برگزاری کارگاه مجازی مهارت های ارتباطی در شروع زندگی زناشویی

۰۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۰ کد : ۱۷۸۷۹ نهاد
تعداد بازدید:۵۷۴
به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان کارگاه مهارت های ارتباطی در شروع زندگی زناشویی با حضور دکتر فریبرز صدیق ارفعی دانشیار گروه روان‌شناسی برای زوج های دانشجوی دانشگاه کاشان برگزار شد .
برگزاری کارگاه  مجازی مهارت های ارتباطی در شروع زندگی زناشویی

 دکتر ارفعی در این جلسه اظهار داشت : با گذشت زمان اندکی از ازدواج  و شناخت زوج ها از یکدیگر موجب می  شود که واکنش ها و رفتار های دو طرف نسبت به یکدیگر کمی تعدیل و یا اصلاح شود و گاها ممکن است برعکس این اتفاق هم رخ بدهد بطور معمول همان است  . خیلی از مشکلاتی که ما با آنها رو برو می شویم در زوجین مشکلاتی است که در اوایل ازدواج شکل گرفته و رشد کرده و مبنا ی بیشتر آنها مهارت های ارتباطی است که باید باهم داشته باشند .
استاد گروه روان‌شناسی در ادامه افزود : وقتی که ما به هزاره سوم قدم می گذاریم از هزاره دوم به این طرف آن چیزی که بین آدمها مطرح شده و رواج یافته سواد هیجانی است . یک زمانی میگفتند اگر زبان انگلیسی بلد نباشی علمت کامل نیست یا اگر سواد رسانه نداشته باشی علمت کامل نیست . الان میگویند اگر شما مهارت کنترل هیجان نداشته باشی و نتوانی هیجاناتت را کنترل کنی و به طور درست به طرف مقابل منتقل کنی شما دچار بیسوادی هیجانی هستید . و این بی سوادی هیجانی هزار مشکل در زندگی و جامعه به وجود آورده است .
وی همچنین گفت : این سواد رسانه ای در زندگی زناشویی مشکلات زیادی رو به وجود می آورد . اگر یکی از طرفین از سطح سواد رسانه ای بالایی برخوردار باشد اما طرف مقابل نه، اتفاقی که در شروع ازدواج میوفتد ،یک جریان اتوماتیکی در تمام آدم ها ایجاد می شود و آن تمایل به کنترل دیگری است .  یعنی تو همه روابط ما گرایش داریم طرف مقابل رو کنترل کنیم ینی دوست دارم کارهایی که من دلم میخواهد انجام بدهد نه کارایی که همسرم مورد پسندش می باشد .
پس خیلی از نزاع هایی که در اول ازدواج شاهد هستیم  صرفا به منظور کنترل دیگری است ، و چون زیر بار نمیروند  انرژی زیادی صرف این دارند که طرف مقابل رو کنترل کنند و مقداری هم انرژی می گذارند تا خودشون تحت کنترل طرف مابلشون بروند . در این صورت دیگه توان و انرژی باقی نمی ماند که صرف پیشرفت و جلو رفتن زندگی آنها شود.
بعضی از مشکلات ایجاد شده هم ریشه در این دارند که قبل از ازدواج درباره آنها صحبتی نشده است .  مثل مسئله بچه دار شدن ، یا ادامه تحصیل یکی از زوجین ، یا سر کار رفتن با حتی حقوق کاری . خیلی از مشکلاتی که به وجود می آید شیوه برخورد با اینگونه مسائل است .
 بعد از صحبت های استاد جلسه بصورت پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد .
کارگاه مهارت های ارتباطی در شروع زندگی زناشویی با حضور حدود 100 نفر از زوج های دانشجوی دانشگاه کاشان به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) و هفته عفاف و حجاب برگزار شد .

 

 


نظر شما :