مستند آقای نخست وزیر در دانشگاه کاشان به نمایش گذاشته شد.

۲۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۵۲ کد : ۱۶۵۰۸ نهاد
تعداد بازدید:۳۲۱
مستند تحسین شده و پر بحث آقای نخست وزیر روایت ۲۸ ماه نخست وزیری دولت ملی دکتر مصدق و روزگار ملت ایران، در دانشگاه کاشان اکران شد.
مستند آقای نخست وزیر در دانشگاه کاشان به نمایش گذاشته شد.

پایانِ خون بارترین جنگ دنیا اعلام می شود. اما برای ایران که ثروت عظیمی زیرِ خاکش نهفته است، جنگ تمامی ندارد. مردم که دیگر تحمل غارت نفت را ندارند، برای گرفتن حق خود قیام می کنند. این قیام شروع مبارزه ای است پرفراز و نشیب با دشمنانی سرسخت، مبارزه ای که آمیخته است از روزهای تلخ و شیرین فراوان. از میان دولتمردان آن روزگار، مردی نخست وزیری را برعهده گرفت که بازخوانی وقایع دوران حکومتش خالی از لطف نیست! مردم ما برای کسب تجربه، بهای گرانی را پرداخته اند و باید تجربه پیشینیان در اختیارِ آیندگان قرارگیرد. بیان تاریخ گذشته به معنای چنگ زدن به خاطره ای است که در لحظه خطر می درخشد، و باید بدانیم هیچ چیز جدیدی در تاریخ وجود ندارد، مگر آنچه که ما نمی دانیم.

 این مستند روایتی از ۲۸ ماه نخست وزیری دولت ملی دکتر مصدق و روزگار ملت ایران در آن زمان است و به وقایع ملی شدن صنعت نفت که این وقایع با شخصیت دکتر مصدق گره خورده، می پردازد.

مستند «آقای نخست وزیر» با تکیه بر تصاویر آرشیوی کمتر دیده شده از دهه ۳۰ شمسی و گفتگو با چهره هایی همچون ابراهیم یزدی عضو جبهه ملی، داوود هرمیداس باوند عضو جبهه ملی، مهدی عبدخدایی عضو فدائیان اسلام و... به شکل محدودی با استناد به اسناد مکتوب سعی در نشان دادن ۲ روی سکه از عملکرد یک شخصیت سیاسی تاثیرگذار تاریخ معاصر دارد. محمد مصدقی که ابتدا در کنار آیت الله کاشانی چهره مذهبی تاثیرگذار آن دوران به ملی شدن صنعت نفت همت می گمارد و جلوی تحریم می ایستد و پای انگلیس ها را از ایران می برد اما در نهایت با خوش‌بینی  به حمایت آمریکایی ها و در روزهای آخر با تصمیمات نادرست باعث به ثمر نشستن کودتای آمریکایی- انگلیسی و براندازی دولتش می شود و... .

لازم به ذکر است، مستند ۶۰ دقیقه ای «آقای نخست وزیر» تازه ترین اثر بلند سفیرفیلم، با کارگردانی محمدرضا امامقلی، تولید سال1395 به همت واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و همکاری جامعه اسلامی روز دوشنبه26 آذر ماه در سالن دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه برگزارشد.

 


نظر شما :