دکتر شجری« کسایی در اشعارش دین اسلام را به دایره ای تشبیه می کند که مرکز آن پیامبر(ص) و خط پرگارآن حضرت علی (ع) است».

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۶۷۱۱ نهاد
تعداد بازدید:۲۸۰
ویژه برنامه «رمضان بنده نواز» سه شنبه ۲۳ اردیبهشت میزبان دکتر شجری با موضوع فضایل اهل بیت در شعر فارسی بود.
دکتر شجری« کسایی در اشعارش دین اسلام را به دایره ای تشبیه می کند که مرکز آن پیامبر(ص) و خط پرگارآن حضرت علی (ع) است».

دکتر رضا شجری بیان داشت:فردوسی یکی از شاعرانی است که در فضای آلوده و اختناق سیاسی حاکم با شعر خود از عقاید شیعی دفاع می کند.آنجاکه حوادث روزگار را به دریای مواج و پرتلاطم تشبیه می کند که کشتیهای مختلفی در آن در حال حرکت هستند و یک کشتی است که پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در آن هستند و انسان عاقل برای اینکه از حوادث در امان باشد ترجیح میدهد که در آن کشتی باشد که اهل بیت دست مسافران را می گیرند در حوادث.

وی افزود:از شاعران دیگر قرن چهارم که ستایش حضرت علی (ع) را نموده است کسایی مروزی است.او در اشعارش دین اسلام را به دایره ای تشبیه می کند که مرکز آن پیامبر(ص) و خط پرگارآن حضرت علی (ع) است. حتی کسایی در زمانی این اشعار را می گوید که پرهیز دارد که دشمنان اورا درکمین دارند.

دکترشجری گفت: یکی دیگر از شاعران بزرگ قرن پنجم که به فضایل حضرت علی ع در اشعارش پرداخته است ناصرخسرو شاعر شیعی است و بسیاری از مضامین و حکمتهای حضرت را در اشعارش آورده است.او در اشعارش به حدیث معروف "انا مدینه العلم و علی بابها" نیز اشاره دارد.

ایشان با اشاره به کتاب علی نامه گفت: این کتاب در بیست سال اخیر از ابن ربیع به دست آمده که در سال 482 هجری سروده است و به شرح جنگهای صفین و جمل و شرح فتوتها و جوانمردیهای ایشان را ذکر نموده است.

وی تصریح کرد:از دیگر شاعران قرن ششم سنایی غزنوی است که در حدیقه الحقیقه و دیوان اشعار خود به مدح حضرت پرداخته است.عطارنیشابوری نیز شاعر شهیدی است که در زمان حمله مغول به ایران شهید شده و جالب است که هم او و بسیاری از شاعران دیگر سنی دوستدار اهل بیت هستند.

دکتر شجری اظهار داشت:از شاعران بزرگ دیگر که باز سنی است سعدی است و او رونق اسلام را از حضرت علی (ع )می داند و معتقد است کسی جرأت توصیف حضرت را بخاطر شأن و منزل ایشان ندارد.او ماجرای کندن در خیبر را در اشعارش ذکر می کند.

ایشان در پایان گفت:مولوی نیز از شاعرانی است که توصیفات زیادی از حضرت علی (ع) در اشعارش دارد.


نظر شما :