با تلمذ و تتبع در منابع علمی می توان به درجات عالی و کمال رسید

۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۵ کد : ۱۸۱۳۸ نهاد
تعداد بازدید:۳۳۳
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: تلمذ و تتتبع در منابع گوناگون و دلدادگی به علوم مختلف راه رسیدن به کمال است.
با تلمذ و تتبع در منابع علمی می توان به درجات عالی و کمال رسید

به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و به مناسبت ایام رحلت رسول اکرم اسلام صلی الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام مراسم زیارت عاشورا با حضور نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه کاشان و جمعی از کارکنان دانشگاه کاشان در گلزار شهدای گمنام این دانشگاه برگزار شد.

آیت الله عباسعلی سلیمانی در مراسم زیارت عاشورا دانشگاه کاشان با عرض تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) ، با اشاره به اینکه موجودات عالم به دو دسته موجودات عالم امر و خلق تقسیم شده اند افزود: موجودات عالم خلق باید از قوه به فعل برسند و به تدریج با خروج مستمر از درون ظرفیت ها ، در حد توانشان به کمالات دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در محیط دانشگاه و در بین دانشگاهیان، درجات گوناگون وجود دارد ، اظهار کرد: مدارج علمی یک شبه به دست نمی آید و به تدریج با  تلاش و سعی و اهتمام  می توان به گوهر علم و کمال دست یافت.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه حضرت ربوبی در توصیف بشر فرمود: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِینٍ  ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِی قَرارٍ مَکِینٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ

و همانا ما انسان را از عصاره‌اى از گِل آفریدیم. سپس او را به صورت نطفه در جایگاهى استوار قرار دادیم.سپس از نطفه، لخته خونى آفریدیم، آن گاه لخته خون را پاره‌گوشتى ساختیم وپاره گوشت را به صورت استخوان‌هایى در آوردیم، و استخوان‌ها را با گوشت پوشاندیم، سپس آن را آفرینش تازه‌اى دادیم، پس شایسته‌ى تکریم و تعظیم است خداوندى که بهترین آفرینندگان است.

 به استناد این آیه "روزی که خداوند انسان را آفرید  به خود گفت: آفرین،  صورت نیافریده چنین صورت آفرین ، بر صورت آفرین و بر این صورت آفرین"،. دقیقا اینگونه است که  خروج تدریجی از قوه به فعل و سیر مستمر و حرکت مداوم عالم خلق می شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به اینکه ورودی دانشگاه‌ها انبوهی از دانشجویان است ست ولی  تعداد اندکی موفق و تاثیرگذارند   خاطر نشان کرد: این عالم خلق است و عالم امر عالم فعلیت محض است.

آیت الله سلیمانی اظهار کرد: فرق بین عالم خلق و عالم امر این است که عالم خلق فقط قوه است وعالم امر فعل و اینکه موجودات امر نیازی به مدرسه و کلاس و دانشگاه ندارند و درس نخوانده عالم  به همه علوم مورد نیاز می شوند.

وی به برگزاری هر ساله آزمون سراسری وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: این آزمون ها به فراموشی سپیرده می شود ولی آن  امتحان هایی که  همیشه  در تاریخ زنده نگه است امتحان هایی است که قبل از اینکه موجود خلقی نمایان شود، در عالم امری نمایان شده است.


( ۱ )

نظر شما :