مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان« در ایجاد عدالت بزرگترین مانع هوا و هوس است».

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۷ کد : ۱۶۷۱۳ نهاد
تعداد بازدید:۲۶۵
حجت الاسلام والمسلمین خسروی در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان در مسجد امام علی(ع) دانشگاه کاشان به جمع بندی بحث عدالت اجتماعی پرداخت.
مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان« در ایجاد عدالت بزرگترین مانع هوا و هوس است».

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه: عدالتی که بسیاری از کاستیها را جبران می کند مانعش چیست؟مهم ترین عامل بحث هوا و هوس و خودخواهی انسانهاست.

وی تصریح کرد: آموزه های دینی یک بحث فردی دارد یک اجتماعی. در تقوا نیز اینطور است و کسی که به تقوای جمعی رسیده خیلی سطحش و معرفت و نگرش او بیشتر از تقوای فردی است.

ایشان با اشاره به اینکه بهترین عمل در شب قدر تفکر است اظهار داشت: در شب قدر باید میزان عبودیت زیادتر شود.نباید در کارها مصلحت اندیشی کرد. در حکومت حضرت علی (ع) اقامه قسط و عدل بود و مصلحت اندیشی در کار نبود.شب قدر باید انسان در مسیر خدا قدم بردارد.معیار تقرب درگاه الهی ولی خداست.اطرافیان حضرت در جهل بودند.

وی افزود: ما در شب قدر قرار است به بندگی خدا برسیم جامعه ای می تواند به عدالت رفتار کند که اهل عبودیت حضرت حق باشد بسیاری از آسیبها از بی عدالتی است . حضرت علی (ع) در رعایت عدالت از چیزی دریغ نمی کردند در بحث انتخاب یاران برای مسئولیت با عدالت رفتار می کردند.نباید افرادی که حرص مسئولیت دارند را برای مسئولیت انتخاب کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروی بیان داشت: در ایجاد عدالت بزرگترین مانع هوا و هوس است.هرکس به میزان توانایی خودش در نهادینه کردن عدالت در جامعه نقش دارد. آدم به اندازه ای که به هوا و هوسش در جامعه می پردازد عدالت را از جامعه دور کرده است .

ایشان بااشاره به توصیه روایات به دوری از گناه گفت: گناه لذت داردبرای همین است که ترک آن سخت است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروی اظهار داشت: شب قدر شب یقظه و بیدارشدن است. یکی از دلایل اینکه می گویند گناه نکن بخاطر این است که انسانی که اهل گناه و هوا و هوس درونی شد از دایره عبودیت خدا کم کم بیرون می رود و این انسان احساسی به عدالت ندارد.شب قدر باید انسان در مسیر مبارزه با هوا و هوس قرار گیرد.

وی در پایان گفت: ظرفیت روح انسانها محدود است و اگر این ظرف با هرچیزی پر شود دیگر نمی تواند چیزهای خوب در آن قرار گیرد.شب قدر باید انکسار در ما ایجاد شود. خودمان را در درگاه خداوند به حضرت علی ع عرضه کنیم که اگر حضرتش در مقابل خدا انکسار دارد ما باید چگونه باشیم؟اگرکسی هوا و هوسش را کنترل کرد تازه لذت زندگی را می چشد.شب قدر انسان باید قدر خودش را بداند. هر چقدر به علی ع نزدیک شویم به خداوند نزدیک شده ایم.

لا زم به ذکر است: مراسم شب قدر در مسجد دانشگاه کاشان با حضور مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه و مناجات خوانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ زاده مدیر فرهنگی دانشگاه کاشان و مداحی  آقای حق بین برگزار شد.


نظر شما :