\"دکتر دهنوی\":با رعایت نکات کلیدی در امر تربیت می توان کاری کرد که بچه های ما در هیچ فضایی دست از ارزش هایشان برندارند

۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۴ کد : ۱۶۵۳۶ بدون دسته‌بندی
تعداد بازدید:۷۷۹
به گزارش خبرنگار واحد روابط عمومی دفتر نهاد رهبری، جلسه ی آموزشی خانواده موفق برای کارمندان دانشگاه با حضور دکتر دهنوی برگزار شد.
\"دکتر دهنوی\":با رعایت نکات کلیدی در امر تربیت می توان کاری کرد که بچه های ما در هیچ فضایی دست از ارزش هایشان برندارند

در این نشست دهنوی ضمن اشاره به شرایط زندگی در دوران معاصر و فساد موجود و اینکه امروزه بستر انحرافات فراهم است، پرسید: «آیا ما می توانیم بچه ها را تربیت یافته ی دینی کنیم؟» و تاکید کرد که این امر امکان پذیر است به شرطی که به نکاتی که در ادامه خواهم گفت توجه و عمل شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بعضا فرزندان ما تا زمانی که تحت نظارت و کنترل ما هستند رفتارهای صحیح از خود بروز می دهند اما مثلا وقتی به دانشگاه می روند دست از حجاب یا نماز و اعمال دینی برمی دارند گفت: با رعایت نکات کلیدی در امر تربیت می توان کاری کرد که بچه های ما در هیچ فضایی دست از ارزش هایشان برندارند و مثل ابراهیم در آتش بروند و نسوزند، آنچه که در این رابطه بسیار اهمیت دارد رفتار و برخورد ماست.
وی افزود: سوال می پرسند که ما تربیت دینی را از کی آغاز کنیم؟ ۳ سالگی؟ ۷ سالگی؟ یا دوره ی نوجوانی؟ از حکیمی پرسیدند تربیت از کی آغاز می شود گفت از ۲۰ سال قبل از تولد!

 

دهنوی توضیح داد: البته من این حرف را اغراق می دانم اما حداقل باید گفت که تربیت از زمان ازدواج آغاز می شود، مهم است که خانم و آقا با همتای خود ازدواج کنند، چرا که فرزند ما برای تربیت به دو بال پدر و مادر احتیاج دارد؛ اگر یکی از این بالها شکسته باشد امکان تربیت دینی خیلی سخت است.

این کارشناس فرهنگی به معرفی ۶ روش برای ترغیب و تربیت دینی فرزندان پرداخت که اشاره می کنیم:
۱٫ روش الگویی: کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم: مردم را به غیر زبانتان به ارزش ها بخوانید؛ خودتان عمل کنید. اولیا و بزرگان ما خیلی اهل حرف نبودند، خودشان عمل می کردند و بچه ها یاد می گرفتند.
۲٫ روش القای غیر مستقیم: این روش بویژه برای نوجوانان مفید است. تا ۱۱ سالگی بچه ها کودک هستند و ما می توانیم مستقیما القا کنیم، گارد نمی گیرند، اما از دوره ی نوجوانی پند ناپذیر می شوند، مقاومت روانی پیدا کرده و لج می کنند. یکی از روش های القای غیر مستقیم هدیه ی کتاب است.
۳٫ استفاده از تشویق: اعم از مادی، معنوی و روانی؛ یک نگاه محبت آمیز، بوسیدن، نوازش و یا جمله ی محبت آمیز می تواند تشویق باشد. اگر می خواهید تشویق های مادی انجام دهید به شکل روتین و منظم نباشد، چون باعث شرطی شدن می شود.
۴٫ استفاده از عنصر عاطفه و محبت: مهربانی و عطوفت لازم است. بعضا متاسفانه دیده می شود که مخصوصا آقایان خیلی خشن و زمخت با بچه ها رفتار می کنند. زور و قلدری ممکن است عامل بازدارنده باشد اما اصلاح کننده نیست.
۵٫ استفاده از تلقین به نفس: جمله هایی رابه ضمیر ناخودآگاه فرزندتان القا کنید مثل اینکه بلند بگویید خدا را شکر که چنین دختر باحجابی دارم.
۶٫ روش تداعی معانی: در این روش ما یک آموزه را با یک خاطره ی خوب همراه می کنیم به گونه ای که هرگاه آموزه تکرار شود خاطره تداعی شود و بلعکس، مثلا بردن بچه به پارک بعد از مسجد.

در پایان نشست استاد حسین دهنوی به سوالات حضار در رابطه با موضوع بحث پاسخ گفت.

لازم به ذکر است این نشست به همت دفتر نهاد رهبری و با حضور جمعی از کارکنان دانشگاه کاشان دوشنبه 13 اسفند ماه برگزار شد.


نظر شما :