حجت الاسلام و المسلمین خسروی :«یکی از مهمترین اهداف تشکیل حکومت پیامبر بحث اجرای عدالت است یا در بحث جمهوری اسلامی یکی از آرمانهاست».

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۶۷۰۸ بدون دسته‌بندی
تعداد بازدید:۲۸۹
مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان با حضور در پخش زنده برنامه «رمضان بنده نواز» موضوع عدالت اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار داد.
حجت الاسلام و المسلمین خسروی :«یکی از مهمترین اهداف تشکیل حکومت پیامبر بحث اجرای عدالت است یا در بحث جمهوری اسلامی یکی از آرمانهاست».

حجت الاسلام و المسلمین با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه فرصتهاست و باید به مباحث اصلی و تأثیر گذار در جامعه پرداخت  گفت:عنوان عدالت اجتماعی آرمانی انسانی است و سابقه اش به عمر بشر بر می گردد.

وی  بیان داشت: در دوحوزه فردی و اجتماعی است.یکی از دلایل بسیاری از انقلابها فقدان عدالت اجتماعی است یا حرکتهای اصلاحی که توسط مصلحان بوده با اندیشه عدالت بوده است. عدالت آرمان دینی و الهی است و پیامبران برای این رسالت مبعوث شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروی تصریح کرد: در رابطه با تعریف عدالت در توصیف گسترده است اما در عمل دایره اش محدود است .در تعریفی از حضرت علی ع است که فرموده اند: اینکه هر حق صاحب حقی به او داده شود.

ایشان در رابطه با ضرورت عدالت در جامعه  بیان داشت: عدالت از جمله نیازهایی است که اصلی و پایه است .در روایتی امام کاظم میفرمایند : بدانید خداوند زمین را بعد از مرگش زنده میکند اما نه به واسطه باران، به واسطه مردانی که به عدالت رفتار می کنند.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه کاشان گفت:در حوزه علوم اجتماعی فقر عامل بدبختی های زیادی است . فقر معلول عدم عدالت است.در جامعه ما باید اراده جمعی بر اجرای عدالت باشد. یکی از مهمترین اهداف تشکیل حکومت پیامبر بحث اجرای عدالت است یا در بحث جمهوری اسلامی یکی از آرمانهاست.

حجت الاسلام و المسلمین خسروی اظهار داشت:در حوزه عدالت اجتماعی دو مقوله مطرح است: ۱-رفتار حکومت و برنامه ریزان با امت (شهروندان)۲-رفتار شهروندان با یکدیگر . حکومت و برنامه ریزان باید رفتار عادلانه داشته باشند ، شهروندان باید با هم رفتارعادلانه داشته باشند.این از مباحثی است که در تحقق یا عدم تحقق عدالت نقش اساسی دارد.

ایشان ادامه داد: نگاه به عدل صرفا اخلاقی و ضرورت خشک اجتماعی نیست .در بحث قانون می تواند فرهنگ ساز باشد. ممکن است به ذهن برسد که پایبندی به عدالت باعث عدم محبوبیت می شود اما دیده می شود که نهادینه شدن عدالت باعث پایداری ایمان و اخلاق و حتی موجب محبوبیت می شود.

وی در پایان اظهار داشت: عدالت یک بحث فرهنگی ، روحی ، روانی و حتی انسانی است که در گسترش عدالت ما نیاز به ساختار داریم . صرف توصیه به عدالت ، عدالت نهادینه نمی شود.سه امر مهم نیاز ضروری مردم است: امنیت ، عدل ، رفاه زندگی یکی از شکوفا شدن استعداد ها رفاه زندگی است.

لازم به ذکر است: برنامه عدالت اجتماعی در روز های یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه پخش شد. ویژه برنامه رمضان بنده نواز از ابتدای ماه مبارک رمضان  هر روز ساعت ۱۲ و هر شب ساعت ۲۲ از مسجد امام علی(ع) از صفحه اینستاگرام حوزه  علوم اسلامی دانشگاه کاشان  به آدرس http//instagram.com/hodat_kashan درحال پخش است.

 


نظر شما :