حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زده:« رمضان ماه فرصت هاست».

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۶۷۱۲ نهاد
تعداد بازدید:۲۱۶
معاون دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان در  صفحه اینستاگرام حوزه علوم اسلامی به  فلسفه تشریع و وجوب روزه پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زده:«  رمضان ماه فرصت هاست».

حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زاده با اشاره به ابعاد روزه و روزه داری گفت:روزه دارای ابعاد روحی روانی،جسمی،اجتماعی،معنوی و اخروی است و هرکدام دارای آثاری می باشد.یکی از آثار معنوی روزه اخلاص است که در کلام امیرالمومنین (ع) نیز بیان گردیده است.

وی افزود:از دیگر آثار افزایش عفت در انسان است.حضرت علی (ع) می فرماید:روزه داری پرهیز از گناه و محارم (حرامهای الهی) است.

عمو رمضان زاده تصریح کرد: نگاهداری چشم،گوش،زبان از گناه همان دوری از گناه است و انسان روزه دار همانطور که از غذا پرهیز می کند باید از گناه هم پرهیز کند.

معاون دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان اظهار داشت: فرصت ماه مبارک فرصت مغتنمی است که انسان می تواند تمرین دوری از گناه کند.گناه نکردن به اراده انسان احتیاج دارد باید تصمیم بگیریم گناه نکنیم در ابتدا گناه نکردن مثل کوهی مقابل انسان است اما با اراده و تصمیم انسان می شود کوه را به زمین هموار تبدیل کرد.اگر از این مرحله عبور کنیم گناه نکردن بسیار آسان خواهد شد.

ایشان بیان داشت: برای روزه سطوحی مطرح است گاهی سطح عام دارد گاهی سطح خاص و گاهی سطح خاص الخاص.همه انسانهای مسلمان در سطح اول مشارکت دارند ولی ما باید در ماه مبارک از این فرصت مغتنم نهایت استفاده و بهره برداری را داشته باشیم.شاید در غیر ماه مبارک تهدیدهایی باشد که ما می توانیم آنها را به فرصت تبدیل کنیم اما در ماه مبارک تهدیدی وجود ندارد و همه اش فرصت است.

حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زاده گفت: تمام افراد نسبت به یکدیگر کارفرما و کارگر نسبت به هم ،پدرو فرزند نسبت به یکدیگر ،زن و شوهر نسبت به هم در غیر ماه مبارک نیز حق توهین و جسارت و دشنام به همدیگر نداریم چه رسد به ماه مبارک که اگر کوچکتر نسبت به بزرگتر و بزرگتر نسبت به کوچکتر عفت کلام را رعایت نکرد و مسیر ناصحیح را با زبانی که خدا به او عنایت کرده انتخاب کرد روزه اش به معنای حقیقی و واقعی نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی از آثار معنوی روزه سبب تزکیه و پاکی دلها می شود گفت:  حضرت فاطمه (س) می فرماید: روزه از آن جهت واجب گردیده که دلهای شما تزکیه شود.

وی اظهار داشت: از دیگر آثار معنوی روزه آن را زکات بدن نامیده اند.از دیگر آثار سبب استجابت دعا می شود و حتی روایت است که امام کاظم (ع) می فرماید: دعای روزه دار در هنگام افطار مستجاب است.

معاون دفتر نهاد رهبری دانشگاه در پایان بیان داشت:آخرین اثر معنوی روزه باتقواشدن و مراقبت از خویشتن است  که با تحقق آن همه آثار برما محقق می شود.

بززرگان فرموده اند تقوا به معنای دوری از کار بد و انجام کار خوب است لذا تقوا هم تقوای خوفی و هم تقوای شوقی است اگر تقوا رعایت شود دیگر آثار نیز محقق می شود.

لازم به ذکر است: سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زاده با موضوع فلسفه تشریع و وجوب روزه٬ پنج شنبه 11 اردیبهشت ماه از صفحه اینستاگرام حوزه علوم اسلامی دانشگاه کاشان به صورت زنده پخش شد.


نظر شما :