نهمین دوره ضیافت اندیشه استادان دانشگاه کاشان آغاز شد.

۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۰۷:۲۵ کد : ۱۶۵۸۹ نهاد
تعداد بازدید:۲۸۹
به گزارش خبرنگار واحد روابط عمومی دفتر نهاد رهبری دانشگاه، افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه کاشان با حضور ریاست دانشگاه برگزار شد.
نهمین دوره ضیافت اندیشه استادان دانشگاه کاشان آغاز شد.

ریاست دانشگاه کاشان در مراسم افتتاحیه این طرح با اشاره به روایت"وجدت علم الناس فی اربعه" از امام  موسی کاظم(ع)گفت: علوم مردم در 4 علم یافت می شود،اول  خداشناسی(شناخت خدای خود) دوم خدای شما چگونه با شما برخورد کرد و چه امکاناتی برای شما قرار داد(خداشناسی)، سوم خالق از مخلوق چه انتظاری دارد(وظیفه شناسی)و چهارم (انحراف شناسی).

ایشان مسئولیت استادی و معلمی را مسئولیت سنگین و خطیر اعلام کرد و افزود: ما باید بیش از آنکه به مزایا و جایگاه این حرفه توجه کنیم به مسئولیت خود توجه کنیم، استاد باید متمایز باشد. باید به گونه ای باشد که از رفتارظاهری از کردار و اخلاقش متوجه شود که آدم متمایزی است.رفتار یا سخن و اخلاق ما الگو برای جامعه است مهم است که چگونه الگویی برای دیگران باشیم.

دکتر زراعت اظهار داشت:باید دانشگاه را خانه دوم خود بدانیم و پیشرفت دانشگاه ما را خوشحال و سقوط آن ما را ناراحت کند. انسان نسبت به خانواده خود چه دیدگاهی دارد، اگر دانشجو را فرزند خود بدانیم رفتار و عملکرد ما متفاوت خواهد بود. به فکر ارتقاء خانواده خود باشیم. اگرارتقاء حاصل شد یعنی خانواده ما ارتقاء یافته است. دانشجویان امانتهای شهروندان در اختیار ما هستند.

وی افزود: آنچه دانشجو باید یاد بگیرد؛ انگیزه،ایمان، اعتقاد، مسئولیت پذیری است.

ریاست دانشگاه کاشان بیان داشت: علمی که در آن تخصص داریم باید در آن اجتهاد پیدا کنیم، تا در آن علم استاد احساس اجتهاد نکند شرعا وظیفه خود را انجام نداده است. دانشجو فهیم است و متوجه می شود که استاد چقدر بر موضوع  اشراف دارد. تلاش کنیم زوایای جدید علم را برای دانشجو باز کنیم.دانشجو باید سرنخ های جدید را باز کند.

ایشان در ادامه گفت: باید بر فنون استادی تسلط داشته باشیم. کلاس مفرح باشد و دانشجو را مشتاق نگه داریم.دانشجو را در درس مشارکت دهیم و دانشجو احساس کند که در کلاس نقش دارد.

وی اظهار داشت: نکته مهم نقش مربی گری ست که در نظام آموزشی ما مغفول مانده است، تنها کسی که می تواند بیشترین اثر را روی دانشجو داشته باشد استاد است به دلیل اینکه دانشجو به صورت غیر ارادی تابع رفتار استاد است.

دکتر زراعت ایجاد نشاط و انگیزه در دانشجو را از وظایف یک استاد اعلام کرد و گفت: استاد باید کمک کند تا روحیه نشاط و انگیزه در دانشجو و دانشگاه ایجاد شود.

وی در پایان؛ حقیقت طلبی، فضیلت مداری و عدالت محوری را سه ساحت یک استاد دانست و بیان داشت:باید این سه ساحت را در دانشجو پرورش داد.

لازم به ذکر است طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان برای نهمین سال پیایپی با حضور 100 نفر ار استادان دانشگاه از 29 تیرماه الی 3مرداد ماه در حال برگزاری است.

 

 

 


نظر شما :