر دو یک مسئله را پی می گیرند، نسبت به هم، بیگانه هم نیستند.

وی افزود: مطلب اول در آیه 56 سوره ذاریات است، سوره ذاریات سوره 51 ا قرآن است.  خداوند می فرماید: "و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون". عبادت معنای عام دارد. جن و انس را نیافریدم مگر برای عبادت. زیر بنای عبادت عرفان است، مفسران گفتند" لیعرفون" یعنی اینکه بشناسد. انسان  تا خدا را نشناسد چگونه عبادت کند. پس عبادت یک معنای عام دارد، به هر کار نیکی که با هدف الهی انجام شود عبادت می گویند،منتهی بعضی عبادت ها فردی ست و بعضی اجتماعی است.

مسئول دفتر نهاد رهبری با اشاره به آیه 56 سوره ذاریات بیان داشت: نکته اول این است که؛ جن و انس در تکلیف مشترکند. ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای عبادت. نکته دوم عبادت کردن بشر و الهی شدن مردم مهم تر از عبادت شدن خداوند است. نکته سوم لازمه ی عبادت معرفت معبود است، تا در راه او حرکت نماییم. اول بشناسیم، بعد حرکت کنیم. نکته چهارم. انسان در معرض غفلت است. پیوسته باید به این انسان تذکر داد.

ایشان تصریح کرد: قرآن 12 مرتبه از آفرینش انسان از نطفه در قرآن یاد کرده است تا هم قدرت خداوند معلوم شود که از نطفه انسان را می سازد و هم انسان دچار غرور و تکبر نشود. چقدر در خلقت  (رنگ پوست، رنگ چشم)  خودمان دخالت داشتیم، و اما نکته هایی که در اینجاست؛1- انسان باید درباره منشا وجود خود فکر کند. 2- انسان موجودی نو آفریده شده است. "إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ" 3-  انسان در روند وجودی خود روند تکامل را طی می کند، قهقرایی نیست، نزولی نیست صعودی است. 4-  آفرینش انسان از نطفه ای ناچیز جاذبه ای از عظمت الهی است. 5-خداوند با صورتگری روی آب قدرت نمایی می کند. 6- آفرینش انسان حکیمانه و هدفمند است که در آیه سوره ملک هم داشتیم. 7-انسان موجودی مسئول و مکلفه است. اصلا خود آزمایش،نشان تکلیف است. چون مکلف است مورد امتحان قرار میگیرد، اصلا تکلیف همراه با امتحان و آزمایشه است. این نکته هم تقریبا برای شما حل شده است. ما اصولا چیزی را که نمی شناسیم آزمایش می کنیم اگر بشناسیم نیاز به آزمایش نداریم. یک چیز ساده را فرض بفرمایید یک چایی را خریدم امتحان میکنم تا چه طعمی دارد تا یک چیز علمی که حتما باید از ابزار پیشرفته آزمایشگاهی استفاده کرد. چون نمی شناسیم باید این کار را کرد. اگر بشناسیم ،چه نیازی به آزمایش است. خداوند که علمش بی نهایت است ما را هم که او آفریده است پس  برای چه آزمایش کند؟ این آزمایش برای این است که به خودمان بفهماند چه هستیم.

در ادامه حجت الاسلام روحانی به بررسی انواع هدایت پرداخت و گفت: ما چند نمونه هدایت داریم: 1- هدایت فطری "فالهمها فجورها و تقواها" اون مواردی که نیاز به کلاس ندارد خوبی ها و بدی ها را ما فطرتا می فهمیم. چون خداوند به نفس انسان خیر و شر را الهام کرده است.2- هدایتی که از طریق تحصیل، تعقل تجربه و مطالعه به دست میآید. 3- هدایتی که از طریق تبلیغ و ارشاد انبیا به دست می آید. اینها مراحل مختلف هدایت است.

ایشان انواع شکرگزاری را مورد سئوال قرار داد و بیان داشت:  شکرگزاری گاهی قلبی است. میگوییم "اما شاکرا و اما کفورا". شکرگزاری قلبی یعنی همه نعمت ها را از خدا می دانیم. یک شکرگزاری هم داریم که گاهی عملی است بدان معنا که انسان نعمت های خدا را در راه حق مصرف کند، و از نعمت ها در راهی که خود خدا فرموده است و گاهی هم شکر، زبانی است.

لازم به ذکر است، جلسات تفسیر حجت الاسلام روحانی روزهای دوشنبه از ساعت 13 الی14 در محل سالن کنفرانس ریاست برگزار می شود.


نظر شما :