۴ ذکر عجیب برای رهایی از مشکلات

۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۳ کد : ۱۶۷۳۶ نهاد
تعداد بازدید:۳۱۱
سخنرانی معاون دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع امام صادق(ع) از صفحه اینستاگرام معاونت فرهنگی دانشگاه به صورت زنده پخش شد.
۴ ذکر عجیب برای رهایی از مشکلات

حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زاده ضمن تسلیت ایام شهادت امام صادق(ع) در دو قسمت به توضیح فرمایشات امام صادق (ع)پرداخت.

ایشان ضمن اشاره به اینکه در سوگ امام صادق (ع) نه تنها شیعیان به عزا نشستند بلکه برادران اهل سنت نیز عزادار ایشان هستند، افزود: برادران اهل سنت مسائل فقهی را از ۴ شخصیت دریافت کردند: ابو حنیفه- مالک ابن انس- شافعی و احمد ابن حنبل، اینها  به صورت مستقیم و غیر مستقیم شاگردان مکتب امام صادق(ع) بوده اند.

معاون دفتر نهاد رهبری دانشگاه با اشاره به روایتی از مرحوم صدوق افزود: مرحوم صدوق از قول مالک ابن انس عرضه داشت، حضرت پیوسته به این کارها مشغول بودند: ۱-روزه دار بودند ۲- به عبادت مشغول بودند ۳- ذکر می گفتند و بیوسته اینگونه بودند  و سیره عملی امام صادق (ع)اینگونه بود.

‍حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زاده بیان داشت:‍‍ پیروان آن حضرت باید بدانند فقه شیعه از زمان امام صادق(ع) گسترش بیشتری داشته است و در سایر ادوار به تکامل رسیده است.

 وی خاطر نشان کرد: تاثیرگزاری ذکر خداوند بر دل ما انسانها قطعی و حتمی است، حال آنکه میزان تاثیر هر علتی به قوت و ضعف آن بستگی دارد. اگرعلت قوی باشد تاثیر بیشتری دارد و بالعکس.در هر صورت مراتب متعدد ذکر در افراد متفاوت تاثیرش متفاوت است و مراتب تاثیر پذیری دلها متفاوت است.

ایشان در ادامه بیان داشت: در تاثیر پذیر دلها نسبت به اذکار، ظرف وجودی قلب ما بسیار موثر است.در صورت آلودگی یقینا ذکر تاثیر نخواهد داشت. از طرفی تکرار نقش مهمی دارد. هر مقدار ما ذکر بیشتری تکرار کنیم تثبیت ذکر در جان ما بیشتر و تعمیق خواهد داشت و نهادینه خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زاده اظهار داشت: هر ذکری متناسب با محتوای خاص آن ذکر دارای آثار خاصی خواهد بود، مثلا ذکر «یا شافی» اثر عافیت بخشی دارد و اگر فرد مرتب مشغول این ذکر شود اثر عافیت بخشی خواهد داشت.  ذکر «یا رزاق» موجب زیاد شدن روزی می شود و ذکر «یا غفار» در بخشش گناهان موثر است.

معاون دفتر نهاد رهبری دانشگاه گفت: باید دید صادر کننده ذکر چه کسی است؟! یقینا کسی که ذکری را صادر و بیان می کند در تاثیر گذاری ذکرنقش بسیاری خواهد داشت. برای مثال وقتی صادر کننده و بیان کننده ذکر در نزد خدا جایگاه ویژه ای داشته باشد و ذکری را تجویز کند اثر بیشتری خواهد داشت. چه شخصیتهای بهتر از اهل بیت(علیه السلام) برای مصداق صاحب ذکر بودن، پس در صورتی که ذکری را به طور مستقیم یا غیر مستقیم از اهل بیت (علیه السلام) دریافت کنیم و به کار بندیم اثر بیشتری خواهد داشت.

وی اظهار داشت: جهت رهایی از مشکلات و آسیبهای اقتصادی و اجتماعی امروز، می شود به نسخه های امام صادق(ع) که در این زمینه برای ما داشته اند عمل کرد.

ایشان با اشاره به روایت امام صادق(ع)« در شگفتم از کسی که از 4 اندوه و ناراحتی رنج می برد ولی به این ۴ تدبیر پناه نمی برد» گفت: در 4 مورد باید به این اذکار پناه برد: ۱- کسی که ترس بر او غلبه کرده  و به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» خداوند ما کافی ست و وکیل است ؛پناه نمی برد.۲-کسی که اندوهگین است و به ذکر یونسیه( لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین) پناه نمی برد ۳- کسی که دچار مکر و حیله اطرافین شده است به ذکر « افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد»پناه برد ۴- کسی که طالب دنیا و زیبای های آن است « ماشاالله لا قوه الا بالله » را زیاد بگوید.

حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زاده در قسمت دوم صحبت های خود به مسائل روز آمریکا پرداخت و بیان داشت: امام صادق(ع) جملاتی در این رابطه داشته اند که مناسب همین روزهاست.

وی افزود: تجاوز به حقوق دیگران یکی از گناهانی ست که نعمتها را تغییر می دهد؛ آمریکایی که ادعای دهکده جهانی را دارد امروز با عملکرد پلیس خود سبب انزجار ملتها و حتی مردم کشورخود شده است. همانا این گرفتاری به دلیل تجاوز به حقوق دیگران و ظلم و ستم هایی ست که برای مردم دیگر کشورها ایجاد کرده است.

لازم به ذکر است سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عمو رمضان زاده در روز سه شنبه ۲۷ خرداد ماه سالروز شهادت امام صادق(ع) از مسجد امام علی(ع) به صورت زنده از صفحه اینستاگرام معاونت فرهنگی دانشگاه پخش شد.

 

 


نظر شما :