به مناسبت روز غدیر خم برگزار شد؛

۱۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۹ کد : ۲۲۱۴۵ دانشگاه نهاد
تعداد بازدید:۱۹۵
برگزاری کارگاه آموزشی ظهور در غدیر در دانشگاه کاشان
به مناسبت روز غدیر خم برگزار شد؛

در راستای اهمیت والای احیا و بزرگداشت و تبلیغ غدیر، کارگاه آموزشی "ظهور در غدیر" با حضور اساتید و کارمندان دانشگاه کاشان برگزار شد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان در این نشست به اهمیت و جایگاه غدیر در جامعه اسلامی و به آیات متعدد در این خصوص و جایگاه حضرت علی علیه السلام اشاره کرد.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه روز غدیر، روز اعلام ولایت امیرالمومنین علیه السلام نیست جایگاه حضرت علی علیه السلام را بسیار متعالی دانست وافزود:  بر اساس آیه 67 سوره مائده  یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ ،اى پیامبر! آنچه را از سوى پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولایت و جانشینى حضرت على) اعلام کن واگر چنین نکنى، رسالت الهى را نرسانده‌اى و (بدان که) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و کسانى که تحمّل شنیدن این پیام مهم را ندارند) حفظ مى‌کند. همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمى‌کند.  که این آیه مربوط به جانشینى حضرت على علیه السلام و نصب او به ولایت در غدیر خم به هنگام برگشت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله از سفر حج در سال دهم هجرى است.

وی به معرفی حضرت رسول اکرم صلی الله ، حضرت امیرالمومنین را به عنوان ولی خود در آیات  انذار "و انذر عشیرتک الاقربین"، خانواده خودش را پیامبر جمع کرد و گفت هرکس امروز دعوت من را اجابت بکند و من را حمایت بکند جانشین من است، آیه ولایت: انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا و و ... و هم راکعون " امیرالمومنین که انگشترش را به سائل داد پیامبر در مسجد نبود همان لحظه بر پیامبر آیه نازل شد اون کسی که در نماز زکات پرداخت کرد جانشین بعد از تو است" و آیه تطهیر انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس، این خانواده معصومند و پاکند از هرگونه پلیدی پس ولایت پیامبر به کسی می رسد که معصوم و پاک است و لیله المبیت و آیه شراح

و من الناس من یشری ابتغاء مرضات الله "پیغمبر که می خواست فرار کند چهل نفر از چهل قبیله قرار شد که یک شب سر پیغمبر را جدا کنند خدا به او گفت باید از مکه بروی. علی را جای خود خواباند اشاره کرد.

حجت الاسلام محمدی به  آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران به مباهله پیامبر اکرم (ص) اشاره کرده و افزود: در این آیه خداوند متعال، علی (ع) را در روز مباهله جان و نفس پیغمبر اکرم (ص) معرفی کرده است و اگر هر کسی نسبت به شخصیت بزرگوار و خانواده‌اش محبت کند پروردگار عالم چتر امنیت خود را بر سر او می‌گستراند و رحمت خود را بر او جاری و ساری می‌کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان با بیان اینکه در احادیث در جنگهای مختلف نیز هم باز خداوند از طریق پیامبر علی را معرفی کرده است، افزود: در جنگ خندق (احزاب) ضربت علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین، در جنگ احزاب وقتی حضرت امیرالمومنین، عمربن عبدود را زمین زد همه احزاب جمع شده بودند که اسلام را زمین بزنند مثل جنگ ایران با 86 کشور که با یک ضربت حضرت علی تمام شد. جنگ احد در آسمان ندا داده شده لافتی الا علی لاسیف الاذوالفقار همه این موارد نشان از جایگاه حضرت علی علیه السلام است.

حجت الاسلام محمدی در این کارگاه سوالاتی را با موضوع غدیر عنوان و در پایان  به برگزیدگان جوایزی اهدا شد.


نظر شما :