برگزاری نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه با حضور مسئول نهاد رهبری دانشگاه کاشان

۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۴ کد : ۲۰۷۶۷ نهاد
تعداد بازدید:۳۱۳
نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان با موضوع نقش اساتید در هویت بخشی به دانشجویان یکشنبه ۲۴ مهر ماه برگزار شد.
برگزاری نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه با حضور مسئول نهاد رهبری دانشگاه کاشان

نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان با موضوع نقش اساتید در هویت بخشی به دانشجویان یکشنبه ۲۴ مهر ماه برگزار شد.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروی:نظام تصمیم سازی مقدم بر نظام تصمیم گیری است، خیلی از تصمیم هایی که در کشور اتخاد می شود حاکی از این است که یک نظام منسجم تصمیم سازی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروی در نشست هم اندیشی اساتید ضمن اشاره به این نکته که هدف از هم اندیشی اساتید بحث و گفتگوی بین اساتید دانشگاه است اظهار داشت: چند نکته را باید در برگزاری جلسات هم اندیشی مورد توجه قرار داد.
نکته اول بهره گیری از نظرات و دیدگاه های علمی و عملی استادان جهت کمک به تصمیم سازی مدیران ارشد کشور است. به فرموده حضرت امام(ره) منشا تحولات دانشگاه است و دانشگاه در رأس امور است. لذا اگر مسائلی در کشور وجود دارد باید در دانشگاه بررسی شود، راه های حل آن مسائل باید در دانشگاه بحث شود.
ایشان تصریح کرد: نظام تصمیم سازی مقدم بر نظام تصمیم گیری است، خیلی از تصمیم هایی که در کشور اتخاد می شود حاکی از این است که یک نظام منسجم تصمیم سازی وجود ندارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه افزود:
نکته دوم این است که بایدها و نبایدها در کشور ما توجیه نشده است، بحث ایجاد ارتباط با ارگان هایی که مسئول تصمیم گیری در مسائل هستند. مثلا در مجلس برای یک طرح، تصمیم گیری میکنند و تصمیم را به رأی می گذارند. اما وقتی دقیق نگاه کنیم می بینیم در بعضی مسائل نیاز به تصمیم گیری کل مجلس نیست. وقتی یک سری کارشناس در یک مسئله به  تصمیمی میرسند این بحث وارد میشود که بقیه رأی بدهند اگر کسی دقیق فکر کند می بیند این بی اعتنایی به نظرات کارشناس است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه گفت: نکته سوم ارتقاء سطح معرفتی اساتید و دانشجویان است.
و نکته چهارم سیاست گذاری و برنامه ریزی برای نشست هایی است که برگزار می شو‌د.
وی با اشاره به نکته پنجم افزود:گسترش فرهنگ نقادی، پرسش گری و آزادنگری بنیادی باید مورد توجه قرار بگیرد.نمونه   اتفاقاتی است که افتاد و اعتراضاتی وجود داشت اما به دلایلی تبدیل شد به اغتشاش. اگر اعتراضی وجود دارد چطور باید بیان شود؟ چگونه باید پاسخ داده شود؟ این موارد  باید در دانشگاه ها گفتگو شود. برای مثال اگر  سامانه ای طراحی شود که اگر مردم نسبت به چیزی اعتراض داشتند آنجا بیان کنند.

وی افزود: مسئله ی مهم دیگر بحث شایسته سالاری است.

ایشان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در تحول  علوم انسانی تصریح کرد :نکته بعدی اهتمام جدی به نهضت نرم افزاری و تولید علم است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروی  گفت:  تقویت علمی و فرهنگی بین حوزه های گوناگون مهم است. برای مثال وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد، اما واقعا این دو، مثل دو بال برای مدیریت کشور هستند؟

 استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت:مسئله گسترش ارتباط علمی و کارشناسان کشور با بدنه مدیریتی کشور از دیگر نکات مورد بحث است. کسانی که در دانشگاه مسئولیت دارند باید از نظر علمی در سطح بالایی باشند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه بعد از صحبت ها و نظرات جمعی از اساتید شرکت کننده در نشست ضمن جمع بندی جلسه بیان داشت: اساتید باید در بحث های دانشجویی پاسخ قانع کننده داشته باشند؛ که لازمه اش مطالعه کافی استاد است. نداشتن تعصب و مذمت در بحث های دانشجویی، رفتار همراه با تعامل
،توجه به بعد انگیزشی، عدم خط کشی بین دانشجویان، لزوم تصویرسازی  آینده، برنامه‌ریزی برای هویت بخشی به دانشجویان از دیگر موارد مهم در ارتباط با دانشجو است.

لازم به ذکر است، نشست هم اندیشی اساتید یکشنبه ۲۴ مهرماه در سالن شهید سلیمانی دانشگاه برگزار شد.


( ۱ )

نظر شما :