حجت الاسلام و المسلمین ابن علی:«قلب پادشاه بدن انسان است یعنی هر دستوری را که قلب به هر عضوی بدهد او قبول می کند».

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۸ کد : ۱۶۷۱۷ نهاد
تعداد بازدید:۵۳۳
مسئول حوزه علوم اسلامی دانشگاه کاشان، در ویژه برنامه زنده رمضان بنده نواز شب قدر را شب ملاقات عمومی خداوند  دانست.
حجت الاسلام و المسلمین ابن علی:«قلب پادشاه بدن انسان است یعنی هر دستوری را که قلب به هر عضوی بدهد او قبول می کند».

مسئول حوزه علوم اسلامی دانشگاه کاشان بیان داشت:در شب 21 ماه مبارک غیر از شهادت حضرت امیر (ع) چند اتفاق دیگر هم افتاده که از جمله معراج پیامبر (ص) و معراج حضرت عیسی (ع) و وفات حضرت موسی (ع) است و در این شب فرموده اند که داغ محمد (ص) و آل محمد جدید می شود و سفارش شده که صلوات زیاد بفرستید و پیوسته قاتلان حضرت امیر (ع) و کسانی که راه شهادت ایشان را باز کردند را لعن کنید.

حجت الاسلام و المسلمین ابن علی اظهار داشت:بحث اصلی ما در مورد قلب و دل است در واقع هر آنچه خدا بخواهد در این دوشب به ما بدهد به قلب ما می دهد.حتی در مورد نزول قران هم می فرماید:نزل به الروح الامین علی قلبک. خداوند قران را بر قلب پیامبر نازل کرد نه بر عقل ایان.

وی با بیان اینکه قلب پادشاه وجود انسان است تصریح کرد: پیامبر(ص) می فرماید قلب پادشاه بدن انسان است یعنی هر دستوری را که قلب به هر عضوی بدهد او قبول می کند.اگر قلب انسان صاف و پاک و مبرا از معصیت باشد حتما آمادگی جلب و جذب رخمت الهی را دارد. در شبهای قدر بارش رحمت الهی برای همه موجودات هست منتها آنچه در شب قدر مهم است رفع موانع است.برای همین است که فرموده اند در ابتدای شبهای قدر نگاهی به قلب خود بیندازید، اگر کینه ای حسادتی دیدید آن را بیرون کنید.

وی در ادامه گفت:در شب قدر خدا بار عام داده است (ملاقات عمومی) شرط گرفتن چیزی ظرف ظرف است. ظرف وجود انسان قلب آماده است. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: قلب پادشاهی است که سربازانی دارد. اگر پادشاه آدم خوبی باشد سربازان اوهم کارهای خوب انجام می دهند و اگر پادشاه فاسد باشد سربازان هم به فساد روی می آورند.و باز پیامبر (ص) می فرماید : نگران ریزش رحمت نباشید رحمت به همه موجودات عالم می بارد نگران ظرف خود باشید یعنی به وسیله استغفار، قلب خودرا خالی کنید.پس در شب قدر نیاز به استغفار داریم.

مسئول حوزه دانشگاه کاشان اظهار داشت: نکته بعد باهم حاضر شدن و دعا کردن است گاهی زمانی و مکانی است و گاهی مثل امسال فقط زمانی است این همزمانی را خدا دوست دارد.این از چند منظر خوب است یکی اینکه باعث توفیق جمعی می شود. در احادیث داریم اگر جمعی در محل عبادت حاضر شدند خداوند حیا می کند که دعای عده ای را مستجاب و دعای عده ای را رد کند.همینطور که خدا به جمع قدرت می دهد رحمت هم می دهد در واقع وقتی همزمان در خانه خدا دعا می کنیم مثل اینکه اجتماع قلوب صورت گرفته است.مطلبی که مهم است اعمال این شبهاست ما باید فلسفه یکسری اعمال این شبها را بدانیم.

ایشان در پایان با اشاره به اعمال شب قدر گفت:اعمال شب قدر دونوع است یکسری آسان و یکسری مشکل .اعمال آسان اعمال قالبیه است چون به وسیله جسم انجام می شود ولی مشکل اعمال قلبیه است.از دیگر سنت اهل بیت (ع) در شب قدر حلالیت طلبیدن از پدرو مادر است که از آنها می خواستند در حضورشان برایشان دعا کنند.ما باید در این شبها اول مسائل زمینی را حل کنیم.


( ۴ )

نظر شما :