گزارش گفتگوی ویژه ازدواج در برنامه زنده رمضان بنده نواز

۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۱ کد : ۱۶۷۲۳ نهاد
تعداد بازدید:۲۳۶
«ازدواج» موضوع  گفتگوی دو نفره کارشناسان مذهبی دفتر نهاد رهبری در برنامه زنده رمضان بنده نواز
گزارش گفتگوی ویژه ازدواج در برنامه زنده رمضان بنده نواز

حجت الاسلام والمسلمین ربیعی با طرح سئوال چرا باید ازدواج کنیم؟ گفتگو را آغاز کرد و گفت: هرکاری که می کنیم باید دو سوال قبل از آن بپرسیم چرا و چگونه و اگر به هردو سوال پاسخ دادیم موفق خواهیم بود. در ازدواج نیز همینطور است اول اینکه چرا ازدواج کنیم؟ بعد از آنکه جواب گرفتیم در جواب چگونه ازدواج کنیم ملاکها را مطرح می کنیم.

وی ادامه داد: اگر نگاه به ازدواج یک طرفه باشد یا از ازدواج به لذت بردن تعبیر شود ازدواج غلط است و به مشکل برمی خورد. نگاه به ازدواج باید دوطرفه باشد. من میخواهم شریک زندگیم را انتخاب کنم. میخواهم ازدواج کنم تا بال پروازم را پیدا کنم. اگر بال پرواز می خواهم باید هم کفو بال خودم را پیدا کنم.باید معیارها و ملاکهای ازدواج را بلد باشیم.

حجت الاسلام والمسمین ربیعی سئوال کرد:آیا می شود ملاکها صحیح باشد اما در ادامه روند زندگی رفتار بعد از انتخاب صحیح نباشد ؟

کارشناس مذهبی این برنامه پاسخ داد: بله می شود. عدم شناخت باعث آن میشود. از پزشک سوال می شود آیا زن و مرد یک جورند؟ می گوید خیر.آناتومی بدن زن و مرد متفاوت است. هورمونها در بدن زن و مرد متفاوت ترشح می شود.از حیث روحی و روانی هم نیازها و مبانی رفتاری زن و مرد متفاوت هست. دو آدم متفاوت با نیازها و احساسات متفاوت اما بلد نیستند مدیریت احساس داشته باشند. زن اقتدار مرد را نمی شناسد. از طرفی زن نیاز به عشق بازی از طرف مرد دارد و مرد آن را بلد نیست. اگر این نادانیها از طرفین به دانایی تبدیل شود موفق می شود.

ایشان در ادامه  با طرح حدیثی از  امام عسگری (ع) درمورد ملاکها تصریح کرد: دین و اخلاق ملک های اصلی ست که در دین هم به آن اشاره شده. اگر آدم دینداری باشد دوحالت دارد یا دختر را دوست می دارد و اورا گرامی می دارد و اگر دوستش ندارد به او ظلم نمی کند. یا معصوم  در جایی دیگر می فرماید: ملعون است ملعون است ملعون است مردی که وقتی از خانه بیرون می رود زن و بچه اش از دستش راحت شوند.پس اولین معیار دین و اخلاق است. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: " انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق " اخلاق شامل تمام رفتارهای مثبتی است که از ما سر می زند. اخلاق زیبا باشد برخوردش با دیگران قشنگ باشد.

وی دومین ملاک راکفویت دانست و گفت: کفویت به معنای تشابه نیست کفویت در یک معنا تناسب داشتن و هم سنخ بودن است. 8 نوع کفویت داریم. به عنوان اولین نوع ، کفویت شخصیتی را نام می بریم. آدمها دارای 17 نوع تیپ شخصیتی هستند که در 7 نوع تیپ دو آدم باید شبیه باشند. تست نئو یا شخصیت شناسی بهترین تستی  که دخترو پسری که قصد ازدواج دارند به دادن این تست توصیه می شوند. این تست 6 پایه شخصیتی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی در ادامه بیان داشت:دو آدم خوب نمی توانند شریک زندگی خوبی باشند. شخصیت اول درون گرا و برون گراآدمهای برون گرا آدمهایی با روابط اجتماعی زیاد هستند. دوستان زیادی دارند. زود رفیق می شوند. مدیریت خوبی دارند و بعد از بازگشت از مسافرت حرفهای زیادی دارند.فعال و بانشاط هستند تنها نمی نشینند. درگیر محیط بیرون می شوند. بازیهای گروهی را دوست دارند.اما آدمهای درون گرا کار را قشنگ انجام می دهند. ارتباطات اجتماعی کمی دارند. وقتی در محیط بیرون قرار می گیرند درگیر نمی شوند. کم حرف می زنند و بیشتر گوش می دهند. کارمندمنش هستند. عمیق هستند. دوستان کم ولی عمق دوستیشان زیاد است. در یک فن تخصص دارند برعکس برون گراها که در مسائل مختلف اظهارنظر می کنند. آدمهای درون گرا عاشق تنهایی و سکوت و موزیک گوش دادن هستند.

وی افزود: درون گرا و برون گراها به دو دسته تعادلی و ماژور یا حاد تقسیم می شوند. اینها قابل تغییر نیست. ذاتی و شخصیتی است ، ژنتیکی است. ما در ابتدا توصیه می کنیم که درون گرا و برون گرا مبنا را رعایت کنند اما اگر نشد یکسری فنونی را به ایشان یاد می دهیم تا بتوانند با طرف مقابل راحتتر زندگی کنند. و اگر مازور باشند باید دست نگه داشت.

ایشان در ادامه بیان داشت: دومین تیپ شخصیتی سمعی بصری، لمسی یا حسی و جنبشی و سومین تیپ شخصیتی مکان کنترلی درونی و مکان کنترلی بیرونی و چهارمین تیپ شخصیتی توافق و عدم توافق است.مکمل همدیگر بودن در درون تیپ شخصیتی تعریف می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ربیعی در قسمت دوم ویژه برنامه ازدواج ابتدا با اشاره به زندگی حضرت خدیجه (س) اظهار داشت : ما در حضرت خدیجه (س) وفا را  می بینیم ، عشق به همسر را می بینیم، انسان عاشق از تمام هستی اش می گذرد و پیامبر اکرم (ص) نیز عاشق ایشان بودند.اگر بخواهیم عشق ورزی را یاد بگیریم باید از مکتب رسول خدا (ص) و حضرت خدیجه (س) درس بگیریم.

وی با طرح سئوال «آیا می شود در بعضی موارد مشکل تضادها را حل کرد؟» وارد بحث شد.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی پاسخ داد: وقتی قرار است دونفر در کنار یکدیگر قرار بگیرند یکسری تفاهم ها و یکسری تفاوتهایی دارند. تفاوتها خیلی مهم است تفاوت شخصیتی ، تفاوت فرهنگی خیلی مهم است. تفاوتهای فرهنگی گاها باعث گره ها و آسیبهایی می شود که باز کردنش بسیار مشکل است.دونفر با تفاوتهای فرهنگی باید به روانشناس قوی یا مشاور قوی مراجعه کنند تا او برایشان درصد تفاوتها و تفاهم ها را احصاء کند که اگر تفاوتها درصد بالاتری دارد بهتر است ازدواج صورت نپذیرد.ما تفاهم داریم توافق هم داریم تفاهم ها ذاتی است اما توافقها خیلی پایدار نیست و ممکن است از روی احساس باشد یا پایه قوی نداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ربیعی مطرح کرد:بعضی مواقع تفاوت در شکل اجراست و اختلافات جزئی است آیا قابل حل است؟و حجت الاسلام و المسلمین صالحی پاسخ داد: بله قابل حل است وقتی مشاور در شخصیت، در ذات،در فرهنگ ، در تفاهم ها، در تفاوتها می نگرد اگر کفه تفاهم ها سنگین تر باشد اجازه ازدواج می دهد اما نکته ای به زوجین گفته می شود که شما یک معونه راه دارید. صله رحم و موضوعات دیگر زندگی معونه راه است اگر می پذیرند مشکلی ندارد.

کارشناس مذهبی این برنامه سوال بعدی را این گونه مطرح کرد: بعضا در مجموعه های فرهنگی دیده می شود دوکیس از لحاظ فرهنگی ، اجتماعی، مذهبی باهم تفاهم دارند و مناسب ازدواج هستند اما وقتی وارد می شویم خانواده ها مشکل ایجاد میکنند. سوال اینجاست چگونه خانواده ها را به لحاظ علمی و فرهنگی آماده کنند؟

حجت الاسلام صالحی پاسخ داد: در گذشته خانواده ها و پدر و مادرها در مسائل بزرگی می کردند ،حلال مشکلات بودند ،رافع اختلافات بودند اما در عصر حاضر نه تنها بزرگی نمی کنند کوچکی می کنند. ما با بعضی خانواده ها در این مسأله درگیر هستیم قدیمی ها حتی با مشکلاتی که وجود داشت بحث سازگاری را مطرح می کردند. دختر و پسر در مسائل شخصیتی و اقتصادی توافق می کنند ولی پدرو مادرها نمی پذیرند. حضرت خدیجه (س) تمام ثروت خود را در اختیار پیامبر (ص) قرار داد. پیامبر (ص) کارگزار ایشان بودند اما پس از ازدواج نهایت تفاهم و توافق را داشتند.

وی ادامه داد: یک کفویت دیگر را مطرح کنیم و آن کفویت ظاهری است. ملاک ما از زشتی و زیبایی ملاک غلطی است. ما می گوییم بهره های ما از زیبایی باهم فرق می کند.

خداوند در قران دوبار بحث صورتگری خودرا مطرح نموده است. متاسفانه بعضا که بررسی می کنیم در عدم کفویتها، کفویت ظاهری بیشتر مطرح است. کفویتهای ظاهری شامل کفویت در چهره و شمایل است کفویت در تناسب قد که معمولا توصیه می کنیم خانم از آقا کوتاه قدتر باشد و دیگری کفویت در تناسب اندام است که همه این موارد روی ذهنیت هر دو طرف تأتیر گذار است.پیامبر اکرم (ص) می فرماید: کفویت دختر و پسر در ایمان است.

حجت الاسلام صالحی در پایان این گفتگو تصریح کرد:تفاوتها را می شود با توافق حل کرد به شرط آنکه قدرت دیپلماسی و هدایتگری خانواده ها را به عهده بگیریم.

لازم به ذکر است؛ این گفتگو در دو قسمت 11 و 14 اردیبهشت ماه از صفحه اینستاگرام حوزه علوم اسلامی دانشگاه کاشان به صورت زنده پخش شد.


نظر شما :