پخش زنده اینستاگرام در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س)با موضوع نقش خانواده و جامعه در تسهیل ازدواج جوانان

۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۴ کد : ۱۶۷۴۵ نهاد
تعداد بازدید:۲۹۵
پخش زنده ویژه برنامه نقش خانواده در تسهیل ازدواج جوانان روز سه شنبه ۳۱ مرداد ماه، به مناسبت سالروزد ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و بانوی آب و آفتاب حضرت زهرا(س) با حضور استاد کاشانی نژاد برگزار شد.
پخش زنده اینستاگرام در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س)با موضوع نقش خانواده و جامعه در تسهیل ازدواج جوانان

 

استاد کاشانی نژاد در ابتدا با اشاره به هماهنگی خانواد ه ها به عنوان یکی از شرایط مهم ازدواج موفق و انتخاب مناسب جوانان، اظهار داشت: هماهنگی خانواده ها از نظر فرهنگی ،عقیدتی ( ارزشی) ، سبک زندگی،  جایگاه اجتماعی ، اقتصادی بسیار مهم  است. یکی از وظایف خانواده ها در این راستا دادن فرصت به جوانان برای شناخت بیشتر خود و خانواده هایشان است. هر چه طول مدت آشنایی کمتر باشد و شناخت و بررسی هماهنگی بین خانواده ها دقیق و عمیق صورت نگیرد ریسک ازدواج بالا میرود.

 وی افزود: مسافرتهای یک روزه خانواده ها و گفتگو ی اعضای خانواده ها با همدیگر در دوران آشنایی یکی از روشهایی است که مشاورین ازدواج توصیه میکنند.

کارشناس ارشد روان شناسی و مشاور در مباحث ازدواج بیان داشت: از آنجا که فرزندان بخش عمده ای از رفتارها یشان را از کودکی تا جوانی در محیط خانواده فرا میگیرند. در روانشناسی بیان میشود که الگوی یادگیری فرزندان، مشاهده ای است یعنی با دیدن نوع برخورد های پدر و مادر و مشاهده رفتارهای آنها در فضای خانه و جامعه یاد میگیرند و به عنوان الگو ، این رفتارها را در زندگی آینده شان تکرار میکنند. پس پدر و مادر ها باید در درجه اول مراقب نوع صحبت کردن و تعامل با یکدیگر باشند و غیر مستقیم درست زندگی کردن را به فرزندانشان آموزش دهند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از کارکرهای مهم خانواده در ازدواج موفق فرزندان آموزش مهارتهای سازگاری به جوانان است. چون در حال حاضر یکی از عوامل اصلی اختلافات همسران و از هم پاشیده شدن بنیاد خانواده ها ، عدم مهارت سازگاری همسران است. مهارتهایی مانند حل تعارض، روانشناسی زن و مرد، ارتباط موثر، کدورت زدایی. بنابر این خانواده ها باید وقت و هزینه لازم برای آموزش مهارتهای سازگاری فرزندان اختصاص دهند . پیشنهاد می شود از راههایی مثل مطالعه کتاب ، مراجعه به مشاور متخصص پیش از ازدواج، پکیج های صوتی و تصویری، شرکت در کارگاه های آموزشی بهره مند شوند.

مربی ازدواج وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: آموزشهای حقوقی در مورد شرایط ضمن عقد، مهریه، نفقه و اطلاعات قانونی مانند تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه  برای جوانان قبل از ازدواج فوق العاده مهم و ضروری است.

وی در پاسخ به سئوال بازدید کنندگان در رابطه با وابستگی های زوجین به خانواده  گفت: یکی از اشتباهات بعضی والدین، انتقال ترس و استرس های خودشان در مورد ازدواج به فرزندانشان است. یکی از زمینه های مهم برای انتخاب درست و اصولی همسر، داشتن آرامش و تمرکز ذهنی جوانان است . اگر والدین نتوانند استرس و ترس های خود را کنترل کنند ، ممکن است  جوانان تحت تاثیر محیط پر از استرس خانواده قرار بگیرتد و  انتخابی عجولانه و هیجانی و به دور از منطق داشته باشند.

ایشان ادامه داد: بعضی از خانواده ها به خاطر غلبه بر اضطراب شان  در مورد ازدواج فرزندشان، استخاره های متعدد و بی موردی انجام میدهند که باعث تصمیمات اشتباه و از دست رفتن فرصتهای مناسب میشوند.

وی در پایان بیان داشت: غفلت و بی توجهی خانواده ها از مراجعه به مشاور متخصص پیش از ازدواج برای ازدواج فرزندشان یکی از عواملی است که باعث انتخابهای  غیر کارشناسی و ناهماهنگ میشود و در آینده ای نزدیک باعث ایجاد خسارتهای سنگین مالی و روحی ، اجتماعی ، معنوی به خانواده ها میشود.

لازم به ذکر است، این برنامه روز سه شنبه 31 تیرماه، با موضوع نقش خانواده و جامعه در تسهیل ازدواج جوانان برگزار شد.


نظر شما :